Sekretæren Skrevet 2. oktober 2008 #1 Del Skrevet 2. oktober 2008 Mulig dette er allmennkunnskap, men jeg er usikker.... Bruker man ikke en av dem i sammenheng med omtale av tid, og en annen i omtale av avstand? Husker ikke hvilket ord som var til hva. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 2. oktober 2008 #2 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg sliter også med forskjellen mellom de to ordene. I følge bokmålsordboka er det slik: Lenge - lenger -lengst Lang - lengre - lengst Med andre ord: lenger er det ordet som bare kan brukes om tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 2. oktober 2008 Aha! Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. oktober 2008 #4 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg sliter også med forskjellen mellom de to ordene. I følge bokmålsordboka er det slik: Lenge - lenger -lengst Lang - lengre - lengst Med andre ord: lenger er det ordet som bare kan brukes om tid. Lengre er adjektiv, i alle andre sammenhenger skal man bruke lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart Skrevet 3. oktober 2008 #5 Del Skrevet 3. oktober 2008 Sakset fra Korrekturavdelingen: Lengre er adjektiv. Lær deg dette, og tenk at det ellers skal være «lenger». En lengre ishockeykølle. En lengre reise. Et lengre sykdomsleie. Ishockeykølla er lengre enn bandykølla. John Carew er lengre enn Kristofer Hæstad. I andre sammenhenger bruker du lenger: Det er ikke lenger trygt å gå ute om natten. (Komparativ av tidsadverbet lenge.) Du må stille deg lenger til venstre. Lenger bak. (Komparativ av stedsadverbet langt.) Alice bor ikke her lenger. (Komparativ av tidsadverbet lenge.) Det er ikke lenger siden enn i går at jeg traff henne. (Komparativ av tidsadverbet lenge.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå