Pityriasis Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg jobber som instruktør (bl.a) ved et av Norges større treningssentre, og er litt nysgjerrig på hvilke faktorer som avgjør hvilke klasser/timer dere (som trener gruppetrening på treningssenter) velger å gå på? Er det mest knyttet til instruktøren og dens egenskaper - eller til hvilke tidpunkt det passer for deg å trene - eller kanskje noe helt annet? Kort sagt; hva avgjør for deg? Vi instruktører har et enormt press på oss om å oppnå flest mulig deltakere på klassene våre, og mislykkes vi i dette er vi per def dårlige instruktører. I alle fall er det slik bransjen fremstiller det for oss. Vi mener dog at faktorer som NÅR klassene er også har noe å si, ikke bare hvor dyktig instruktøren er. Hva mener dere? :-)
Vera Vinge Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 Hvor god treningseffekten er. Jeg oppsøker timer hvor jeg vet jeg får tatt meg ordentlig ut.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #3 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg også! Og at musikken er fengende og ny. (en del eldre lærere kjører mye 80tis.. eller monotom techno gjennom en hel xyclingtime) og nr 3. at læreren er flink til å kommunisere under timen. Ser på oss, pusher, gjerne nevner et par ting utenom trening også for at det ikke skal bli så altfor alvorlig..
Rosalie Skrevet 3. oktober 2008 #4 Skrevet 3. oktober 2008 Tidspunkt er viktig. Jeg kan ikke gå på en time som kjøres når jeg er på eller til og fra jobb. Ellers er instruktøren veldig viktig. En god instruktør motiverer, har kontroll på salen og ser hvem som trenger litt ekstra når de holder på å gå tomme. Blikkontakt er essensielt. Og at instruktøren verken dangler frampå der eller gjør timen for vanskelig. Kjappe, greie beskjeder er også viktig. Og at det ser ut som om instruktøren har det artig! Musikken må fenge, jeg foretrekker hard rytme og gjerne noe sangbart. Ikke at jeg synger for full hals, men tekst kan være en fin måteå distrahere seg fra de verkende beina.
Gjest andungen Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Tidspunkt er viktig. Jeg kan ikke gå på en time som kjøres når jeg er på eller til og fra jobb. Ellers er instruktøren veldig viktig. En god instruktør motiverer, har kontroll på salen og ser hvem som trenger litt ekstra når de holder på å gå tomme. Blikkontakt er essensielt. Og at instruktøren verken dangler frampå der eller gjør timen for vanskelig. Kjappe, greie beskjeder er også viktig. Og at det ser ut som om instruktøren har det artig! Musikken må fenge, jeg foretrekker hard rytme og gjerne noe sangbart. Ikke at jeg synger for full hals, men tekst kan være en fin måteå distrahere seg fra de verkende beina. Signerer denne! Tidspunkt er viktig siden jeg er på jobb hver dag. Men dersom det er flere timer å velge i, og jeg ikke skal noe annet en ettermiddag, er det ofte instruktøren som avgjør. En motiverende og positiv instruktør, som ikke er stressende eller anmasende. Fengende musikk, gjerne med litt tekst, og rytmer det er mulig å følge. Enkle beskjeder fra instruktøren, gjerne også en liten oversikt/forklaring av timen i forkant, sånn at man kan disponere kreftene litt (går stort sett på spinningtimer). Og et lite tips: Passe høy musikk er bra... Men virker på meg som om mange instruktører tror at jo høyere musikk, jo bedre og mer motiverende. For meg blir det motsatt.. Spesielt mot slutten av timen virker det som om det skal kjøres på med volum for å motivere. Mens jeg mister helt fokus fordi det rett og slett er ubehagelig og jeg får hodepine. Noe å tenke på?
Gjest New Dawn Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Hos meg er det også flere faktorer som avgjør: Først av alt - tidspunktet for timen- i ukedagene går jeg på timer som starter kl 16.30 - for da kan jeg ta det rett fra jobb. Dernest er det treningstypen som avgjør. Jeg liker ikke dill-dall timer med masse koordinasjon ... så jeg holder meg til pilates, bodypump og mrl. Så spiller selvsagt instruktøren inn .. jeg har funnet mine favoritter og holder meg til timene deres. En god instruktør har fengende musikk, forklarer teknikk skikkelig og følger med at alle gjør øvelsene riktig. Har både menn og kvinner som instruktører - så kjønn spiller ingen rolle bortsett fra at menn lærer oss andre og tøffere øvelser. Jeg liker å variere - derfor trener jeg med mannlig instruktør 2 ganger i uken, og kvinnelige 3 ganger.
Gjest Tigress Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Tidspunkt og gjerne at ein kan køyre to timar i strekk - eg går mest på spinning, og då helst to timar etter kvarandre. Då er det greit å ta den lengste timen først, så ein kombo and 60min først og så ein 45min eller noko slikt. Dernest er det viktig om instruktøren er bra, eg gidd ikkje å gå på timar der instruktøren hyler og skrik (kan du skrike som ein stukken gris får du ta på litt meir motstand), eller som driv med alle moglege idiotiske ekstraøvingar på sykkelen. Slike to tråkk oppe og to tråkk nede er heilt meiningslaust frå eit syklistperspektiv. Det same er såkalla sprint med nada motstand og eg likar ikkje instruktørar som klart ikkje veit ein skit om sykling. Eller for ikkje å snakke om desse kva-dei-no-skal-vere-godt-for-øvingane med henging rundt omkring på sykkelen?! Jau, og dei mistar siste rest av kred dersom dei snakkar om sykling som "utespinning". Ja, eg har høyrt det. Nei, eg har ikkje sett den instruktøren igjen.
Gjest Løve66 Skrevet 4. oktober 2008 #8 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg trener gruppetrening i sal nesten hver dag. For meg gjelder følgende: 1. Tidspunkt - for meg passer det best ettermiddag/tidlig kveld 2. Type time - jeg liker best step, step/styrke, aerobic, kondis og til nød mrl eller core. Går det ingen av de timene jeg liker på det tidspunktet det passer å trene den og den dagen velger jeg heller styrketrening i studio. 3. Instruktør - jo, jeg har mine favoritter, men på mitt senter er jeg egentlig fornøyd med de fleste. 4. Musikk - mye lettere å yte det ekstra som man egentlig "ikke orker" hvis favorittsangen spilles! Musikk har stor betydning for hvor mye man tar i. Hva selve instruktøren angår så synes jeg flg. er gode egenskaper: - starter og avslutter timen i hht. timeplan - prater såpass høyt og tydelig at vi faktisk hører hva som blir sagt - sier fra i "rett" tid før nye trinn slik at vi har sjans til å følge med (altså; ikke si fra om nye trinn mens de gjøres, men si fra på forhånd - ikke for tidlig/sent) - gjerne telle høyt på trinn/kombinasjoner som er vanskelige fordi det da er mye enklere å følge - pushe oss - vi legger oss gjerne på samme intensitetsnivå som instruktøren (i hvert fall gjør jeg ofte det!) og det er større sjans for å ta seg ordentlig ut med en instruktør som gjør det samme - husker sitt eget program sånn noenlunde - helt ok å dette ut innimellom, men noen gjør det litt vel ofte og det er ikke så all right - ta det rolig under oppvarming - noen instruktører har for "raske" bevegelser under oppvarming og da får i hvert fall jeg veldig lett hold/sting - holde intensiteten på rett nivå gjennom hele timen - ikke ta unødige pauser som gjør at pulsen faller - passe antall repetisjoner av de forskjellige blokkene - og sier man at det er "siste gangen" med noe man holder på med så er det siste gangen, ikke kom etterpå med "aller siste gang" og "aller, aller siste gang", det er bare irriterende - si gjerne fra et par ganger underveis; nå er vi halvveis, nå er det tre sanger igjen etc. - da er det lettere for oss å disponere kreftene - dill-dall og ekstra "dance"-bevegelser kan gjerne være forbeholdt høyeste koord.timer på vanskeligste nivå (eks. Aerobic og Step 2 eller 3) - de fleste av oss er ikke så flinke som dere instruktører og blir det for mye fiks-faks og snurringer på timer som i utg.pkt. skal være enkle så blir vi bare frustrerte over at vi ikke får det til og bruker energi på det i stedet for å jobbe - og til slutt; er blid, positiv og ujålete - og gjerne slår av noen ord med de som trener både før og etter timen Og en ting til jeg vil nevne; jeg synes instruktører generelt bør være flinkere til å si fra til de som er nye på en time at det ER vanskelig med trinn og kombinasjoner de første gangene, men at de må være med noen ganger før de "gir opp". Jeg ser altfor mange som prøver seg i sal som ikke kommer tilbake - noen går sågar midt i sin første time fordi de merker selv at de ikke "henger med". De synes vel at alle andre er så "flinke" at det blir ubehagelig å være der og det er jo kjempesynd. Her tror jeg mange hadde kommet tilbake hvis det hadde vært litt mer info - gjerne felles i starten av en time. Hmm... ble visst et litt langt svar....b:-/
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. oktober 2008 #9 Skrevet 4. oktober 2008 Da jeg trente på treningssenter med timer var første prioritet tidspunkt og andre prioritet instruktør. Og det hendte jeg droppet gruppetrening og heller tok en treningsøkt alene hvis jeg så at det var en instruktør som jeg ikke likte/ikke følte at jeg fikk noe utbytte av timene til.
Rosalie Skrevet 4. oktober 2008 #10 Skrevet 4. oktober 2008 Må bare komme med en liten frustrasjon her, jeg. SATS her jeg bor hadde dritbra timeplan før sommeren, men nå i høst vil de visst ikke at andre enn de som er veldig glad i danse-timer skal trene på kveldstid. Sjekket timeplanen på de fem sentrene det er enkelt for meg å trene på, og alle timeplanene var like rævva.
Vera Vinge Skrevet 4. oktober 2008 #11 Skrevet 4. oktober 2008 Musikk er forresten også veldig viktig for meg. Det trenger ikke å være akkurat det som ligger på min egen MP3-spiller, men den må gjøre sånn at jeg får mer lyst til å ta i. Noe techno kan utrolig nok funke til dette formålet.
Gjest *Ulla* Skrevet 4. oktober 2008 #12 Skrevet 4. oktober 2008 Det avgjørende er type time og tidspunkt. Instruktøren har ikke så mye å si for meg. Musikken har derimot mye å si. Iallefall på BodyPump. Synes det er dårlig musikk denne gangen, og det gjør meg mindre motivert til å gå på timene.
*Enigma* Skrevet 4. oktober 2008 #13 Skrevet 4. oktober 2008 Selvfølgelig er tidspunkt uhyre viktig, jeg kan jo ikke trene når jeg skal være på jobb. Dermed utgår alt av dagtimer mandag - fredag. Bortsett fra det er det hovedsaklig instruktøren det kommer an på. Jeg har noen instruktører jeg virkelig liker, og når det i blant er vikarer jeg ikke liker som har de timene dropper jeg ganske enkelt timen og trener på egenhånd i stedet.
¤flicka¤ Skrevet 4. oktober 2008 #14 Skrevet 4. oktober 2008 Tidspunktet er den viktigste faktoren. Jeg kan jo ikke trene når jeg er på jobb. Etter det kommer type time og hvilken instruktør det er. Jeg gjør som Enigma, og dropper timene dersom det er vikarer jeg ikke liker - jeg har ikke så mye tid at jeg kan kaste bort en time på noe som ikke gir utbytte.
Sekretæren Skrevet 4. oktober 2008 #15 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg vil slå et slag for studenter/skiftarbeidere angående tidspunkt. Kjør like variert tilbud på formiddagen, som på ettermiddagen Ellers er jeg enig med de aller fleste her når det gjelder inspirerende instruktører, musikk og oppfølging. Klaffer alt dette, er det dritgøy å trene!
miss Skrevet 4. oktober 2008 #16 Skrevet 4. oktober 2008 Helt klart instruktørene,har bytta treningsenter fordi alle instruktørene har slutta der jeg var.Min trenings gled kommer fra instruktørene som motiverer og presser oss tilå yte.
Pityriasis Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter #17 Skrevet 4. oktober 2008 Takk for mange flotte svar! Er enig med dere i det aller meste, selv om jeg stiller på "andre siden" som instruktør. Må være effektivt, musikken MÅ være bra (og gjerne variert så alle får noe de kan like), instruktørene bør ikke skrike for mye, men likevel snakke høyt nok osv. Men har et lite tilleggsspm; Hvor mye synes dere instruktørene bør KUNNE om trening? Hva forventer dere at instruktørene kan svare på? Har kompetansen til instruktøren noe å si for om dere velger timene deres?
Rosalie Skrevet 4. oktober 2008 #18 Skrevet 4. oktober 2008 Treneren trenger ikke å kunne veldig mye trenings- og kostholdslære, men jeg ser på det som et pluss. Som at de drar frem alternative øvelser, kan gi tips om hva man bør gjøre ved f.eks. leggkramper, og gjerne gi tips i forhold til matinntak før og etter trening.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #19 Skrevet 4. oktober 2008 Tidspunktet er viktig for meg. Må være tidlig kveld, slik at jeg kan spise middag etterpå. Deretter hva slags time det er. Det må være en time jeg har lyst til å gå på på rett tidspunkt. Så må treningssenteret ligge så nært som mulig, så jeg slipper bruke mye tid på å komme meg dit. Må uansett kjøre, så det må være godt med parkeringsplasser. Instruktøren spiller også en viktig rolle. Og så en annen ting. Jeg hadde prøvetime i sal på et nytt senter i forrige uke. En av de andre deltakerne luktet sånn svette at det var like før jeg gikk. Er sterkt i tvil om jeg skal tegne medlemsskap der av den grunn. Jeg orker ikke mange timer i den lukta.
Gjest Løve66 Skrevet 4. oktober 2008 #20 Skrevet 4. oktober 2008 Men har et lite tilleggsspm; Hvor mye synes dere instruktørene bør KUNNE om trening? Hva forventer dere at instruktørene kan svare på? Har kompetansen til instruktøren noe å si for om dere velger timene deres? Jeg har ikke noe spesielt høyt krav til kompetanse hos instruktøren så lenge vedk. kan "sin" time bra fra a til å. I det legger jeg at hvis de f.eks. har styrketrening på slutten av timen (er ofte 5-10 min. mageøvelse, push-up e.l. til slutt) så må vedk. vite og vise hvordan disse øvelsene utføres. Det skjer også stadig vekk at noen går bort til instruktøren før timen og forteller at de har de og de plagene og lurer på om de bør gå på den timen etc. og da synes jeg instruktøren bør ha kompentanse til å svare riktig i f.t. om vedk. bør være med på timen og hvike hensyn som skal tas, evt. alternativ til andre øvelser. Jeg har sjelden behov for å spørre instruktøren om "faglige" spørsmål, men jeg forventer at noen på senteret innehar tilstrekkelig kompentanse - f.eks. veilederne i studioet, de forventer jeg kan en del om kropp og trening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå