Mons Skrevet 3. oktober 2008 #1 Del Skrevet 3. oktober 2008 Må bare forsvare meg litt etter flere år med spøkefull mobbing her i Oslo. Jeg kan nevne to ord som en bergenser ikke klarer å uttale "galt". Nemlig leiern og varnt. "Hva er det du vil" uttales forresten slik på bergensk: "keduve". Smart, ikke sant. Og så avsluttes annenhver setning med saaant der borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rabagast Skrevet 4. oktober 2008 #2 Del Skrevet 4. oktober 2008 Det er ikke slurv, det er sånn vi sier det her. Get over it. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 4. oktober 2008 #3 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hmm, du sier noe. Kan ikke være lett å være bergenser, ankomme sin første fest i Tigerstaden, og bli møtt av et typisk "Mjøllarumeræ?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 4. oktober 2008 #4 Del Skrevet 4. oktober 2008 Dialekter er per definisjon forskjellige. Serru. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
såpedispenser Skrevet 4. oktober 2008 #5 Del Skrevet 4. oktober 2008 Dialekter er per definisjon forskjellige. Serru. Enig! Sånn er`e bare.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lamia Lenis Skrevet 6. oktober 2008 #6 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hmm, du sier noe. Kan ikke være lett å være bergenser, ankomme sin første fest i Tigerstaden, og bli møtt av et typisk "Mjøllarumeræ?" HÆHÆ!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2008 #7 Del Skrevet 6. oktober 2008 *kremt* Og det var de to ordene bergensere klarer å uttale riktig, ikke sant..? Jeg er nemlig ikke imponert over mange bergenseres omgang med grammatiske regler. Men så er det vel også lettere å høre lyter i en dialekt som ikke er ens egen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mons Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter #8 Del Skrevet 7. oktober 2008 *kremt* Og det var de to ordene bergensere klarer å uttale riktig, ikke sant..? Jeg er nemlig ikke imponert over mange bergenseres omgang med grammatiske regler. Men så er det vel også lettere å høre lyter i en dialekt som ikke er ens egen. Jeg vet om flere ord. Holder kjeft. Blir bare beskyldt for å skryte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlaJenta88 Skrevet 7. oktober 2008 #9 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hmm, du sier noe. Kan ikke være lett å være bergenser, ankomme sin første fest i Tigerstaden, og bli møtt av et typisk "Mjøllarumeræ?" Haha, "Nokølmemæ, menne, skaviværrahenikvella?" Ække lett med de østlendingane :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 7. oktober 2008 #10 Del Skrevet 7. oktober 2008 whaaat? :klø: dere snakker rart hele gjengen tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlaJenta88 Skrevet 7. oktober 2008 #11 Del Skrevet 7. oktober 2008 whaaat? :klø: dere snakker rart hele gjengen tror jeg Errukke hæfra, så errukke hæfra. Sånn ere bare :gjeiper: Uff, synes at det er ganske fælt at folk skriver fonetisk fra dialekten sin egentlig. Og da er det akkurat det samme om man kommer fra nord, midt, vest, sør eller øst. Riktig norsk skal skrives enten på nynorsk eller på bokmål. Dette synes jeg i grunn er ganske viktig, selv på forum som dette. Ikke at det er så ille å måtte bokstavere seg gjennom et innlegg eller to, men skriver man fonetisk lenge nok, så kan man lett glemme seg en annen gang hvor man helst ikke skulle ha skrevet "æ" eller "erre". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #12 Del Skrevet 7. oktober 2008 Errukke hæfra, så errukke hæfra. Sånn ere bare :gjeiper: Uff, synes at det er ganske fælt at folk skriver fonetisk fra dialekten sin egentlig. Og da er det akkurat det samme om man kommer fra nord, midt, vest, sør eller øst. Riktig norsk skal skrives enten på nynorsk eller på bokmål. Dette synes jeg i grunn er ganske viktig, selv på forum som dette. Ikke at det er så ille å måtte bokstavere seg gjennom et innlegg eller to, men skriver man fonetisk lenge nok, så kan man lett glemme seg en annen gang hvor man helst ikke skulle ha skrevet "æ" eller "erre". Synes det er sjarmerende med fonetisk skrivemåte, jeg. (Entn dæ trøndersk elle østlandsk.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 7. oktober 2008 #13 Del Skrevet 7. oktober 2008 Errukke hæfra, så errukke hæfra. Sånn ere bare :gjeiper: Uff, synes at det er ganske fælt at folk skriver fonetisk fra dialekten sin egentlig. Og da er det akkurat det samme om man kommer fra nord, midt, vest, sør eller øst. Riktig norsk skal skrives enten på nynorsk eller på bokmål. Dette synes jeg i grunn er ganske viktig, selv på forum som dette. Ikke at det er så ille å måtte bokstavere seg gjennom et innlegg eller to, men skriver man fonetisk lenge nok, så kan man lett glemme seg en annen gang hvor man helst ikke skulle ha skrevet "æ" eller "erre". Ærnte det. Men æ e nordlænding æ, kossen e det mæ dæ? E du fostra opp på ferskfesk sånn som æ? *syyyynge* Syns det er slitsomt å lese dialekt, men forstår godt at det blir noen ord her og der inne på ett forum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå