Gå til innhold

Leier ut bolig - går i minus

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bulle_*
Skrevet

Jeg leier ut boligen min i 3 år mens jeg studerer utenbys. Slik som renten har utviklet seg det siste året er leieinntektene ganske snart spist opp av rentene alene.

Jeg har lånet rentefritt i den perioden jeg studerer.

Ved neste renteøkning må jeg begynne å spytte inn differensen mellom husleien og lånerentene selv. Det blir beintøft (det koster jo å bo og studere her i Oslo også, liksom), men jeg skal klare det på et vis. Å selge boligen er uaktuelt. Og jeg kan ikke øke husleien, da leieboer kun har leid i ett år.

Jeg skal jo skatte av leieinntektene, men hva når disse ikke engang dekker utgiftene på boligen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Regenten
Skrevet

Kan jeg spørre om grunnen til at du ikke vil selge boligen? Om det er sentimentale årsaker, så kan det være verdt å "blø" litt for den. Men om det er fordi du tror prisene skal opp igjen, så ville jeg revurdert det.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Du skatter jo uansett ikke av rentekostnader, dermed blir det ikke skatt på leien.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet
Du skatter jo uansett ikke av rentekostnader, dermed blir det ikke skatt på leien.

Mye feil ute og går her ... TS kan ikke ha et rentefritt lån - går utifra at hun mener avdragsfritt.

Stjernedryss: jo - man må skatte av leieinntekter når man leier ut hele boligen.

Skrevet

Akkurat det har jo INGEN sammenheng.

Man skatter av leieinntekter over kr 20 000 per år.

Skrevet
Akkurat det har jo INGEN sammenheng.

Man skatter av leieinntekter over kr 20 000 per år.

Gjør man det? Har aldri sett noe til det på selvangivelsen min :sjokkert: og jeg har jo leieinntekter i 60 tusen kroners klassen..

Skrevet
Stjernedryss: jo - man må skatte av leieinntekter når man leier ut hele boligen.

Jeg går ut fra at Stjernedryss ser regnskapet for boligen som en helhet. Hvis renteutgiftene er høyere enn leieinntektene, så blir det totalt et skattefradrag, ikke et tillegg, men leieinntekten i seg selv skal jo beskattes. Samtidig får man fradrag for renteutgiftene, slik at nettoen blir negativ.

Skrevet
Gjør man det? Har aldri sett noe til det på selvangivelsen min :sjokkert: og jeg har jo leieinntekter i 60 tusen kroners klassen..

Men kjære vene, de dukker jo ikke opp der av seg selv, da.

Du må føre dem opp. Hvis de er skattepliktige. Det er de hvis du leier ut mer enn halvparten av boligen.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet
Jeg går ut fra at Stjernedryss ser regnskapet for boligen som en helhet. Hvis renteutgiftene er høyere enn leieinntektene, så blir det totalt et skattefradrag, ikke et tillegg, men leieinntekten i seg selv skal jo beskattes. Samtidig får man fradrag for renteutgiftene, slik at nettoen blir negativ.

Man får fradrag for 28% av rentutgiftene - ikke mer. Det er dermed ikk sagt at det går opp i opp med leieinntektene - det kommer helt an på hva hun får i leie på leiligheten.

Skrevet
Man får fradrag for 28% av rentutgiftene - ikke mer. Det er dermed ikk sagt at det går opp i opp med leieinntektene - det kommer helt an på hva hun får i leie på leiligheten.

Man får fradrag for alle renteutgiftene. Det gir en skattereduksjon på 28% av utgiftene.

Helt tilsvarende får man tillegg for leieinntektene. Det gir en skatteøkning på 28% av inntektene.

Hvis utgiftene er større enn inntektene, er leilighetens samlede virkning på skatten negativ.

Skrevet

Ta gjerne den siste der omigjen, så jeg skjønner det, jeg også.

trådstarter her, forresten. Grunnen til at jeg ikke selger er at jeg skal flytte tilbake etter endt utdannelse om 2 år.

Gjelden på boligen er 1.390.000, leien er på 8000 i mnd, det avdragsfrie lånet er med dagens rente 7600.

Gjest Gjest_Økonomen_*
Skrevet

Kan du ikke øke leien da? Du har jo rett til å øke leien når utgiftene øker.

Skrevet
Kan du ikke øke leien da? Du har jo rett til å øke leien når utgiftene øker.

Ikke så mye som man vil og kanskje ønsker. Økning av leie har strenge regler og det er ikke mange prosentene man kan øke med.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg kan indeksregulere leien, men det er ikke mange hundrelappene. Man kan først sette opp husleien etter "Gjengs leie" etter 3 år. Leieboeren min har kun leid huset mitt i ett år.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Man får fradrag for alle renteutgiftene. Det gir en skattereduksjon på 28% av utgiftene.

Helt tilsvarende får man tillegg for leieinntektene. Det gir en skatteøkning på 28% av inntektene.

Hvis utgiftene er større enn inntektene, er leilighetens samlede virkning på skatten negativ.

Takk for at du forklarte hva jeg mente :) Jeg prøvde å svare kort og godt på TS sitt spørsmål, men så kommer det alltid noen som skal ha alt inn med teskje.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

TS forklarte ganske tydelig at kostnadene oversted inntektene. Lær deg å lese innlegg skikkelig før du begynner å kverulere.

Skrevet
Hvor mye kan man øke husleien med pr år?

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

Husleieloven

Skrevet
men så kommer det alltid noen som skal ha alt inn med teskje.

Ja, det bør du venne deg til både her på KG og IRL og i arbeidslivet.

Det er svært mange som vil ha ting inn med teskje og det er en grunn til det: du forklarer dårlig.

Man skal alltid tilstrebe gode og utfyllende forklaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...