Gå til innhold

Slår henne ungen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 3-åring som går i barnehagen. De siste månedene så har han stadig kommet hjem med skrubbsår her og der, blåmerker. Han sier bare at han falt. Men han faller skjelden her hjemme så hvorfor hver dag i barnehagen?

I dag når jeg hentet han så hadde han en stor blåveis rundt øyet. Han kom med den nye barnehagearbeideren. Hun sa at en annen gutt hadde slått han i en krangel.

Hun gikk videre inn i barnehagen. Da stod det en av de eldste jentene som går i barnehagen i døra. Hun så litt engstelig ut før hun sa at hun lyver. Jeg spurte henne hva hun mente med det og da sa hun at barnehagearbeiden slo ungen min.

Jeg visste egentlig helt hvordan jeg skulle reagere. Jeg spurte om hun hadde sett det og da sa hun ja og at hun gjorde det ofte før hun gikk sin vei.

Jeg lurer på hva jeg gjør nå? Skal jeg tro på barnehagearbeideren eller ei jente på 5-6 år? Og hvordan går man i såfall videre med dette? Det er jo egentlig ganske ille å anklage noen for noe sånt, og spesielt uten bevis.

Kunne jo kanskje si det til styreren, men hvordan går jeg frem?

Jeg ikke vil heller ikke bli tatt for en som sprer rykter og anklager.

Jeg har sett en del barnehageklageinnlegg her før der man rakker ned på barnehageansatte. Det er ikke meningen med dette innlegget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vanskelig for å tro at en barnehageansatt slår et barn så han får blåveis... Småbarn kan si de utroligste ting. Men du burde ta det opp med styreren for å få sjelefred. Et problem er det her uansett. Enten et gigantisk problem med en ansatt som slår barn (straffbart) eller et barn som sprer alvorlige løgner (må følges med på, kan få alvorlige konsekvenser).

Skrevet

først, at barnet detter mere i bhg enn hjeme kommer hjerne av at barnet er mer ktivt i bhg, det er flere han kan bummpe inni og det er flere hindere i veien.

så til eventuelt og tru barn, noen barn kan du tru på andre ikke, jeg har selv hørt barn beskylde både foreldre og andre voksne i bhg om at de har slått de, jeg har selv blitt beskylt av et barn for og slå det.

og husk at det barnet kan ha sett en situasjon som hun tolket til noe helt annet enn det var. en mor ba om møte med styreren i våres da barnet fortalte at en mannlig vikar viste frem trusa si til alle barna, det som egentlig hadde hendt var at han brukte en "sagge" bukse et parr dager, og da syntes jo underbuksen:-)

om du har mistanke om noe burde du se hvordan samspillet mellom bhg-ansatte og ditt barn er, oppfører ditt barn seg normalt i nerheten av denne voksne ved henting/levering? hvordan ommtaler barnet denne voksne osv. ta gjerne en prat med styrer om du er bekymret. det er viktig for alle at du er trygg og det er viktig og få klarhet i om noen misbruker sin stilling...

lykke til:-)

Skrevet

om du mistenker noe så alvorlig bør du absolutt ta det videre.

å slå et barn, tragisk, men det er flere som faktisk gjør dette. ta det opp med ledren i barnehagen, si va den lille jenta påsto.

Gjest StoreSky
Skrevet

Oj... snakk med avdelings leder eller styrer! Fortell det som jenta sa, og fortell du er usikker på om jenta snakker sant eller lyver.

Uansett hvilken av tingene som gjelder her, så er det greit å få avklart det med barnehagen.

For snakket jenta sant så MÅ det frem! Og lyver hun så er det like viktig at barnehagen får vite det.

mvh

styrer ;)

Skrevet
....Men du burde ta det opp med styreren for å få sjelefred. Et problem er det her uansett. Enten et gigantisk problem med en ansatt som slår barn (straffbart) eller et barn som sprer alvorlige løgner (må følges med på, kan få alvorlige konsekvenser).

Er helt enig med dette!

Gjest *nurket*
Skrevet

Sjansen er relativt stor for at du kan stole på barnehageassistenten. Jeg ville ikke stolt på det en 5-6 åring sa. De kan gjerne finne på ting...

Ang at han faller og slår seg i barnehagen. De er jo mer høyt og lavt i en barnehagesetting, så det ser ikke jeg på som noe rart. Mine gutter på 3 og 4 år, kommer til stadighet hjem med blåmerker og skrubbsår. Gutten min på 3 fikk forrige uke en svær blå kul i panna etter at han ble slått med en spade av en av de andre barna.

Skrevet

Mange barn jeg kjenner er noen loegnhalser uten like, eller de ser en situasjon som de beretter paa en helt annen maate enn slik det egentlig skjedde (som eksemplet med barna som saa litt av underbuksa til en gutt i et av innleggene over).

Men uansett er det nok best aa prate med lederen og forklare at du ikke beskylder den ansatte, men ble veldig usikker av hva jenta fortalte.

Skrevet

Ikke ta det for gitt at 6 åringen juger.

Klart hun kan juge men hvorfor skulle hun det?

Hva sier barnet ditt? Ikke still han ledende spørsmål.

Si til ditt barn at noen voksne kan slå barn men at du er glad ingen har slått deg (barnet ditt)uten å nevne blåveisen i samme åndedrag.

Se etter hvordan barnet ditt reagerer.

Uansett om jentungen juger eller ikke må du ta dette opp med barnehagebestyreren på en diskre måte.For om hun snakker sant er det forferdelig og om hun juger om sånne ting er det også forferdelig!

Enig med Storesky.

Skrevet

dette er et hverdagslig problem i en barnehage hverdag. jeg er pedagogisk leder i en barnehage, og vi har begynt å jobbe MOT dette med juging. når det har skjedd noe så sier mange av barna at de har sett hva som skjedde, noe de ofte ikke har gjort. de finner på det, eller at slår et annet barn og juger om at de ikke gjorde noenting.. og når vi skal spise lunsj, må alle barna vaske hendene.. så og si alle juger om at de har vaska hendene.. og når jeg sier at jeg skal lukte på hendene, ser jeg de blir usikkre og trekker hendene vekk.. noen er jo så skittne som rakkærn så løper gjerne andre veien når jeg skal se på de..

selvom mer eller mindre av barna juger, så er det alltid noen barn som topper hele kaka. de kan juge konstant hele tiden.

og dette med å slå, har jeg hørt at flere barn kan si dette om ansatte.. dette har jeg hørt av flere jeg kjenner som jobber i barnehager. de blir ofte beskyldt for dette pågrunn av at barn slenger ut slikt... noe som oftest ikke er hold i!

altså, det finns sikkert barnehageannsatte som gjør det, men tror det ofte er ansatte som jobber i en barnehage ganske kort. de blir ganske fort sett. det er jo ofte mange voksne ganske nærme hverandre, og dersom noen slår blir det fort rama skrik fra barnet, noe som får alle øynene rettet mot seg.

barn flyr høyt og lavt.. spessielt gutter.. de får blåmerker nesten daglig i min barnehage også. din sønn er 3 år, han er i den fasen hvor grovmotorikken blir utforsket på det sterkeste. han har lært mange nye bevegelser, og vil utforske disse. men koordinasjonen mellom øye-hånd-fot eller ikke fult utviklet, og når en gjeng gutter skal klatre i et stativ eller løpe om kapp, kan snubling eller kræsjing ofte oppstå.. vi har en gutt på 2 år som elsker å henge på 5 åringene, dette resulterer i mer hærje leking fordi han vil være på deres nivå. han har knekt ben, sydd sting i panna, kuler, blåmerker og sår på bare de to månedene jeg har jobba der.. så du må også se ting i dette perspektivet..

men dersom du er litt usikker syntes jeg du skal ta den pedagogiske lederen til side, og spøre om du kan få to ord med henne. fortelle om hva den jenta sa, og si at du ble litt bekymra da..

da kan du få bekreftet ganske fort om dette er en typisk "juge jente" eller om dette er noe som et problem i barnehagen, dette med juging.. eller om den annsatte er ny og at de skal holde et ekstra øye med henne..

for å si det slik, slår hun barnet ditt så finner barnehagen dette fort ut. og hun blir da ikke der mye lenger.. ihvertfall hvis du gjør den pedagogiske lederen oppmerksom på det, da vil hun bli ekstra nøye fulgt med..

Skrevet

Ta det opp med styrer, for din egen skyld. Jeg tviler sterkt på at 6-åringen snakket sant, men da slipper du å bekymre deg mer. :)

Min 4-åring påstod at de hadde spist røde sopper i barnehagen, at de ikke hadde fått mat en dag, og at de hadde fått brus og sett film en gang. :ler: (De var i skogen og SÅ på sopper, de fikk ikke brødskiver til vanlig tid fordi de skulle få grønnsakssuppe + rundstykker 30 min senere, og de hadde fått saft fordi en førskolelærer skulle slutte.)

:klemmer:

Gjest Gjest_Hmm_*
Skrevet

barn lyver sjeldent, da de ikke har den slags "fantasi" eller grunn til det - de forteller som regel det de har sett eller gjort eller hørt. Spør du barna, pass på at det er et spørsmål som ikke er ledende, noe de kan svare på selv uten at de har fått noen "hint" først. Så bør du ta det opp med barnehageassistenten eller eventuelt styreren osv..

Ikke bra....

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Uansett om det er sant eller ikke kan du ta en prat med enten styrer eller pedagogisk leder for avdelingen. De ønsker å høre om ting som dette.

Når det kommer til det at han har myr skrubbsår og at han ikke får dette så ofte hjemme er det helt naturlig. Barna er veldig aktive i barnehagen, de får utfordringer, de krangler og detter og løper og kræsjer med hverandre og andre obstruksjoner. Slik er det bare.

En blåveis er ikke noe særlig, og hadde det vært den typen krangler mellom barna på en avdeling jeg jobbet på hadde det vært noe som ville blitt tatt tak i raskt. Nå er sikkert barnehager forskjellige, men der jeg jobbet var det sjeldent at barn slo hverandre i ansiktet så det ble blåveiser. Bitt, små blåmerker og skrubbsår derimot er vanskelig å komme unna.

Ta det opp med barnehagen du, så tar de tak i det for deg. Du skal slippe å bekymre deg for dette.

Skrevet
barn lyver sjeldent, da de ikke har den slags "fantasi" eller grunn til det - de forteller som regel det de har sett eller gjort eller hørt. Spør du barna, pass på at det er et spørsmål som ikke er ledende, noe de kan svare på selv uten at de har fått noen "hint" først. Så bør du ta det opp med barnehageassistenten eller eventuelt styreren osv..

Ikke bra....

Barn lyver sjeldent?

Tullprat! Kanskje du eller dine barn ikke hadde "fantasi" til i en alder av fem-seks, men alle fem-seksåringer jeg har kjent har fint klart å lire av seg det ene etter det andre.

Det er riktig at de kan ledes til å lyve ganske kraftig uten å helt forstå det selv også, at man derfor skal unngå ledende spørsmål, men å si at fem-seksåringer lyver sjeldent blir for dumt.

Skrevet
barn lyver sjeldent, da de ikke har den slags "fantasi" eller grunn til det - de forteller som regel det de har sett eller gjort eller hørt.

Jøss... Hvor i all verden har du dette fra? Barn kan lyve så det renner av dem. Ikke fordi de er ondskapsfulle, men fordi de er for små til å skille mellom rett og galt, og skjønner ikke alltid at det er galt å fortelle ting som ikke er sant. De har en fantasi som overgår det meste. Selvsagt lyver barn!

Men det er ikke sikkert at barnet lyver i denne konkrete situasjonen. Kanskje forteller barnet sannheten. Uansett er jeg enig med de som sier her at dette er noe moren bør snakke med styrer om. Finne ut hva som er fakta i saken, og så handle ut fra det.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Vil også bare legge til at barn har en livlig fantasi og kan si mye rart. Og lyver de er det sjeldet for å skade noen, de ser ikke alltid konsekvensene av det de sier og gjør. Likvel er det viktig å ta tak i barn som notorisk lyver, det er en egenskap vi ikke ønsker at de skal ha med seg videre i livet.

:)

Skrevet

Ikke bra....

du har mye og lære om barn se jeg:-)

barn forteller hva de trur du vil høre ofte, de forveksler fantasier med sanhet og forteller det som en sannhet, de tolker ut i fra hva de får med seg av en situasjon og bryr seg ikke så mye om konklusjonen er logisk eller ei.

og si at barn lyver sjeldent kommer litt ann på hvordan du definerer lyve, menn etter og ha jobbet med barn i mange år og samtidig ha egne barn kan jeg love deg at barn lyver de også.

menn om de lyver for og være onde og om de forstår rekkeviden/omfanget av det de gjør er en annen sak:-)

Skrevet

Jeg er enig i at du bør ta det opp med styreren i bhg. Slik at de ihvertfall kan være på vakt uansett.

Det er jo grunn til bekymring når man hører og ser ungen hver dag med skrubbsår eller blåmerker. De minste reagerer jo ofte med å gråte uansett når de får vondt, for de vil jo ha opmerksomhet og trøst.

Skrevet

Den ansatte kan jo ha gjort det!Barnet kan snakke sant det.Hun kan juge men også snakke sant.50% er sant/usant!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...