Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Katten vår har vært veldig syk, og sluttet også å spise da hun var det. Hun er nå nesten frisk, men spiser fremdeles omtrent ingenting. Vekten bare raser nedover og sondemating begynner å bli siste utvei, noe jeg vet hun kommer til å hate. Hun er en veldig nervøs katt, noe som helt klart er et stort minus i slike tilfeller. Jeg vet ikke hva mer jeg skal prøve. Vi har kjøpt alle typer kattemat som finnes, hun ender opp med å slikke i seg litt saus eller gelé og ikke spise bitene, mousse brekker hun seg av bare hun kjenner lukten (har prøvd a/d fra dyrlegen) og vi har prøvd kylling og reker (fisk liker hun ikke). Et par dager har vi fått i henne en ok porsjon kylling (den mest populære maten hittil), men det er likevel ikke nok til å holde vekten. Nå og da spiser hun litt tørrmat og hun får heldigvis i seg nok vann. Hun virker interessert i maten, kommer bort når jeg serverer henne, men blir som oftest sittende å bare stirre på den uten å spise. Jeg er så redd for henne, for hun kan jo ikke fortsette å gå ned i vekt og ikke spise. Vi har av og til prøvd tvangsmating av most mat med engangssprøyte, men det er jo som tortur for henne i tillegg til at hun ofte går rett bort og kaster opp maten med en gang, og da var det jo mye styr til ingen nytte. Er det noen som har gode råd til oss, noe som har fungert for dem?
Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Hva når du gir den fra hånden din? Eller kaster maten bortover gulvet slik at hun må fange den? Har fått flere katter intressert i mat igjen på de måtene.
Gjest *lucky* Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Er det så ille som du beskriver så burde du dra til veterinær med katten med en gang. Der får du skikkelig hjelp i forhold til å spørre her. Ikke det at folk her ikke kan hjelpe, men det virker litt rart å benytte et forum til et så alvorlig spørsmål!
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Vi er i jevnlig kontakt med veterinær, og vi har bl.a. fått flere ulike typer apetittvekkere (medisiner) med varierende virkning. Det er dyrlegen selv som har sagt at sondemating er neste skritt hvis katten ikke spiser nok selv. De rådene vi har fått med tanke på mating ser ikke ut til å fungere på vår katt. At jeg spør her er dermed kun for å se om det er et eller annet lurt triks som andre har brukt og som kan hjelpe slik at vi slipper å la katten vår gå gjennom mer behandling hos dyrlegen. Det er altså ikke på noen måte en erstatning for profesjonell hjelp.
Gjest *lucky* Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Godt å høre, blir litt stressa av sånne innlegg, finnes så mange typer folk som har dyr... Det eneste rådet jeg kan huske vi fikk til vår hund som var veldig tynn var å gi den ølgjær i maten, aner ikke hvorfor da.. Lenge siden du ga markekur? Dette skal katter ha ganske ofte. Jeg har gitt biola til en kolikksyk hest engang, skal være bra for fordøyelsen. Kanskje katten liker det også! Tunfisk på boks?? Reker? Mange dyr trives best visst de får være helt i fred når de spiser. Sett frem mat når katten skal være aleine å se om det hjelper. Lykke til!
Gjest *lucky* Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Alt er i orden med tennene til katten? Sjekk gjerne hva dyrlegen undersøker, det kan være ting han har oversett! Ikke noe galt med svelget heller?
Aurora M. Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Hei! Jeg har lang erfaring med mating av syke katter som av en eller annen grunn ikke forstår seg på at de må ha næring for å bli friske igjen. Jeg anbefaler at du kjøper et spesialfor som heter AD hos veterinær. Dette foret inneholder ekstra mye energi, og er supert til katter som trenger å komme seg igjen etter sykdom. Det er som en myk mousse, og er helt klumpefritt. Så går du på apoteket og kjøper en sprøyte (prøv deg litt fram hva du synes er best å håndtere for deg) med et litt rommelig hull frampå. Ta AD ut av boksen og rør godt i det (kan gjerne blande i litt lunkent vann), før du suger det opp i sprøyta. Så setter du deg på kne bak katten mens du har han liksom mellom knærne dine, og holder han fast med den ene hånden. Prøv først å presse litt AD ut og se om den vil slikke av sprøyta (det er et veldig smakfullt og godt for). Hvis den ikke vil, så lirker du spissen inn i munnviken (på siden), og sprøyter litt inn der. Vent til den har svelget, og så tar du litt igjen. La alt skje i rolige og behagelige former. Ta den gjerne med på badet, og legg et håndkle eller noe under den. Regn med litt rot og klur de første gangene før du får litt trening. Mat den ofte (gjerne hver annen time) og lite. Hvis den beholder maten, kan du regne med at det ikke er noe galt med mage/tarmsystem. Som nevnt over her er det viktig å få sjekket tennene skikkelig. Ellers er det ikke uvanlig at katter fullstendig slutter å spise under/etter sykdom, eller store "psykiske" traumer. Det behøver ikke å bety at de ikke ønsker å leve. Jeg har opplevd katter som har vært iferd med å sulte seg til døde etter store omveltninger i livet sitt, og som etter litt "assistanse" på denne måten har kommet seg igjen, og levd mange lykkelige år til. Lykke til! Ps. et tips mot kvalme er å smøre bittelitt smør i munnviken til katten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå