Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 Hei Var på GU med vag.ultralyd her om dagen. Har gått en uke over IKM, og gynekologen trodde det kom av en forsinket EL. Hun sa jeg skulle ta en test om jeg ikke hadde fått mensen i løpet av noen dager, men sånn som det var nå kunne hun ikke se noe tegn til foster i livmoren. Samtidig kunne hun se at jeg ikke kom til å få noen blødning den første uken nå, og trolig ikke uken etter.. Hvordan kan hun se det?? Betyr det da at jeg kan være gravid? Er i følge henne ca 10 DPO nå. Kan jeg ta en test allerede? Har selvfølgelig en hel masse symptomer allerede... Håper noen har litt bedre peiling enn meg :gjeiper:
NemoLinn Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg vil tro at hun ikke kunne si noe om det var et foster der eller ikke fordi du er temmelig tidlig på vei hvis du skulle være gravid. Det sies at man vil kunne se om man er gravid ved innvendig UL ved ca 6 uker på vei, men det er ingen garanti. Det at hun evt så at du ikke kom til å få blødning tror jeg nok går på at hun ser på størrelsen av livmoren din og slimhinnene. Men hvis du er 10 DPO så kan du vel trygt da en test. Den skal kunne gi utslag da.
Eirene Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Når egget blir befruktet vil corpus luteum-det gule legemet begynne å vokse. Corpus luteum dannes av folikkelen som egget lå i før det ble sluppet. Vanligvis henfaller dette etter EL rimelig raskt og kan ikke sees på UL. Når implantasjonen har funnet sted vil altså det gule legemet vokse og dette kan faktisk sees på UL allerede 7 dager etter UL. Nå skal det sant sies at det også kan være en cyste dannet av folikkelen man noen ganger kan se på UL. Dermed er ikke dette en sikker metode i det hele tatt. 10 dager etter EL ville egget normalt vært implantert og corpus luteum ville vært synelig. Ser man ingen ting på UL er det stor sjanse for at det ikke er noe på gang for å si det slik. Slimhinnen i livmoren bygger seg opp i syklus for å bli klar til å ta i mot et befruktet egg. Derfor kan tykkelsen si noen om hvor langt man er kommet i syklusen. Det er den fortykkede slimhinnen som støtes ut ved menstruasjon dersom egget ikke er befruktet og implantert. Etter menstruasjonen bygger den seg jevnt og trutt opp mot nytt tykkelsesnivå. Skjønner?
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Hei Takk for svar! Sikkert et dumt spørsmål, men: Når du sier at det gule legemet ville vært synlig, hva mener du da? Hvor kan de se dette? Hadde en eggstokk som var en del større enn den andre. Kan det ha noe med saken å gjøre...? Hvordan vil slimhinnen være dersom man er gravid? Var det fordi denne var tynn at hun kunne si jeg ikke kunne forvente å få en blødning i nærmeste fremtid? Da kan vel ikke det tyde på graviditet heller??
NemoLinn Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 Hei Takk for svar! Sikkert et dumt spørsmål, men: Når du sier at det gule legemet ville vært synlig, hva mener du da? Hvor kan de se dette? Hadde en eggstokk som var en del større enn den andre. Kan det ha noe med saken å gjøre...? Hvordan vil slimhinnen være dersom man er gravid? Var det fordi denne var tynn at hun kunne si jeg ikke kunne forvente å få en blødning i nærmeste fremtid? Da kan vel ikke det tyde på graviditet heller?? Livmorens vegger med slimhinner vil være fortykket når man er gravid. Har du fått testet deg eller? Du har jo gått flere dager over IKM nå.
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 Livmorens vegger med slimhinner vil være fortykket når man er gravid. Har du fått testet deg eller? Du har jo gått flere dager over IKM nå. Siden jeg antakelig hadde en forsinket EL, er IKM i morgen muligens.. Testet på lørdag, men negativ igjen.. Tør liksom ikke teste noe mer, blir like skuffet hver gang... Begynner egentlig å føle at alt håp er ute, og skulle bare ønske at den teite tanta kunne komme snart....
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Skjønner godt at du blir frustrert av å gå og vente og ikke ane når ikm egentlig er. Jeg synes alt ble litt enklere da jeg begynte å tempe - på den måten vet jeg nøyaktig når eggløsning var, sånn at jeg vet når tanta kan ventes. Da slipper jeg å bli helt oppglødd (og tilsvarende skuffa over negative tester) bare fordi en syklus varer litt lenger enn vanlig ...
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Tok en ny test i dag.. selvsagt negativ igjen. Det som er så rart er at tempen har vært høy de siste 5 dagene. Hvorfor er den det da? Ligger på 36,92 og rundt der. I begynnelsen av syklusen lå den på rundt 36,40. Ellers har den hoppet litt opp og ned siden forrige mens, men fikk en del høyere temp da jeg trodde jeg hadde EL (da rundt 36,80, for tre uker siden). Fortsatt ikke fått mensen, men har sinnsyke menssmerter.. Og veldig vondt i korsryggen. Hadde en rar blødning for to uker siden i dag. Var denne gyn trodde var EL. Begynte med slimblandet brunt på tirsdag kveld, ingenting på onsdag, og så tre dager med litt rosa etter det. Hatt vondt siden det begynte... Skjønner ingenting jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå