Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #1 Del Skrevet 4. oktober 2008 skal søke jobb i drømme firmaet mitt og har tidligere jobb erfaringer som bydde på mange utfordringer. Jeg liker utfordringer og mener det er med på å gi yrket mitt mening. Da er jeg er løsningsorientert?eller...?? og jeg vil jo at mine kunnskaper kan være positive for bedriften..da er jeg vel resultatorientert??? hvordan kan jeg skrive dette..? har funnet mange gode sider på nettet altså, men ikke akkurat om dette:) på forhånd, takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TiaMaria86 Skrevet 4. oktober 2008 #2 Del Skrevet 4. oktober 2008 Ja, jeg tror det, løsningsorientert vil jo si at du er orientert om eventuelle løsninger på problem som måtte oppstå, også såkalt utfordringer, og det virker det jo som at du er allerede. Resultatorientert er jeg ikke helt sikker på hva vil si, men er det kanskje det at du vet noe lunde hvordan du får forskjellige både negative og positive resultater ut av det du prøver deg på? syns du skal skrive det rett frem jeg "..jeg er en løsningsorientert person og mottar utfordringer godt. Jeg er også godt resultatorientert" eller noe der.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 4. oktober 2008 #3 Del Skrevet 4. oktober 2008 Resultatsorientert må vell være at du vet hva resulatet skal bli/er og jobber bevist mot dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 4. oktober 2008 #4 Del Skrevet 4. oktober 2008 Dette synes jeg ikke nødvendigvis har noe å gjøre med hvorvidt man liker utfordringer eller ei. "Løsningsorientert" betyr at man er den som klarer å holde fokus på å løse oppgaven når et problem eller en situasjon oppstår. Altså at man ikke er den som lett sporer av og glemmer hva man egentlig skulle gjøre, eller fokuserer på problemet mer enn å skulle løse det. Å være "resultatorientert" er på mange måter det samme, men ofte legges det også en ekstra mening i dette: At man har fokus på et utkomme av oppgaven, og ikke nødvendigvis bare hvor/hvem/hvordan dette utføres. Jeg ville være forsiktig med å bruke for mange slike klisjeer i jobbsøknaden. Da kan det fort virke som du bare har kopiert opp noen fine ord og vendinger som du har hørt. "Alle" bruker dem, og du skiller deg heller ikke særlig ut. Om du likevel bruker disse ordene, så kombiner dem gjerne med praktiske eksempler som viser at du har forstått dette og vet hvem du selv er. Vær også forberedt på å kunne få spørsmål om praktiske eksempler under intervjuet. Det er den ultimate testen på hvorvidt du virkelig er slik du skriver i søknaden, og da imponerer du virkelig. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 4. oktober 2008 #5 Del Skrevet 4. oktober 2008 Enig med Bertha her Om det er noe du identifiserer deg med, kan du jo putte det i søknaden. Men husk at veldig mange søknader har en lang remse med sånne ord, så du kan vinne mye på å referere til konkrete eksempler! Da kan arbeidsgiver relatere det mye bedre, å si at man er sånn og sånn kan jo de fleste gjøre. Pleier ikke å pirke sånn, men siden det er viktig i en arbeidssøknad: husk at begge ordene skal skrives som ett ord, da! (altså "løsningsorientert" og "resultatorientert") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #6 Del Skrevet 4. oktober 2008 Når du ikke vet hva løsningsorientert og resultatorientert faktisk betyr, ville jeg unngått å bruke det i en jobbsøknad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 5. oktober 2008 #7 Del Skrevet 5. oktober 2008 Når du ikke vet hva løsningsorientert og resultatorientert faktisk betyr, ville jeg unngått å bruke det i en jobbsøknad. Amen. Husk at du i et eventuelt intervju fort kan bli konfrontert med det du har skrevet i søknaden. Hva svarer du når spørsmålet kommer: "Du skriver du er resultatorientert; hva legger du i det, og kan du gi noen eksempler på situasjoner hvor du har vært resultatorientert"? Vet at det er veldig OT å kommentere språk, men ettersom tema her er jobbsøknad, så må det altså understrekes at dersom det TS her har forfattet er representativt for skriveferdighetene, så bør det søkes hjelp før søknaden sendes. For å svare på spørsmålet om løsnings- vs resultatorientert, så vil jeg si at disse to typene kan være diametralt forskjellige, mens mange av oss kan være begge deler alt avhengig av situasjon. Sett at to peresoner, en løsningsfokusert og en resultatfokusert står overfor en problemstilling. - Den løsningsorientert personen vil fokuse på hvilken løsning man skal velge, og søker den mest riktige løsningen. Det å velge riktig løsning kan i ytterste konsekvens gå ut over resultatet. - Den resultatorienterte peresonen tenker at hensikten helliger middelet, og velger den løsningen som gir best resultat. I ytterste konsekvens kan dette medføre at det blir valgt løsninger som på sikt er ugunstige, eller for den saks skyld at ulovlige midler blir tatt i bruk. Dette var selvfølgelig veldig satt på spissen, få mennesker er så ekstreme i sin adferd, men det er når man spisser ting at man best får illustrert poenget. Liker ikke å putte folk i bås, men jeg tror nok at hvis du sjekker blant politifolk, så er de opptatt av å følge "boka", og de velger derfor løsning i tråd med denne. Gjør den samme testen blant finansfolk, og du vil se at en del av dem tråkker over lik for å maksimere profitten. De fleste er selvbevisste nok til å vite om de er mest løsnings- eller resultatorientert, eller om de er en kamelon som ser an situasjonen. En del personlighetstester forsøker også å fange opp denne type adferd, f.eks. OPQ32. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #8 Del Skrevet 5. oktober 2008 skal søke jobb i drømme firmaet mitt og har tidligere jobb erfaringer som bydde på mange utfordringer. Jeg liker utfordringer og mener det er med på å gi yrket mitt mening. Da er jeg er løsningsorientert?eller...?? og jeg vil jo at mine kunnskaper kan være positive for bedriften..da er jeg vel resultatorientert??? hvordan kan jeg skrive dette..? har funnet mange gode sider på nettet altså, men ikke akkurat om dette:) på forhånd, takk! Det skrives "jobberfaringer" og "drømmefirmaet", altså begge ord skal skrives i ett. Siden du skal ha med slike ord i søknaden din kan det være greit å skrive dem riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 5. oktober 2008 #9 Del Skrevet 5. oktober 2008 De fleste er selvbevisste nok til å vite om de er mest løsnings- eller resultatorientert, eller om de er en kamelon som ser an situasjonen. En del personlighetstester forsøker også å fange opp denne type adferd, f.eks. OPQ32. Gode illustrasjoner i innlegget ditt, Gjest1. Er forøvrig ikke helt enig i det siste utsagnet ditt. Mitt inntrykk er at det er heller få som går rundt i det daglige og tenker på hva slags persontype man er. Man handler heller på instinkt eller på bakgrunn av erfaringer. OPQ32 er en veldig god type test i så måte, siden den illustrerer hvordan man ofte passer inn i flere ulike typekategorier. I tillegg peker den på hvordan man forbruker energien sin og oppsøker nytt overskudd. Men gode tester koster altså penger, og det kreves jo en del kunnskap om emnet for å kunne operere dem og gjøre korrekte analyser. Det bør overlates til profesjonelle. Jeg vil vel heller påstå at det er ganske mange som vandrer rundt i sin egen lille boble og bare tror de vet hvem de selv er ... Uten at det nødvendigvis er noe galt i dét, heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 5. oktober 2008 #10 Del Skrevet 5. oktober 2008 Mitt inntrykk er at det er heller få som går rundt i det daglige og tenker på hva slags persontype man er. Ja, det ble kanskje litt upresist formulert fra min side. Jeg tror nok heller ikke at mange går til stadighet vandrer rundt og filosoferer så mye over hvilken type de er (mest), men hvis man blir konfrontert med spørsmålet, så tror jeg de fleste vil kunne tenke tilbake på erfaringer og situasjoner som gjør at man får belyst egen adferd. Selv synes jeg det er litt artig å være bevisst på denne type trekk ved meg selv, og jeg føler at selvinnsikten hjelper meg til å ta bedre beslutninger. Det bør overlates til profesjonelle. Skal ikke skryte på meg at jeg er autorisert, men jeg har en god bekjent og tidligere kollega som er det. Jeg har også gjennomført testen selv (og andre tilsvarende tester for den saks skyld), så jeg har godt innblikk i metoden. Antar at ingen bryr seg i det hele tatt, men jeg er for øvrig kamelon - jeg anpasser adferd etter situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 5. oktober 2008 #11 Del Skrevet 5. oktober 2008 skal søke jobb i drømme firmaet mitt og har tidligere jobb erfaringer som bydde på mange utfordringer. Jeg liker utfordringer og mener det er med på å gi yrket mitt mening. Da er jeg er løsningsorientert?eller...?? og jeg vil jo at mine kunnskaper kan være positive for bedriften..da er jeg vel resultatorientert??? hvordan kan jeg skrive dette..? har funnet mange gode sider på nettet altså, men ikke akkurat om dette:) på forhånd, takk! For all del: IKKE bruk disse ordene i søknaden hvis du ikke vet betydningen av dem. Resultatorientert vil jeg si du er dersom ditt hovedfokus i jobben er at bedriften skal tjene penger, ikke fodi du mener at dine kunnskaper og din personlighet vil virke positivt for bedriften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 6. oktober 2008 #12 Del Skrevet 6. oktober 2008 Resultatorientert vil jeg si du er dersom ditt hovedfokus i jobben er at bedriften skal tjene penger, ikke fodi du mener at dine kunnskaper og din personlighet vil virke positivt for bedriften. Greit nok at differansen mellom inntekt og kostnad er resultat, og man søker å maksimere denne, men det finnes altså andre typer resultat. Hvordan vil du applisere din tolkning av resultatorientert på en lærer i den offentlige skolen? Eller mener du man ikke kan være en resultatorientert lærer ettersom bedriften ikke har som må å tjene penger? Bare for å spinne videre på spinnville eksempler, så kan du jo se for deg en resultatorientert lærer som har funnet ut at frykt gir best resultater. At det ikke er den beste læringsmetoden er så sin sak, men elever som ikke tør annet enn å sitte hjemme hele kvelden og lese lekser - det gir best karrakterer. En løsningsorientert lærer vil heller fokusere på å legge til rette for læring, og håper litt naivt at resultatene kommer av seg selv. Andre, og kanskje mer realistiske, eksempler er f.eks. forskere som er veldig opptatt av å følge vitenskaplig metode til punkt og prikke. At ti år med forskning kan vise seg å være bortkastet er ikke så farlig, for det ble gjort på en vitenskaplig måte. I andre enden har du journalister. Hvordan de får gravd frem en story er ikke så veldig nøye; dreie litt på det noen sa, finne på litt underveis, mumle litt om kildevern. Det er jo ikke så farlig, for det ble en kanon forside. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå