Gjest Gjest_Rebecca_* Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg tjener pr i dag 470.000 og har studielån på 350.000, billån på 100.000 og et forbrukslån gjennom arbeidsgiver på 80.000. Jeg kan kvitte meg med billånet ved å selge bilen, og forbrukslånet er nedbetalt desember 2009. Hva kan jeg forvente å få i lånetilsagn fra en bankrunde til sparebanker, DnBNOR, Nordea, Postbanken, osv. og hvem kan tilby meg best betingelser? Er DnBNOR Totalkunde, men bytter gladelig bank dersom andre kan gi meg et bedre tilbud enn DnBNOR. Har noen av dere erfaring og råd?
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Tror ikke du finner bankansatte som jobber med boliglån her på KG...
Titti72 Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Tror ikke du finner bankansatte som jobber med boliglån her på KG... Feil. Det er noen har som gjør det. 1
Gjest Gjest_Rebecca_* Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Feil. Det er noen har som gjør det. Oi, så flott, da kan jeg bare håpe på at en av de vil svare her. Om de gidder da...
Titti72 Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Oi, så flott, da kan jeg bare håpe på at en av de vil svare her. Om de gidder da... Sikkert noen som gjør det, etter butikkenes stengetid....
LilBlossom Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Nå jobber jeg ikke innenfor bank eller noe slikt, men har søkt om lån tidligere. Det du må ta i betraktning er at du må kunne overleve med 3-4% høyere rente enn det er nå. (Hos min bank er den 7.25) La oss si du har ett lån på 1.5 millioner, så betaler du litt over 13.000 / måned. Det er greit at du vil selge bilen din, men hvor mye får du for den? Mindre en 100.000 er ikke mye til egenkapital... Jeg ville tatt en tur bort på dnbnor.no, og lekt med låne kalkulatoren til de, og sett på ditt eget forbruk og hva du føler er et beløp DU kan overleve med. Og du kan godt lage en avtale med banken om lån, selv om du til slutt ikke tar lånet. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Nå jobber jeg ikke innenfor bank eller noe slikt, men har søkt om lån tidligere. Det du må ta i betraktning er at du må kunne overleve med 3-4% høyere rente enn det er nå. (Hos min bank er den 7.25) La oss si du har ett lån på 1.5 millioner, så betaler du litt over 13.000 / måned. Det er greit at du vil selge bilen din, men hvor mye får du for den? Mindre en 100.000 er ikke mye til egenkapital... Jeg ville tatt en tur bort på dnbnor.no, og lekt med låne kalkulatoren til de, og sett på ditt eget forbruk og hva du føler er et beløp DU kan overleve med. Og du kan godt lage en avtale med banken om lån, selv om du til slutt ikke tar lånet. Lykke til! Ok, takk for tipsene, jeg har ikke gjort dette før :-) Det jeg eventuelt får for bilen går til å betale "vekk" billånet. Jeg har ingen egenkapital. Men jeg vet at min arbeidsgiver kan gi deler av et eventuelt boliglån til en gunstig rente. Så om jeg ikke har egenkapital kan kanskje banken og arbeidsgiver splitte lånet til meg i 60/40 eller annen fordeling...har hvertfall hørt andre ansatte gjøre det slik, men det har vært par (jeg er singel).
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #8 Skrevet 4. oktober 2008 I følge DN lørdag, så strammer sparebankene inn på lån. Mange banker ønsker ikke engang nye kunder. De er redde for at kundene deres ikke vil klare å håndtere renteøkningen - som ekspertene mener vil kunne gå opp mot 12%. På grunn av markedet i dag er det derfor veldig vanskelig å kunne gi deg et generellt svar... råder deg derfor å kontakte bankene direkte. Men hovedregelen fram til nå har vært at bankene gir deg lån 2,5-3 ganger inntekt, minus lån (studielån, billån i hovedsak), men nå er økonomien så usikker at det er vanskelig å si om dette fortsatt gjelder! Tenk også på at mindre små lokale banker vil kunne gi deg bedre lånebetingelser enn de store bankene - derfor greit å sjekke distriktsbankene etter lånebetingelser. Dette fordi de lokale småbankene oftere er mer avhangig av sine privatkunder, og trenger de for å overleve.
Gjest Christina i samme situasjon! Skrevet 4. oktober 2008 #10 Skrevet 4. oktober 2008 Så mye kan du låne. Her har de tatt med renteoppgang/den høye renten med i betraktning, samt at andre lån (studielån) etc. ikke har mye å si for denne utregningen. Bra pekepinn, men den stemmer overhodet ikke med de andre som har svart i denne tråden. En var til og med så knipen at hun svarte "du kan låne 2,5 ganger din inntekt minus studielån og andre lån", dvs. hun mente at hva jeg kunne få lånt til bolig er rundt ca kr 750 000...det høres jo veldig forskjellig ut fra kalkulatoren som viste at jeg kunne låne 1 600 000.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #11 Skrevet 4. oktober 2008 Det der med 2,5 inntekt er bare tull. Få hadde hatt råd til bolig om det var tilfelle. Det de ser på er samlet årslånn. Så setter de inn alle utgifter i et standard budsjett. Så ser de hva du kan få ut i fra det. Det er også lov å komme med innspill. Har man feks ikke bil, så trekker de fra bilutgifter osv. Men at bankene er strengere nå er sikkert sant.. Man får nesten bare gå i bank å høre.
Gjest Gjest som refererte til DN lørda Skrevet 4. oktober 2008 #12 Skrevet 4. oktober 2008 Det der med 2,5 inntekt er bare tull. Få hadde hatt råd til bolig om det var tilfelle. Det de ser på er samlet årslånn. Så setter de inn alle utgifter i et standard budsjett. Så ser de hva du kan få ut i fra det. Det er også lov å komme med innspill. Har man feks ikke bil, så trekker de fra bilutgifter osv. Men at bankene er strengere nå er sikkert sant.. Man får nesten bare gå i bank å høre. Nå tror jeg du er ute og svømmer. Om du ikke har noen kompetanse er det vel like greit å avstå fra å svare framfor å forvirre andre mer... Når det gjelder 2,5 ganger inntekt så er det en tommelfinger-regel, den er generell og er ment for å gi en pekepinne på hva lånetekaren kan få av lån. At de gir ut mer lån enn dette, har nok vært tilfelle, men da har det oftest spillt in andre faktorer enn ren inntekt. Og det med bilutgifter er ikke noe som reduserer lånesatsen, et bil lån kan gjøre det men ikke bilutgifter... Nå diskuteres det forøvrig hva en person kan forvente å få i lån, i dag, og ikke hva som er blitt praktisert tidligere. Denne tommelfinger-regelen vil nok være mer veiledende i dagens situasjon!
flickan Skrevet 4. oktober 2008 #13 Skrevet 4. oktober 2008 Da vi søkte om lån i flere banker for 3 år siden virket det som om de fleste rådgiverne handlet etter regelen om ca 2,5-3 x inntekten din. Det gjelder da all gjeld; billån, studielån, osv. På denne tiden var renten svært lav, og de fikk stort sett gi ut 3 x inntekt uten problemer. Om man ville ha mer, kunne ikke rådgiveren gi det på egen hånd, da måtte det behandles høyere opp i systemet, men forstod det som at det var forholdsvis vanlig for nyutdannede å få opp mor 3,5-4 x inntekt, da bankene forventet grei lønnsøkning de første årene. I dag har bankene (heldigvis) strammet kraftig inn på lånene og jeg vil anta at 2-2,5 igjen er pekepinnen. Men det stemmer som en over sa, at de tar hensyn til den enkeltes livssituasjon og regner ut hva de mener du kan betjene. Når du ikke har noe egenkapital og er singel, vil jeg anta at sjansene øker betraktelig om du har noen til å stille som kausjonist for deg på 20% av lånet.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #14 Skrevet 4. oktober 2008 I dag har bankene strammet kraftig inn på lånene og jeg vil anta at 2-2,5 igjen er pekepinnen. Men det stemmer som en over sa, at de tar hensyn til den enkeltes livssituasjon og regner ut hva de mener du kan betjene. Herregud, så kjipt av bankene...kan man bare låne 2,5-3 ganger bruttoinntekt har man jo ikke sjanse til å få lån selv med en halv million i inntekt! En singel person med en halv million i årsinntekt, ingen egenkapital og med 350 000 i studielån (som "alle" med lang utdanning har), og man ikke får lån til å kjøpe seg en leilighet er bare horribelt. Det er jo noe galt dersom man som single må tjene en million for å få lån til å kjøpe seg en 1-roms eller liten 2-roms leilighet... I tillegg skulle en tro at bankene ville tjene på å gi ut rause lån til folk med fast jobb i privat sektor med fast, god lønn, da vet de jo at personen vil kunne betjene lånet sitt.
Gjest bankdama Skrevet 4. oktober 2008 #15 Skrevet 4. oktober 2008 Tror ikke du finner bankansatte som jobber med boliglån her på KG... Joda. Vi som jobber med boliglån i bank er ikke så ulike alle andre. Du finner oss derfor på KG som over alt ellers. Hehe.. Det betyr ikke at jeg gidder å svare på alle privatøkonomiske spørsmål folk kommer med. Når man sitter med dette 8 timer om dagen, så er det greit å slippe det når man kommer hjem. Men jeg ser ofte humoren i å lese alle mulige rare innlegg folk har. Et godt råd har jeg (jeg har vært KG medlem i over 6 år): IKKE ta råd fra folk på KG! Særlig ikke på forbruker og økonomi forumet. Veldig mye feilaktig info som blir gitt.
Gjest Ts Skrevet 4. oktober 2008 #16 Skrevet 4. oktober 2008 Et godt råd har jeg (jeg har vært KG medlem i over 6 år): IKKE ta råd fra folk på KG! Særlig ikke på forbruker og økonomi forumet. Veldig mye feilaktig info som blir gitt. Da tror jeg dette ble dagens beste svar. Takk skal du ha :-) Det gir meg litt håp i det jeg skal på en bankrunde i neste uke.
Alison Skrevet 4. oktober 2008 #17 Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Det med 2,5-3 ganger inntekt kan gi en pekepinn, men stemmer slett ikke alltid. En person uten barn kan få en god del mer i lån enn en person uten. En som har lav inntekt vil gjerne oppleve at h*n ikke får lån i det hele tatt, mens en som har høy inntekt gjerne kan få en del mer enn 3 ganger inntekt. Det som banker ser på er bl. a: - lønn i dag - utsiktene til høyere lønn de nærmeste årene, noe som da gjerne blir sett i sammenheng med utdannelsen - barn - gjeld og da også kredittgrensen på alle kreditt/kjøpekort (og da mener jeg ikke hva som faktisk er brukt, men hva som er grensen). - sparing. Hvor flink du har vært til å spare kan være det som blir utslagsgivende for om du får lån eller ei. - betalingserfaring. Har du betalingsanmerkning vil du ikke ha mulighet til lån. Har du hatt betalingsproblemer i den aktuelle banken tidligere, er det ikke sikkert at de vil gi deg lån selv om du har gjort opp for deg. Med ts sin inntekt (forutsetter null barn og enslig) vil h*n nok kunne få et lån på rundt 1,7 mill +/- slik situasjonen i dagens marked. Da har jeg lagt til grunn at det skal tåles en renteoppgang på 3 % + gått ut fra standardbudsjettet til Sifo. Det er disse kriteriene som blir brukt i min bank. Andre banker har i dag enda strengere krav til hvor stor renteoppgang du skal kunne tåle. Lånesummen er hvor mye lån du kan ha totalt. Studielån, billån ol. må trekkes fra. Et helt riktig tall for hva du kan låne vel du først få når du kontakter banken din. Da legger de inn en lånesøknad på deg og sjekker dokumentasjonen + ser på hele ditt kundeforhold. En helt ny kunde vil kunne bli bedømt strengere enn en som banken kjenner godt til fra før. Ut fra en totalvurdering (som ingen får gjort her på kg) vil du få et tilbud. Edit: måtte endre en setning som var til å misforstå. Endret 4. oktober 2008 av Alison
Alison Skrevet 4. oktober 2008 #18 Skrevet 4. oktober 2008 Og det med bilutgifter er ikke noe som reduserer lånesatsen, et bil lån kan gjøre det men ikke bilutgifter... Bilutgifter kan gjøre noe med hvor stort låne en kan få, ja. Når banken går ut fra sandardbudsjettet til SIFO vil det inkludere bilkosnader på drøye 2000,- i mnd. Hvis lånesøkeren ikke har bil og det er sannsynlig at bil ikke blir skaffet i løpet av kort tid (at en bor sentralt og har godt utbygd offentlig transport der en bor), kan dette tas hensyn til.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #19 Skrevet 4. oktober 2008 Nå tror jeg du er ute og svømmer. Om du ikke har noen kompetanse er det vel like greit å avstå fra å svare framfor å forvirre andre mer... Når det gjelder 2,5 ganger inntekt så er det en tommelfinger-regel, den er generell og er ment for å gi en pekepinne på hva lånetekaren kan få av lån. At de gir ut mer lån enn dette, har nok vært tilfelle, men da har det oftest spillt in andre faktorer enn ren inntekt. Og det med bilutgifter er ikke noe som reduserer lånesatsen, et bil lån kan gjøre det men ikke bilutgifter... Nå diskuteres det forøvrig hva en person kan forvente å få i lån, i dag, og ikke hva som er blitt praktisert tidligere. Denne tommelfinger-regelen vil nok være mer veiledende i dagens situasjon! Jeg gav et svar basert på mine egne erfaringer. De er like gjeldene uansett om hvilke tommelfingel-regler som flakser der ute. Vi fikk lån. Og JO bankdamen var opptatt av at vi ikke hadde bil (har gratis firmabil). Helt alvorlig, hvor mange hadde liksom hatt råd til bolig om man bare fikk tjene 2,5 inntekt? Kan godt være det er en såkalt tommelfingel-regel, men den blir ikke praktisert. Kanskje i ytre-huttaheiti hadde man hatt råd til noe.... Men er enig i at de kanskje er strengere akkurat nå.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #20 Skrevet 4. oktober 2008 Bilutgifter kan gjøre noe med hvor stort låne en kan få, ja. Når banken går ut fra sandardbudsjettet til SIFO vil det inkludere bilkosnader på drøye 2000,- i mnd. Hvis lånesøkeren ikke har bil og det er sannsynlig at bil ikke blir skaffet i løpet av kort tid (at en bor sentralt og har godt utbygd offentlig transport der en bor), kan dette tas hensyn til. Riktig. Vi kunne trekke fra bilutgiftene fra standardbudsjettet i og med at vi har gratis firmabil. Om man får boliglån eller ei kommer an på veldig mange ting som nevnt over her. Man får en indviduell vurdering. Det er smart å sette opp sitt eget budsjett på forhånd, hvis du vet du f.eks bruker veldig lite penger på kulturliv/resturant osv. For her trekker de noen tusenlapper automatisk i standardbudsjettet... Min oppfatning er at de i allefall er mest opptatt av at du kan opprettholde et fornuftig budsjett sammen med låneutgiftene. Du skal ha så og så mye igjen til mat osv. Det er dette de ser på, de sitter ikke der med en kalkulator og bare taster inn din årslønn og ganger den med 2,5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå