Gå til innhold

Kan man være avlatningsfamilie til barn uten handicap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer litt det å være, som overskriften sier, avlastningsfamilie. Men boligen vår gjør det umulig å f.eks ha barn som er avhengig av rullestol.

Og helt ærlig, kunne vi tenke oss et barn som er fysisk frisk. Vi har ei datter fra før, så erfaring med barn har vi jo.

Noen som vet hvordan dette er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan si hva jeg vet ihvertfall, og det er at besteforeldrene mine var avlastningsfamilie for fysisk friske barn. Men da er det gjerne mer psykisk de sliter.

Det er det jeg vet, resten blir antagelser. Vil tro at fagpersonel vil kunne svare deg bedre, og tror ikke de vil se rart på deg om du stiller spørsmål. Det å bli godkjent er vel lang prosess, der dette vil komme frem uansett

Lykke til :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg kjenner til en alenemor med viltre tvillinger som fikk avlastningshjem for dem noen helger innimellom. Tror ikke de hadde noen spesiell diagnose, men det var futt i dem for å si det sånn.

Skrevet (endret)

Foreldrene mine var avlastningshjem for en helt frisk gutt en periode. Moren var alene med han og to brødre, og dermed fikk hun avlastningshjem for dem innimellom slik at hun fikk noe tid for seg selv.

Endret av Concertina
Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Vi vurderer litt det å være, som overskriften sier, avlastningsfamilie. Men boligen vår gjør det umulig å f.eks ha barn som er avhengig av rullestol.

Og helt ærlig, kunne vi tenke oss et barn som er fysisk frisk. Vi har ei datter fra før, så erfaring med barn har vi jo.

Mange barn som trenger avlastningsfamilie - det handler ikke bare om fysiske handikap. Ta kontakt med "Barn og unge" i din kommune

Skrevet

Jeg hadde i en periode hjelp av en avlastningsfamilie. Min datter fikk være der en helg i mnd. Dette var kun fordi jeg var alenemamma uten noe nettverk som kunne avlaste. Min datter er helt funksjonefrisk både psykisk og fysisk.

Skrevet

Jeg har to helt friske venninner som hadde avlastningsfamilie da vi var yngre. Hun ene var livredd alt som het dyr (virkelig hysterisk), i tillegg til at hun ikke hadde noen andre voksne slektninger i nærheten enn foreldrene sine, så hun var hos et eldre ektepar med gård en dag i uka, samt en helg i ny og ne. Hun andre hadde en mor som var splitter pine gal og en far som jobbet døgnet rundt, og trengte å lære å fungere i gruppe, samt å få pusterom fra å være sin mors terapeut.

Gjest kaffedama
Skrevet

Mamma og pappa var avlastningsforeldre for et søskenpar en helg i måneden da jeg og søstera var yngre (vi var omtrent like gamle som dem og hadde veldig mye gøy sammen). De to jentene var helt friske, grunnen til avlastningen var at de var fire søsken og mora var syk.

Skrevet (endret)

,

Endret av thapara
Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

Føler nesten det er vanskelig å "be" om et fysisk/psykisk friskt barn, men jeg tror det er et bra sted å starte for oss.

Jeg tenker noe i samme gata som er nevnt her, mener jeg har hørt om f eks foreldre uten nettverk som kan trenge en liten pause i hverdagen. Og det er sånn vi kunne tenke oss.

Jeg tror jeg skal ta kontakt med kommunen på mandag, jeg. Har ringt de en gang tidligere, men da ble det snakk om rullestoler og tilrettelegging av hjem med en gang, og det skremte meg vel kanskje litt. Være mer tydelig denne gangen, jeg!

Igjen takk, og kom gjerne med innspill!

Skrevet
Føler nesten det er vanskelig å "be" om et fysisk/psykisk friskt barn, men jeg tror det er et bra sted å starte for oss.

Jeg synes ikke dere skal ha dårlig samvittighet for å be om et friskt barn. Dere byr av dere selv, på deres egen fritid. Husk også at dersom man ikke har erfaring med barn med store fysiske eller psykiske handicap, så skal det en del til for å klare å være et godt avlastningshjem for disse. Barna har store behov, og er man ikke klar for oppgaven kan det fort hende man gir opp avlastningsordningen ganske kjapt. Da blir barnet en kasteball, og det er ikke bra. Be om et friskt barn med god samvittighet!

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på reglene, men jeg tror det går an ja.

Skrevet

Vi kunne også tenkt oss å være avlastningsfamilie. Men økonomien er ganske stram nå, så vi ville ikke hatt råd til å ta barnet med på kino, svømmehallen osv. Får man dekket utgifter?

Skrevet

Ja, du får mer enn nok til å dekke utgiftene.

Skrevet

jeg ønsker selv å være avlastningsfamilie, og ønsker gjerne et barn som virkelig trenger meg. gjerne et barneverns barn. slik at jeg kanskje kan rette opp skjevhetene i barnets oppvekst, i form av å være en stabil og trygg voksenperson som gir barnet det den trenger av mentalt og motorisk stimuli, samt normsetting. at jeg kan være en som booster selvtilliten via ros og oppmerksomhet.. uff.. alt for mange barn som verken aldri blir sett, hørt eller lagt merke til, og som blir psykisk eller fysisk misshandlet.. det er slike jeg vil hjelpe!

men er det noen som vet hva kravene er for å være avlastningsfamilie?

Skrevet
men er det noen som vet hva kravene er for å være avlastningsfamilie?

Jeg tror ikke det er store krav. Jeg fikk et privat spørsmål om å være avlastning for et barn engang, men takket nei fordi det var snakk om et multihandikappet barn jeg visste at jeg ikke var kompetent nok eller hadde krefter nok til å ta skikkelig vare på. Noen familier velger selv avlastningsfamilien. Jeg tror de fleste kan være aktuelle, med mindre det er noe helt spesielt som skulle tilsi at du var uegnet.

Skrevet

Det går helt fint å ha ett fysiskt friskt barn i avlastning.

Ta kontakt med barneverntjenesten i din kommune!

Skrevet
Det går helt fint å ha ett fysiskt friskt barn i avlastning.

Ta kontakt med barneverntjenesten i din kommune!

Vi har nettopp fått innvilget avlastningshjem for vår sønn men det gikk gjennom pleie og omsorgsdistriktet i vår kommune.

Sønnen vår er ikke pleietrengende men ellers veldig krevende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...