Gå til innhold

Tatt av purken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og nesten-kjæresten min kjeda oss i natt. Jeg er 18, han er 17. Han fant ut at han kunne låne bilen til faren sin å kjøre og hente meg. Klokka var fire på natta og vi tenkte "kan da ikke være noe politi ute nå på et så lite sted, som ikke har politistasjon en gang". Vi kjørte i 10 minutter og stoppa på en parkeringsplass rett ved en bensinstasjon. Der bare satt vi og prata, kosa osv. På veien dit kjørte vi bare i tettbebyggelse (der det er private hus) og vi så kanskje to biler på veien dit. Så kommer det plutselig en bil inn på parkeringsplassen og nesten-kjæresten min sier "det er politiet". Jeg får hjertet i halsen og sitter helt rolig. Politiet ser oss og kommer bort. Han har ikke lappen så vi må ut av bilen.

Nesten-kjæresten min får bot (men vet foreløpig ikke på hvor mye fordi saken må behandles) også får han 6 måneder utsettelse på lappen. Det betyr at han ikke kan ta kjøretimer før ut i august neste år. Politiet skulle bare ha navn, personnummer og adresse av meg. Tror dere at det skjer noe med meg? Jeg har hatt alle kjøretimene mine og har egentlig oppkjøring om 7 uker. Tror dere jeg får sperrefrist? De sa ingenting om det. Politiet var kanskje i godt humør i natt siden jeg ikke får noe?

Det var en dum ting å gjøre og jeg skulle hørt på magefølelsen min. Jeg leste (rett før vi dro) om fire gutter som kjørte uten lappen og kræsja i et tre. Jeg tenkte at det var en tegn på at det kom til å skje noe med oss også. Likevel så blei jeg med? WTF. Off :(

Men det er ikke ulovlig å være komplett idiot (like me) så håper ikke at jeg får noe. Skal hjelpe han å betale bota han får fordi jeg har dårlig samvittighet, selv om det var han som maste om at jeg skulle bli med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper du får sperrefrist. På den måten kan vi få ned antallet som kjører uten lappen. Han hadde neppe kjørt om du ikke ble med, så jeg synes du skal ta din del av støyten.

Så slapt som lovverket er i Norge får du nok bare en klapp på lanken.

Skrevet
Jeg håper du får sperrefrist. På den måten kan vi få ned antallet som kjører uten lappen. Han hadde neppe kjørt om du ikke ble med, så jeg synes du skal ta din del av støyten.

Så slapt som lovverket er i Norge får du nok bare en klapp på lanken.

Enig med deg. Jeg mener det burde vært straffbart som medvirkning, om du vet om noen som kjører uten lappen, kjører i fylla og liknende, og ikke har forsøkt å hindre dem. Det skjer alt for mange dødsulykker, også med uskyldige involvert, på grunn av at folk ikke bryr seg om regelverket.

Skrevet

Totalt uakseptabelt. Jeg holder selv på å ta lappen, og er veldig flink i kjøringen min, men det kunne ikke falt meg inn å ta sjansen på kjøring alene før jeg får lappen. Det er faktisk ulovelig. Synes du bør få sperrefrist du også, men siden du ikke var den som kjørte bilen, så tror jeg kanskje at de ikke kan gi deg sperrefrist, bare bot eller noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...