Gå til innhold

Hebefile som blir kalt pedofile

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eg synest det er viktig og rett å skilje mellom å tenne seksuelt på barn eller tenåringar og det å leve ut denne lysten. Det første er heilt greit og truleg ikkje så mykje å gjere med, men å leve det ut og dermed påføre sin seksualitet på barn og ungar er både ulovleg og etter mi meining forkasteleg. Det kan samanliknast med å tenne på valdtektsfantasiar og å valdta nokon - stor skilnad.

Så kan ein sjølvsagt peike på at grunnen til at det ikkje er ulovleg å tenkje på born seksuelt er at det er heilt umogleg å handheve. Gudskjelov, dei fleste av oss er vel glade for at vi ikkje har tankepoliti.

Endelig noen med litt vettugt

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hebefil kan kanskje være et nyttig begrep i medisin, men i dagligtalen så ser jeg ikke at dette "korrekte" språket kan ha noen annen funksjon enn ufarliggjøring. Dersom noen forgriper seg på en mindreårig, så ser jeg ingen grunn for meg å skille mellom pedofili og hebefili - begge deler er misbruk av barn under den seksuelle lavalder når de blir levd ut.

Hebefili handler om mer enn å synes at en velutviklet fjortenåring har fine pupper - da tror jeg ganske mange menn hadde falt under begrepet. Den korrekte bruken er om folk som alltid (eller i de aller fleste tilfeller) foretrekker unge fremfor voksne.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du etterlyser argumenter for hvorfor det er galt, det ligger vel i menneskets natur at barn skal beskyttes og ikke begjæres, klemmes og ikke pules, få omsorg fra voksne og ikke være offer for maktmisbruk fra dem.

Aha, men det jeg har etterlyst argumenter for, er jo nettopp hvorfor det er galt å tenne på mindreårige. At det å knulle dem er galt, vil jeg jo tro at de fleste i tråden er enige om. Det er derimot påstanden om at det er feil/galt/ille/forkastelig å tenne på dem (som forøvrig er en relativt fysisk prosess hos de fleste som det er vanskelig å kontrollere bevisst, uansett hvor "galt" man hevder det er), jeg mener man må begrunne. Hva er galt med tanker, opphisselse og fantasier? Om noen tenner seksuelt på en deilig ungjente de ser på bussen, og koser seg med fantasier om henne etterpå, tror jeg ikke det har så mye å si om hun var femten og et halvt, eller nettopp fylt seksten. Eller 20, for den saks skyld. Vanskelig å bedømme alder på folk kun utifra utseendet. Ellers er vel ditt og Tigress sitt innlegg kanskje de beste i tråden så langt, imo.

Det er jo fristende å komme med en spydig kommentar til "gjest_Sokrates" som tenner på dem som er 18-19, men ikke yngre: Kunne vært interessant å gi ham samme testen som en god del amerikasnke menn ble utsatt for som et ledd av et forskningsprosjekt. Var mange der som fikk sjokk da det viste seg at jentene på bildene de ble seksuelt opphisset av , bare var fjorten-femten år. Men, selvfølgelig - om han tror de er 18-19, så synes han vel det er greit...

Skrevet
Eg synest det er viktig og rett å skilje mellom å tenne seksuelt på barn eller tenåringar og det å leve ut denne lysten. Det første er heilt greit og truleg ikkje så mykje å gjere med, men å leve det ut og dermed påføre sin seksualitet på barn og ungar er både ulovleg og etter mi meining forkasteleg. Det kan samanliknast med å tenne på valdtektsfantasiar og å valdta nokon - stor skilnad.

Så kan ein sjølvsagt peike på at grunnen til at det ikkje er ulovleg å tenkje på born seksuelt er at det er heilt umogleg å handheve. Gudskjelov, dei fleste av oss er vel glade for at vi ikkje har tankepoliti.

Tigress har talt! Nøff sedd.

Skrevet

Det her blir for snålt ;)

Men ts: Ja, det er forskjell på Hebefile og Pedofile. Men egentlig er begge tingene like trist. Selvom en her forsøker å forklare oss at alle er Hebefile

Skrevet
Det her blir for snålt ;)

Men ts: Ja, det er forskjell på Hebefile og Pedofile. Men egentlig er begge tingene like trist. Selvom en her forsøker å forklare oss at alle er Hebefile

Nei, det er ikke Hebefil han snakker om, for han sier at han ikke ville hatt sex med dem, men han tenner på unge jentekropper rundt 14-16. Og i følge visemannen er det noe vi alle gjør.

Jeg synes ung fin jentekropp er fra ca 20-40. Og jeg er 25.

16åringer ser ut som småunger, og slutta å legge merke til dem når jeg slutta på vgs ;)

Skrevet
Dette er en feil mange gjør. Man omtaler heberfile som pedofile. Noe som er feil

Jeg skal ikke forsvare noen av dem siden begge er gale og syke men jeg skal nå skrive forskjellen på dem. Slik at man kan lære hva en pedofil er og hva den ikke er. En som lider av Hebefili er en seksuell tilstand der en voksen tiltrekkes hovedsakelig eller utelukkende av unge mennesker i puberteten, det vil si mellom 11 og 16 år. Dette er et lite utbredt begrep, og mange hebefile blir feilaktig omtalt under det mer utbredte begrepet pedofile som beskriver tiltrekning til mennesker som er pre-pubertale, altså ca. før de er 11-12 år, men som gjerne blir brukt for alle som tiltrekkes av mennesker under den seksuelle lavalder.

og en som er pedofil er en som tenner på barn før de har fylt 11 år. Altså de som er fra 0 til 11 år.

Jeg ser poenget ditt, men synes ikke det er en formidlende omstendighet at de tenner på "eldre" barn.

Skrevet

Grunnen til at jeg synes det er galt av voksne menn å fantasere om fjortenåringer er at det sannsynligvis vil være veldig ubehagelig for dem om de visste det. Og slike ting synes ofte utenfra. Om f.eks. ungdomsskolelæreren din, stefaren din, eller butikkmannen sikler på deg når du er tenåring ville det ikke vært noe særlig.

Derfor synes jeg det er galt. I tillegg ER det galt (pr. norsk lov) å handle på slike fantasier, og da er det kanskje bare like greit å unngå å tenke på dem på en slik måte. 14-åringer er jo tross alt barn (selv om det ikke alltid ser slik ut).

Skrevet

Slik jeg ser det:

I vår kultur er man fortsatt "barn" når man er 15-16 år, det ligger i holdning og oppdragelse. Dermed er det ingen tvil om at mange 15-16-åringer ikke er modne nok, mentalt sett, til å ha sex.

Biologisk sett er man klar til å ha sex når man er i puberteten/har fått mensen, og det er dermed biologisk sett helt normalt å tenne på dette. Men kulturelt sett er det ikke akseptert fordi vår kultur anser dem som barn enda.

Jeg synes det er viktig med korrekt språkbruk og synes det blir temmelig irrasjonelt å mene at siden det er så forkastelig å tenne på alt vår kultur kaller "barn", så gir man blanke i om man bruker feil ord.

Skrevet (endret)

Godt svar av Tabris.

Jeg synes også korrekt språkbruk er viktig, selv om ordet hebefil ikke er noe jeg ville husket å bruke. Jeg har dog alltid reagert på at folk som har sex med 15-åringer blir omtalt som pedofile. Det er galt det de gjør, men de skal likevel ikke omtales som en som tenner på helt uutviklede kropper.

Det jeg lurer på er om jeg har forstått det riktig om pedofile er altså de som tenner på barn som er pre-pubertale, hebefile er de som tenner på pubertale, men hva kaller man da de som tenner på 12-åringer (eller 13-15 åringer) som er ferdig utviklet? Jeg var f.eks som 12-åring fullt behåret, hadde mens og ferdig utviklede pupper (ikke store, men like store som de er nå ;) ). En mann som prøvde seg på meg ville jo vært syk, jeg vil vel absolutt påstå jeg så ut som en 12-åring, men likefullt var jeg jo biologisk klar for å reprodusere meg. Jeg kjenner også de som var klar allerede i 10-årsalderen, og ei allerede som 7-åring (hun hadde dog en hormonell forstyrrelse som burde vært gjort noe med.)

En annen side av saken er at det er forskjellig seksuell lavalder i forskjellige land. Mens man i Norge omtales som pedofil (eller hebefil) hvis man har sex med en 15-åring, har man ikke gjort noe galt i Sverige. I andre land igjen må man være fylt 18 for å være lovlig. (Se http://www.avert.org/aofconsent.htm)

Jeg synes også at det er verre om en 50-åring har seg med en 16-åring enn når en 18-19-20-åring har seg med noen på 15, selv om det første er lovlig og det andre ikke er det.

Endret av Lady Lovelace
Skrevet

En mann som prøvde seg på deg da var tolv, ville etter din beskrivelse hverken vært pedofil eller hebefil (medisinsk sett). Han ville fortsatt utvilsomt vært en syk jævel.

Men som du nevner, også synet på det varierer nok fra land til land. Spania har jo 13 som seksuell lavalder, så der er det kanskje mer "ok" for f.eks en 20-åring å ha seg med en på 13.

Skrevet
Grunnen til at jeg synes det er galt av voksne menn å fantasere om fjortenåringer er at det sannsynligvis vil være veldig ubehagelig for dem om de visste det. Og slike ting synes ofte utenfra. Om f.eks. ungdomsskolelæreren din, stefaren din, eller butikkmannen sikler på deg når du er tenåring ville det ikke vært noe særlig.

Det er faktisk et ganske godt poeng.

Jeg opplevde dette svært mange ganger i min oppvekst, og det var veldig ubehagelig for å si det mildt.

Skrevet

Er det så vanskelig da?

Om jente/gutten er 15 år blir man ikke automatisk pedofil om man har sex med personen. Det er ikke alderen som er viktig i denne sammenheng, men om personen er prepubertal eller ikke.

Om du har sex med en 15-åring blir du ikke stemplet som pedofil om personen ikke er prepubertal.

Galt er det uansett om du har sex med en mindreårige.

Om du tenner på jenter som er i tennårene, så er jo alltid tanken fri. Selv kan jeg tenne på jenter som er unge, men ikke prepubertale, det må være former etc.

Hva andre synes om dette driter jeg i, det er deres sak, ikke min.

Gjest Gjest gjestesen
Skrevet
Det er noe av det største tøve jeg har hørt. Jeg er mann og jeg tenner IKKE på tenåringsjenter.

Det må det være det største tøvet JEG har hørt noen gang. Ikke kom å si at du ikke kan tenne på en 18-19 åring. Det rundt den alderen damer er mest fysisk attraktiv. Er jo en grunn til at alle missene er rundt den alderen!

Gjest Gjest gjestesen
Skrevet
Det må det være det største tøvet JEG har hørt noen gang. Ikke kom å si at du ikke kan tenne på en 18-19 åring. Det rundt den alderen damer er mest fysisk attraktiv. Er jo en grunn til at alle missene er rundt den alderen!

Beklager, jeg så svaret ditt litt for sent

• 2 år senere...
Gjest Karoline
Skrevet

Det er litt merkelig at så mange er så bastante på at det er GALT å tenne på tenåringsjenter. Er det ok det øyeblikket de fyller 16? Hvordan ser du forskjell på en 14-åring og en 17-åring? Når blir det galt? Det øyeblikket du selv fyller 16, eller må du være enda eldre?

For all del, det ER galt å bruke (eller fantasere om for den del) tenåringer seksuelt, men å plassere de som tenner på (fysisk) modne jenter i samme bås som dem som tenner på 3-åringer? DET synes jeg er galt.

Gjest Karoline
Skrevet

Herregud, her var det mye pirking på hva som er lov å synes er "galt" og ikke!

Jeg lurer eegentlig bare på om det finnes mannfolk som tenner kun på jenter/damer på sin egen alder, og vil fortsette med det til de er 50, eller om dama alltid vil bli erstattet av en 17åring i fantasiene? Selv er 26 og personlig fornøyd med det ;)

Skrevet

Bullshit... Det er ikke å komme bort i fra at de kan være penere og har fastere kropper i den alderen, men fysisk tenning er noe helt annet. Da foretrekker jeg heller en moden kvinne på 30-noe som virkelig vet hva hun driver med. Som det faktisk går an å snakke med. Som er på min bølgelengde.

En annen grunn til at missene er så unge, er også at man vil ha dem med før de blir mrs.... ;)

Gjest MikeWaters
Skrevet (endret)

Bullshit... Det er ikke å komme bort i fra at de kan være penere og har fastere kropper i den alderen, men fysisk tenning er noe helt annet. Da foretrekker jeg heller en moden kvinne på 30-noe som virkelig vet hva hun driver med. Som det faktisk går an å snakke med. Som er på min bølgelengde.

Enig med Stefan, tenåringsjenter er bare slitsomme :)

Endret av MikeWaters
Skrevet

Menn tenner på kvinnelige former. Vi har ikke en innebygget sensor som forteller oss om jenten er 15 eller 18. Er det unaturlig å tenne på en jente som ser ut som hun er 18-19, men som i realiteten er 15 (men dette vet du ikke)?

Og de som sier de er glad i å bruke riktig språk, men "bare når det passer de", hva er det for noe tull? Kall en stole for en stol! Hebefili og pedofili er ikke det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...