Gå til innhold

Fancy dessert

Anbefalte innlegg

Gjest Sinatra
Skrevet

Jeg er inne i en dessertperiode for tiden, der jeg prøver å teste ut litt nye desserter som kan settes på repertoaret. Noen som har oppskrift på noe nytt og spennende? :) Fint om det ikke er noen stor kake for vi er bare to personer og jeg har ikke godt av å spise så mye:) Gjerne noe man danderer i porsjonsskåler.

Skrevet

Lune hermetiserte pærer med smelta after eight-sjokolade oppå. Servèr med krem og dander litt sjokoladesaus rundt. Mynteblad på toppen. Nam... :)

Skrevet

crème brulèe... enkelt å lage.. og veldig godt.. eller sjokoladefondant!!! :)

Skrevet

Sjokoladefondant er bra, bare kjøp aluminiusformer til stekingen, og de du ikke steker kan du fryse til neste gang. Med hjemmelaget vaniljesaus til...mmm....

Skrevet

Hva med sjokolademousse, og med selvlagede sjokoladeskåler? :)

Gjest Sinatra
Skrevet

Takk for gode tips. Skal prøve den pæredesserten snart, og sjokolademousse i sjokoladeskåler høres morsomt ut. Men er det noe annet tilbehør som er godt til sjokolademousse? Lagde hvit sjokolademousse forrige helg, og da hadde jeg en sirup og mandelkjeks til, det var kjempegodt. Men har ikke funnet noe som passer til mørk sjokolademousse?

Skrevet
Takk for gode tips. Skal prøve den pæredesserten snart, og sjokolademousse i sjokoladeskåler høres morsomt ut. Men er det noe annet tilbehør som er godt til sjokolademousse? Lagde hvit sjokolademousse forrige helg, og da hadde jeg en sirup og mandelkjeks til, det var kjempegodt. Men har ikke funnet noe som passer til mørk sjokolademousse?

Sorbet, helst av bringebær hvis du har i frysen.

Gjest Sinatra
Skrevet
Sorbet, helst av bringebær hvis du har i frysen.

Sorbet ja, da skal jeg prøve det neste helg. Har masse bringebær. :)

Skrevet

Pannacotta, tilslørte bondepiker, vafler, munker, crepes susettes, marinerte skogsbær med revet hvit sjokolade, vannbakkels, flambert herm frukt

Skrevet

Støtter forslaget om tilslørte bondepiker. Hvis du lager eplemosen selv av norske epler blir det jo litt fancy, dessuten så er tilslørte bondepiker himmel i dessertskålen.

Ellers kan jo forskjellige terter være noe å prøve ut. Der er jo variasjonsmulighetene nesten uendelige. Fransk jorbærterte ser jo også veldig flott ut.

Skrevet

Tilslørte bondepiker i egne glass er jo helt nydelig .. mmmm..

Ellers så er jo crepes suzette med forskjellig innhold helt nydelig.

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg laget tilslørte bondepiker forrige helg, og gjorde meg følgende tanker:

- Lag eplemosen selv (dvs dampe skrelte norske epler i en gryte på sånn damperist man bruker til poteter til de er møre, kjør dem litt i stavmikser til mos, smak evt til med litt sukker). Det var også veldig godt å blande epler og pærer.

- Bland den piskede kremen med litt mascarpone. :sjarmor:

- Bruk brunt sukker i kavringblandingen (eller hva man skal kalle den), dessuten litt kanel, og bland gjerne inn noen hakkede mandler.

- Bruk porsjonsglass! Jeg serverte mine bondepiker i martiniglass. Det er også lurt å legge opp dessertene i glassene rett før servering, så man unngår at smuldreblandingen blir myk.

Skrevet

Åh nå fikk jeg vann i munnen. Mange gode forslag her inne.. og tilslørte bondepiker er jo noe av det beste jeg vet :sikle:

Gjest Sinatra
Skrevet

Tilslørte bondepiker har jeg faktisk aldri smakt før. Jeg er ikke noe glad i varmebehandlede epler, men syns jeg leste et sted at man kunne bruke pærer? Noen som har en litt mer detaljert oppskrift? :)

Mange gode forslag her, har mye å teste framover. :)

Skrevet

Fikk masse skryt i middagsselskap da jeg serverte ovnsbakte ferskner (delt i to med "kjøttsiden" opp, med en klatt smør og brunt sukker på, 180 grader i 20 min + grill til de er gyldne) sammen med god vaniljeis og en kvast mynteblader.

Skrevet

Kesam vanilje er veldig godt til sjokolademousse :)

Skrevet
Jeg laget tilslørte bondepiker forrige helg, og gjorde meg følgende tanker:

- Lag eplemosen selv (dvs dampe skrelte norske epler i en gryte på sånn damperist man bruker til poteter til de er møre, kjør dem litt i stavmikser til mos, smak evt til med litt sukker). Det var også veldig godt å blande epler og pærer.

- Bland den piskede kremen med litt mascarpone. :sjarmor:

- Bruk brunt sukker i kavringblandingen (eller hva man skal kalle den), dessuten litt kanel, og bland gjerne inn noen hakkede mandler.

- Bruk porsjonsglass! Jeg serverte mine bondepiker i martiniglass. Det er også lurt å legge opp dessertene i glassene rett før servering, så man unngår at smuldreblandingen blir myk.

Oh lord!!.. :wow:

Skrevet

Jeg (dvs Nigella) har en knallgod oppskrift på sjokolademousse som absolutt bør prøves. Jeg fikk skamros for den i helgen.

Til 5 martini eller dessertglass

50 g smør

150 g marshmellow (kjøp de små, de smelter lettest)

200 g mørk sjokolade

60 cl kokende vann

Ha ingrediensene i en kjele til det er smeltet. Sett til avkjøling.

en putt fløte

frø fra vaniljestang/vaniljeessens (et par ts)

Visp fløten tilsatt vanilje til krem, ha i den avkjølte sjokoladeblandingen. Vend godt.

Fordel moussen i porsjonsglass. Avkjøl minst 3 timer

Skrevet

Har tenkt å lage denne sjokolade moussen selv men lurer på en ting. Hvordan er å rengjøre kjelen etter man har smeltet marsmellows i den? Ser for å måtte hive kjelen etterpå.

Skrevet
Har tenkt å lage denne sjokolade moussen selv men lurer på en ting. Hvordan er å rengjøre kjelen etter man har smeltet marsmellows i den? Ser for å måtte hive kjelen etterpå.

Innholdet i kjelen blir ikke stivt og ekkelt, det blir bare som smeltet sjokolade. så etter at du har tatt alt ut av kjelen med slikkepott er det bare å sette den i varmt vann. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...