Gå til innhold

Helgemiddag for eldre gjester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får besøk av samboerens besteforeldre for første gang lørdag, og jeg grubler fælt på hva vi skal servere. Det blir litt farting i byen først på dagen, og når vi er tilbake ønsker jeg ikke å bli stående på kjøkkenet - så noe som kan forberedes mest mulig på forhånd er fint.

Jeg tenkte først på Moussaka (men med poteter, ikke aubergine), gresk salat og tzatziki - det ble heeelt nedstemt hjemme.

Lasagne, salat og godt brød - også nedstemt

Fårikål - nei.

Jeg ser ikke helt for meg suppe/lapskaus (litt for lettvint igjen), gryter får vi "alltid" når vi er hos dem...

Besteforeldrene er i åttiårene, men rimelig verdensvante og ikke skvetne for å prøve nye ting - likevel anbefalte samboeren at det var noe lett "gjenkjennelig" og helst noe kjøtt :ler:

Forøvrig blir dessert/kaffe enten eplepai med pisket vaniljekrem (halvt om halvt med vaniljekrem og fløtekrem) eller Toscapærer med vaniljeis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at mine besteforeldre (på 80+) skal godkjenne noe som middag, så MÅ det være både kjøtt (dog ikke kylling..), saus og poteter med i bildet. Og for guds skyld ikke noe ris (min ene bestemor ble en gang dødelig fornærmet da man prøvde å servere henne risotto, nektet å smake på det, og ba om å få en skive, siden det ikke var mulig å få servert en ordentlig middag... ), og helst ikke noe pasta heller (nymotens greier, og ergo djevelens verk). Og så må det kun brukes gode gamle grønnsaker (ikke noe auberginer, squash eller annet tøys).

Kjøttkaker, med saus, poteter og ertestuing? (men selvsagt en fallgruve om bestemor mener seg å være ekspert på kjøttkaker...). Der kan kjøttkakene lages på forhånd, potetene kokes dagen før, og alt bare varmes i sausen, og så kan man bruke ertestuing på boks som man også bare varmer opp. Raskt, enkelt og godt.

Kjøtt-i-mørke (eller sosekjøtt som enkelte kaller det)? Du vet, kjøttstykker man først bruner og så koker mørt i brun saus, og serverer med diverse grønnsaker (pleier å bruke frossenblanding med sånne gulrotkuler eller babygulrøter, rosenkål, blomkål og erter), og tyttebærsyltetøy. Dette er også godt om man lager dagen i forveien og varmer opp før servering.

Dampede koteletter med kålstuing? Kålstuingen er nesten bedre om man lager den dagen i forveien og bare varmer den opp igjen.

Skrevet

Kanskje de liker fisk?

Kokt torsk med kokte gulrøtter og poteter. Avt med smeltet smør m løk i. Kan også servere flatbrød m smør.

Bacalao!! Kan lages i sin helhet dagen før, da blir den bare beeeeedre!! Enklere mat enn dette finnes nesten ikke. Server med brød og flatbrød til.

Får vann i munnen av å tenke på bacalao :wow:

Skrevet

Jeg tror nesten jeg ville overstyrt samboern litt der, hvis de som du sier ikke er skvetne for å prøve nye ting ville jeg ikke servert noe kjedelig som kjøttkaker, saus og poteter el.

Jeg synes faktisk moussaka med potet var en kjempeidé, svigermor serverte det til oss og sin far på 80 for et par dager siden, og det var ikke måte på hvor mye ros hun fikk. Hun hadde også laget en blåbær/bringebærpai som er helt fantastisk.

Jeg tror man overvurderer hvor konservative besteforeldre er av og til, jeg har ikke opplevd mange av den sorten som gjests bestemor (ikke squash en gang? jeg trodde det var helt vanlig kost for eldre, mine besteforeldre i midten av 80-årene dyrker squash i hagen), de fleste ville vel heller dødd på seg enn å være så uhøflig at de nektet å spise noe.

Hva med en wok da? Med svinekjøtt eller biffstrimler og diverse grønnsaker, uten å ta helt av med "skummel" woksaus.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva med lammesteik? Det klarer vel de fleste og du kan lage en del ferdig på forhånd. Steken steker seg selv. Har du ikke lagd det før så kan du plukke opp lammekjøtt hefte i butikken. Du kan servere vanlig potet og grønnsaker, eller fløtegratinerte poteter til. Brun saus. Nammmm. Sjekk om de liker hvitløk før du har det i.

Endret av mmmSjokolade
Gjest nextlife
Skrevet

Jeg lager mat flere ganger i uken til en dame på 95 år. Hun blir glad uansett hva hun får, men er spesielt glad i mat med mye,- og litt sterk smak. Lasagne og mexikansk mat er favorittene. Hun er ikke veldig glad i vanlig kokte poteter, men liker godt gratinerte poteter, stekte poteter og ris.

Jeg tror at det er en misforståelse at eldre mennesker vil ha den samme maten de har spist i "100" år. Etter hvert som de blir eldre mister de gradvis litt av sansene sine, og trenger at disse utfordres, f. eks sterkere smak, sterke farger, gode lukter og tekstur på maten (så fremst de ikke har tygge,- eller svelgeproblemer).

Jeg stemmer for moussakaforslaget ditt :)

• Liker 1
Skrevet
Jeg tror nesten jeg ville overstyrt samboern litt der, hvis de som du sier ikke er skvetne for å prøve nye ting ville jeg ikke servert noe kjedelig som kjøttkaker, saus og poteter el.

Jeg synes faktisk moussaka med potet var en kjempeidé, svigermor serverte det til oss og sin far på 80 for et par dager siden, og det var ikke måte på hvor mye ros hun fikk. Hun hadde også laget en blåbær/bringebærpai som er helt fantastisk.

Jeg tror man overvurderer hvor konservative besteforeldre er av og til, jeg har ikke opplevd mange av den sorten som gjests bestemor (ikke squash en gang? jeg trodde det var helt vanlig kost for eldre, mine besteforeldre i midten av 80-årene dyrker squash i hagen), de fleste ville vel heller dødd på seg enn å være så uhøflig at de nektet å spise noe.

Hva med en wok da? Med svinekjøtt eller biffstrimler og diverse grønnsaker, uten å ta helt av med "skummel" woksaus.

Nå er det vel samboeren som kjenner besteforeldrene sine best ;) Så jeg ville hørt på ham. Min bestemor spiser dog moussaka av hjertens lyst, men jeg vet om flere eldre som ikke gjør det.

Noen eldre er ekstremt konservatime (som min mormor), mens andre er så eventyrlystne i matveien at man nesten blir litt engstelig for hva man kan få servert hos dem :P

Men jeg vil tro at samboeren vet best hvordan besteforeldrene er.

Om de liker fisk, så er det raskt å steke noen laksefileter i ovnen, og servere med rømme og salat til.

Skrevet

Hvis det er besteforeldrene til samboeren din som kommer på besøk, og han er sterkt imot dine forslag, hvorfor kan ikke han komme på noe? Og ikke minst, hvorfor kan ikke han lage maten? Jeg ville lagd det du selv har kommet på, og hvis ikke det var bra nok skulle han fått ansvaret. Moussaka må da vel være topp middag for alle aldersgrupper, spesielt når de er "tøffe" når det gjelder å prøve noe nytt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon. Men siden det var hans familie, og han hadde sine meninger, var det han som fikk stå på kjøkkenet. Sånn unngår man å gjøre feil og bli kritisert, tenkte jeg.

Feil - bestemoren kunne virkelig ikke forstå hvordan jeg kunne la mannen min stå på kjøkkenet....

Skrevet

En form med amandinepoteter, masse olje, salt + pepper overstrødd med sesamfrø er noe de aller aller fleste liker. Det kan man ha som tilbehør til nesten hva som helst av kjøtt, isteden for fløtegratinerte eller kokte. Det er bare å putte dem i ovnen og vende av til fram til de er ferdige. Også godt med noen hakkede hvitløksfedd.

Serverte dette i et 50-års lag, og det gikk som varmt hvetebrød. Alle aldergrupper syntes det var kjempegodt!

Eller som noen nevnte over her, fisk. Fisk er jo en slager. Lettsaltet torsk er godt. Eller laksefileet du har i folie i ovnen med litt grønnsaker? Fiskeform? Fiskegryte med hakkede tomater, hvitløk, poteter, løk etc etc.

Ellers er jo stek greit. Lammestek. Kalvestek. Kan bruke potetene over til det. Og lage en god og feit brunsaus med litt prim eller brunost oppi. ;) Trenger ikke slankene menneskene. Hehe.

Skrevet

Hva om samboeren hennes stemte ned moussaka fordi han vet at besteforeldrene ikke liker det? At de har smakt det før, og reagerte negativt?

Han kjenner dem best, da kan også han få æren av å finne på noe de kommer til å like.

Men mine bestemødre hadde også reagert med sjokk og vantro og sterk misnøye om jeg ikke laget middagen selv... Jah, litt gammeldagse der. De blir også helt forferdet om jeg ber mannen kjøpe shampo til meg når han skal i butikken. Kan ikke be en mann om å kjøpe shampo må vite ;)

Skrevet

Stek er jo festmiddag for eldre, så dette bør jo være populært bare man velger riktig tilbehør.

Men jeg lurte på en ting. Når jeg er på besøk hos "besteforeldregenerasjonen" er steken tørr og ihjelstekt, og grønnsakene kokt såpass at du kan spise de med skje. I tillegg er tilbehøret alltid kokte poteter,som jeg hater.

Hva synes eldre om en stek som er stekt lenge på svak varme og er litt rosa inni, grønnsaker som såvidt er damkokt noen minutter og ovnsbakte potetbåter i stedet for kokte poteter? Noen som har prøvd seg på dette?

Skrevet

Stemmer for steik jeg også. Langstek den, sett den inn om morgenen på 80-100grader, da kan den stå til middag og du slipper noe annet enn å lage saus, grønnsaker og poteter. Kanskje surkål?

Skrevet

Laksekotteletter og poteter med holandesesaus og agurksalat.

Skrevet

hva med for eksempel en stek... du fyller og binder ect i forveien... ovnsbakte poteter til.. ( de kan jo også være klare i forveien og bare puttes i ovnen...

saus og grønt trenger absolut ikke ta lang tid...

hvis du for eks. bruker elg kan du ha rosenkål og tyttebær syltetøy med vilt saus... det tar vel 10 min å lage..

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

Jeg er veldig for at man skal tilpasse middagen til hvem som skal ha den, men for meg blir det feil å droppe alle sine egne preferanser og kun lage mat som gjestene er vant til. Det være seg til barn, kresne venninner eller "er det ikke poteter og saus så er det ikke middag"-besteforeldre. Jeg synes det er viktig at maten jeg serverer har mitt preg, derfor unngår jeg både å servere bare pølser til barn og kun "gæmlismat" til eldre. Men jeg varierer selvfølgelig hvor eksotisk maten er ettersom hvem som skal spise den.

Når det er sagt så er det selvfølgelig ikke noe gøy å ha besøk av noen som tydelig erklærer at det de blir servert er tullemat. Likevel så synes jeg at man bør tørre å sette sitt preg på det man serverer.

Anekdote: Da et av søsknene mine giftet seg ønsket brudeparet å servere tapas til middag. Min bestemor (da 90 år) var selvfølgelig rystet over at det gikk an å servere noe som ikke inneholdt saus og poteter til bryllupsmiddag. Men hvem var det som var mest fornøyd med bryllupsmiddagen i etterkant? Jo, det var bestemor det. Hun var overbegeistret over alle de nye smakene og de gode råvarene. I etterkant har hun også blitt mye mer nysgjerrig på "nymotens" mat. ;)

Skrevet

Hehe, jeg fikk bestemor til å lage grandiosa når jeg var i tenårene. Hun visste ikke helt hvordan det skulle gjøres og smurte smør(skikkelig smør) under pizzaen (altså under bunnen) Merkeligste jeg har spist, med unntak av den gangen jeg fikk svineribbe med ris hos svigers en gang..

Gjest AnneShirley
Skrevet
Hehe, jeg fikk bestemor til å lage grandiosa når jeg var i tenårene. Hun visste ikke helt hvordan det skulle gjøres og smurte smør(skikkelig smør) under pizzaen (altså under bunnen) ..

Hi, hi.. Hun serverte ikke poteter ved siden av, da? Det har jeg hørt om noen som har opplevd.. "da blir`kje middag uten pote" som en vestlendig jeg møtte en gang sa ;)

Skrevet

Nei, men hver gang jeg fikk igjennom spaghetti så kokte hun poteter til. Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...