Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #1 Del Skrevet 3. oktober 2008 Vi skal kjøpe oss sykler, men har ikke så mye peiling. Vi skal kunne bruke dem i terrenget. Er det sånn at det er lurt å ha så mange tommer som mulig, fordi det øker stabliteten? (Vi er 184 og 170 cm høye) Vi vurderer sånne: http://www.hummerbikes.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roxy Skrevet 3. oktober 2008 #2 Del Skrevet 3. oktober 2008 Terrengsykler har 26" dekk og det passer de fleste vanlige brukere uavhengig høyde. De leveres med et standard mønsterdekk som funker veldig bra på både grus og i skogsterreng,samt på asfalt (sistnevnte går noe tyngre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2008 #3 Del Skrevet 3. oktober 2008 De leveres med et standard mønsterdekk som funker veldig bra på både grus og i skogsterreng,samt på asfalt (sistnevnte går noe tyngre). Takk for svar. Betyr det jeg har uthevet at det er tungt å sykle med terrengsykler asfalterte veier? Hvordan sykkel bør vi i så fall kjøpe hvis vi vil både kjøre hardt i skogen og på grus + sykle langs asfalterte veier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alCaldazar Skrevet 3. oktober 2008 #4 Del Skrevet 3. oktober 2008 Dere har faktisk et godt poeng! 26" har vært standarden på terrengsykler lenge, uten noen spesiell grunn. Nå er det imidlertid begynt å bli populært med såkalte 29-ere; sykler med større hjul. Disse er mer stabile og naturligvis bedre egnet for større personer. Eldre (herre-)sykler har gjerne 28" hjul. Det med at terrengsykler ruller tregere på asfalt har ikke med sykkeltypen å gjøre, men med dekkmønsteret, så det kan du gjøre som du vil med, uansett sykkel. Det vanligste er hybrid-dekk som har mye mønster i midten slik at det ruller lett på asfalt, og mønster på sidene slik at det griper godt på grus og terreng. Jeg vil anbefale solide sykler med kun demping foran; demping bak kan lett bli gyngende og er en fordel bare når du skal raskt ned en ujevn sti eller kjøre veldig fort nedover på grus/terreng. Gjerne en av de nye terrengsyklene med 29" hjul, se f.eks her: http://www.trek.no/varekatalog/display.aspx?menuid=2040 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2008 #5 Del Skrevet 3. oktober 2008 Dere har faktisk et godt poeng! 26" har vært standarden på terrengsykler lenge, uten noen spesiell grunn. Nå er det imidlertid begynt å bli populært med såkalte 29-ere; sykler med større hjul. Disse er mer stabile og naturligvis bedre egnet for større personer. Eldre (herre-)sykler har gjerne 28" hjul. Det med at terrengsykler ruller tregere på asfalt har ikke med sykkeltypen å gjøre, men med dekkmønsteret, så det kan du gjøre som du vil med, uansett sykkel. Det vanligste er hybrid-dekk som har mye mønster i midten slik at det ruller lett på asfalt, og mønster på sidene slik at det griper godt på grus og terreng. Jeg vil anbefale solide sykler med kun demping foran; demping bak kan lett bli gyngende og er en fordel bare når du skal raskt ned en ujevn sti eller kjøre veldig fort nedover på grus/terreng. Gjerne en av de nye terrengsyklene med 29" hjul, se f.eks her: http://www.trek.no/varekatalog/display.aspx?menuid=2040 Takk for svar. Ser linken jeg postet i hovedinnelgget viser feil sykkel. Er en sånn her jeg mener: http://www.montagueco.com/bikes/paratroope...lding-bike.html Ser den ok ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 3. oktober 2008 #6 Del Skrevet 3. oktober 2008 Husk å kjøpe liten nok ramme! De fleste sykkesteder man kjøper sykkel har de ikke peiling på rammestørrelser, og de fleste som kjøper sykkel kommer ut igjen med ei for stor ramme. Selv er jeg 176 cm høy, og bruker rammestørrelse medium. De fleste sykkelselgere mener at det er aaaaalt for lite til meg. Men det er faktisk helt passe, så lenge setepinnen er lang nok. Standarddekkene som er med funker helt fint på de fleste typer dekke, men jeg vil anbefale å ha et ekstra hjulsett med knastedekk til å sette på dersom dere skal bedrive terrengsykling i marka når det er sleipt og vått. Knastedekk egner seg dårlig på grus og asfalt, og ellers på tørt føre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 3. oktober 2008 #7 Del Skrevet 3. oktober 2008 Takk for svar. Ser linken jeg postet i hovedinnelgget viser feil sykkel. Er en sånn her jeg mener: http://www.montagueco.com/bikes/paratroope...lding-bike.html Ser den ok ut? NEI! Dette er ikke en terrengsykkel, men en kriseforflytningssykkel for soldater. Den der er ingenting for vanlige folk. Kjøp en hardtail i rett prisklasse. Selv har jeg en Hard Rocx til ca 10 laken, kjøpt på salg for mange år siden. Har byttet ut hjulene og dekkene, setet, styret og dempegaffelen etterhvert. Vel verdt pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 3. oktober 2008 #8 Del Skrevet 3. oktober 2008 For øvrig finner man sykkeltester her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2008 #9 Del Skrevet 3. oktober 2008 Husk å kjøpe liten nok ramme! De fleste sykkesteder man kjøper sykkel har de ikke peiling på rammestørrelser, og de fleste som kjøper sykkel kommer ut igjen med ei for stor ramme. Selv er jeg 176 cm høy, og bruker rammestørrelse medium. De fleste sykkelselgere mener at det er aaaaalt for lite til meg. Men det er faktisk helt passe, så lenge setepinnen er lang nok. Standarddekkene som er med funker helt fint på de fleste typer dekke, men jeg vil anbefale å ha et ekstra hjulsett med knastedekk til å sette på dersom dere skal bedrive terrengsykling i marka når det er sleipt og vått. Knastedekk egner seg dårlig på grus og asfalt, og ellers på tørt føre. Jeg ser nå at jeg ikke har oppgitt nok info om hvordan vi har tenkt å bruke den. Behov er en sykkel som kan tåle litt tøff bruk i terreng, være ok å sykle på langs landeveien og som kan legges sammen for å fraktes på buss, tog og fly. Det at den er sammenleggbar er noe som gjør at vi tenker i retning av den i linken. Ser veldig for meg å smelle sammen sykkelen når vi reiser ut av landet og kunne sykle rundt i de landene vi reiser til. Nå bruker vi leiebil stort sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2008 #10 Del Skrevet 3. oktober 2008 NEI! Dette er ikke en terrengsykkel, men en kriseforflytningssykkel for soldater. Den der er ingenting for vanlige folk. Kjøp en hardtail i rett prisklasse. Selv har jeg en Hard Rocx til ca 10 laken, kjøpt på salg for mange år siden. Har byttet ut hjulene og dekkene, setet, styret og dempegaffelen etterhvert. Vel verdt pengene. Neida, den selges også til vanlig bruk. De har den også i flere farger for at den skal se mer sporty ut, men vi vil ikke betale flere tusen bare pga fargen. Jeg har lest en del om andres erfaringer på denne på nett, og de er udelte positive. Men på en eller annen måte må jeg finne noen å snakke med som selv har prøvd sykkelen. Dag Otto Lauritzen har testet den, og mener den ikke er nesten like god som de syklene han bruker som koster 5-6 ganger mer. Er som sagt det at den kan legges sammen som er det essensielle for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2008 #11 Del Skrevet 3. oktober 2008 For øvrig finner man sykkeltester her. Takk!! der fant jeg igjen de kule sykkelskoene jeg så på tidligere i kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 3. oktober 2008 #12 Del Skrevet 3. oktober 2008 Vi reiser mye med syklene våre, og det er aldri noe problem, det. Verken på tog eller fly. Buss kan være mer kinkig, pga begrenset bagasjeplass. Jeg syns den sykkelen du linker til ser forferdelig ut, spesielt med tanke på sittestilling, i tillegg til jo fler ledd, jo mer må man mekke. Men jeg har aldri prøvd den, og heller ikke sett noen sykle på den, så det er kun synsing fra min side. Selv ville jeg ikke blitt sett på noe slikt, for den så bare jævlig stygg ut. *forfengelig selv i skogen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2008 #13 Del Skrevet 3. oktober 2008 Vi reiser mye med syklene våre, og det er aldri noe problem, det. Verken på tog eller fly. Buss kan være mer kinkig, pga begrenset bagasjeplass. Jeg syns den sykkelen du linker til ser forferdelig ut, spesielt med tanke på sittestilling, i tillegg til jo fler ledd, jo mer må man mekke. Men jeg har aldri prøvd den, og heller ikke sett noen sykle på den, så det er kun synsing fra min side. Selv ville jeg ikke blitt sett på noe slikt, for den så bare jævlig stygg ut. *forfengelig selv i skogen* Vi er så pene vi, at det gjør ikke noe om sykkelen er stygg (jeg synes den var cool). Hvordan frakter dere sykkelen på fly da? Uten innpakning? Men da noterer jeg meg iallefall at sittestillingen er noe som kan være negativt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 3. oktober 2008 #14 Del Skrevet 3. oktober 2008 Vi er så pene vi, at det gjør ikke noe om sykkelen er stygg (jeg synes den var cool). Hvordan frakter dere sykkelen på fly da? Uten innpakning? Men da noterer jeg meg iallefall at sittestillingen er noe som kan være negativt. Ja, og det går fint, det. De får noen ekstra skrammer, men siden de sendes som spesielbagasje behandles de generelt pent. Skrur av pedalene, snur styret 90 grader, og tar ut lufta fra dekkene. De fleste flyselskapene forlanger nemlig det. Ellers finnes det sykkelkofferter, men jeg syns det blir myeå drasse på. Dessuten er det kjekt å kunne sykle til og fra flytoget, og til og fra andre jernbanestasjoner rundt omkring. Det med sittestillingen er kun synsing fra min side. Men jeg ville uansett ha prøvesyklet den før jeg kjøpte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 3. oktober 2008 #15 Del Skrevet 3. oktober 2008 Men jeg ville uansett ha prøvesyklet den før jeg kjøpte. Ja, klabert. Syklene vil bli så mye brukt at de må funke skikkelig for oss. Sykkelkoffert til "utslått" sykkel? Bevares, det må da være litt av et drog. Finne sykkelkoffert i hardplast til denne sammenleggbare også, men ejg ser det som lite hensiktsmessig hvis vi skal returnere fra en annen flyplass enn den vi landet på. Men da går jo skikkelig innpakking i papp bra. Får også kjøpt bakskjerm, bagasjebrett og forskjellige bager til, så da er ikke det noe problem heller. Det eneste negative jeg ser nå, er hvis dne er vond å sykle på. Vet du hvordan de frakter "utslåtte" sykler på fly? Hives de rindt på samme måte som kofferter, eller er de mer forsiktig? Jeg leste litt om sykler på Norwegian, og de digga dem visst ikke så veldig mye. Litt kjedelig da, hvis syklene er ødelagt pga transporten når man kommer frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 3. oktober 2008 #16 Del Skrevet 3. oktober 2008 Sykler fraktes på samme måte som annen speialbagasje på fly. Dvs. den blir ikke slengt underst med en haug kofferter oppå seg. Ja, jeg har sett på hvordan de laster inn en del ganger fra vinduet ved gate. Og den leveres naturlivis ut sammen med resten av spesialbagasjen, altså på egen tralle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #17 Del Skrevet 3. oktober 2008 Sykler fraktes på samme måte som annen speialbagasje på fly. Dvs. den blir ikke slengt underst med en haug kofferter oppå seg. Ja, jeg har sett på hvordan de laster inn en del ganger fra vinduet ved gate. Og den leveres naturlivis ut sammen med resten av spesialbagasjen, altså på egen tralle. Ok, jeg må sjekke litt mer rundt dette med sykkel på fly. Vet du hvordan Ryanair stiller seg til sykler? Og charterselskaper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 3. oktober 2008 #18 Del Skrevet 3. oktober 2008 Ok, jeg må sjekke litt mer rundt dette med sykkel på fly. Vet du hvordan Ryanair stiller seg til sykler? Og charterselskaper? Aldri flydd med verken Ryanair eller Charterselskap, men det burde ikke være noe problem. Vi fløy SAS i sommer, og da betalte vi 240 kr ekstra pr sykkel tur/retur. Sjekket nå Ryanairs sider: Sporting or musical equipment including but not limited to large fishing rods, golf clubs, bicycles, scooters, fencing equipment, surfboards, bodyboards, snowboards and skis and large musical instruments including but not limited to harps, double bass and drums are inherently unsuitable for carriage by airlines operating fast turnarounds such as Ryanair. However these items may be carried in the hold of the aircraft in addition to your personal checked baggage allowance upon payment of an additional charge of £ 25/€ 30 per item, per one way flight via www.ryanair.com or £ 32/€ 40 per item, per one way flight at the airport or through a Ryanair call centre. Dyrt, men Ryanair er vel ikke spesielt kjent for å være publikumsvennlig, med sin ekstremt lave tillatte bagasjemengde etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelpsom gjest Skrevet 3. oktober 2008 #19 Del Skrevet 3. oktober 2008 Til ts: Ikke kjøp de drittsyklene du linket til. Du vil bare angre på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå