Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #41 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg tror (og håper) de fleste ikke går av hengslene på grunn av en liten glipp eller to fra en som ikke engang har norsk som morsmål. Det er verre med de som konsekvent har 50 skrivefeil i hver setning. Uansett hvor politisk korrekt man ønsker å være , så er det jo ikke til å komme forbi at de med 50 skrivefeil sannsynligvis ikke kan skrive riktig norsk, mens de som bare har et par faktisk kan, men slurver og har enkelte skrivefeil. Må si at jeg lar meg irritere mer av de som kan skrive, enn de som holder på å lære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*MEDUSA* Skrevet 13. oktober 2008 #42 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg bryr meg veldig egentlig Men om jeg skal skylde på at jeg egentlig ga f. i skolen og skrev dialekt stort sett eller om det skyldes dysileksi (ble det rett) hmm.. Det vet jeg ikke og ikke er jeg dum heller på ingen måte.. Men jeg sliter fælt med å skrive uansett hvor jeg skriver, og må ofte spørre om hjep til ord og setninger. Og på grunn av at det blir så ofte komentert skrivefeil her, så lar jeg ofte være å skrive i tråder her inne.. Jeg kan begynne å skrive og så føler jeg det blir feil og sletter alt.. Så nå kan der gjøre narr av dette innlegget, her er sikkert nok feil å ta av Har lest og rettet flere ganger men dette er det beste jeg får til P.s. Jeg irriterer meg over folk som skriver dialekt på slike forum, det kan til tider være helt uforståeligt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ejala Skrevet 13. oktober 2008 #43 Del Skrevet 13. oktober 2008 Eg også bryr meg, men har slutta å kommentere med mindre eg veit at vedkomande syns det er greitt at eg gjer det. Det var ei stund eg ofte kommenterte, men til slutt vart eg så lei av den greia med at eg må tenkje på stakkarane som har dysleksi, så eg slutta. Stort sett, i alle fall, av og til må eg berre. (Sjølvsagt tenkjer eg på dei som har dysleksi. Men eg syns at det er ikkje til å kome bort frå at dei utan dysleksi har ikkje den same unnskyldninga som dei med dysleksi har.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. oktober 2008 #44 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg bryr meg veldig egentlig Men om jeg skal skylde på at jeg egentlig ga f. i skolen og skrev dialekt stort sett eller om det skyldes dysileksi (ble det rett) hmm.. Det vet jeg ikke og ikke er jeg dum heller på ingen måte.. Men jeg sliter fælt med å skrive uansett hvor jeg skriver, og må ofte spørre om hjep til ord og setninger. Og på grunn av at det blir så ofte komentert skrivefeil her, så lar jeg ofte være å skrive i tråder her inne.. Jeg kan begynne å skrive og så føler jeg det blir feil og sletter alt.. Så nå kan der gjøre narr av dette innlegget, her er sikkert nok feil å ta av Har lest og rettet flere ganger men dette er det beste jeg får til P.s. Jeg irriterer meg over folk som skriver dialekt på slike forum, det kan til tider være helt uforståeligt Jeg syns du heller skal poste innleggene du skriver framfor å slette dem. Ikke bry deg om de som kommenterer skrivefeil. Noen ganger er jeg fristet til å gjøre det selv, når setningen får en helt annen mening enn hva som var meningen, men vanligvis tenker jeg at det er helt lov å ha noen feil her og der. Ved å skrive jevnlig, som på et forum som dette, skal man heller ikke se bort fra at man kan bli flinkere. Ut fra innlegget ditt her, ser jeg heller ingen grunn til at du skulle skamme deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #45 Del Skrevet 14. oktober 2008 Bruker herved denne tråden til å fortvile over følgende to innlegg: "TV Lisens kontollør" (ingen nærmere forklaring nødvendig). og "trekant med min kjære å en annen jente" (temaet i seg selv er ille nok, men innlegget er spekket med så mye sms-språk at det skjærer i hjertet). Det kan da ikke være nødvendig å forkorte ord som består av tre bokstaver! Takk. Nå føler jeg meg bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 14. oktober 2008 #46 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg irriterer meg kraftig over dårlig rettskriving, men kommenterer det så godt som aldri. Folk blir så sure. Signerer! Dessuten er det forferdelig plagsomt når folk på død og liv MÅ skrive på dialekt! Jeg har sagt det før, men sier det igjen: Vi har to skriftspråk her i landet. Bruk et av de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2008 #47 Del Skrevet 14. oktober 2008 Vi har to skriftspråk her i landet. Bruk et av de. Hm... heter det ikke "av dem"? Jeg er ellers enig i alt du skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 14. oktober 2008 #48 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Da føyer jeg til at ingenting irriterer meg mer enn egne skrive- og tastefeil. Endret 14. oktober 2008 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*MEDUSA* Skrevet 14. oktober 2008 #49 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg syns du heller skal poste innleggene du skriver framfor å slette dem. Ikke bry deg om de som kommenterer skrivefeil. Noen ganger er jeg fristet til å gjøre det selv, når setningen får en helt annen mening enn hva som var meningen, men vanligvis tenker jeg at det er helt lov å ha noen feil her og der. Ved å skrive jevnlig, som på et forum som dette, skal man heller ikke se bort fra at man kan bli flinkere. Ut fra innlegget ditt her, ser jeg heller ingen grunn til at du skulle skamme deg. Takk for det Brukte lang tid på det innlegget Og det er jo sant, man blir jo flinkere om man prøver og virkelig vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dyslektikeren Skrevet 15. oktober 2008 #50 Del Skrevet 15. oktober 2008 Takk for det Brukte lang tid på det innlegget Og det er jo sant, man blir jo flinkere om man prøver og virkelig vil Det er bare å la det stå til. Jeg syntes det var grusomt å skrive her i begynnelsen, men etter hvert har jeg lært meg å godta at jeg ikke er flink til å stave og om noen skulle ønske å kommentere det får det heller så være. Jeg tar meg ikke lenger nær av det på samme måte som jeg gjorde før. Det er lett for andre å si at man ikke skal ta seg nær av en kommentar om feil, men når det er noe som er så sårt og som man har slitt med hele livet er ikke det like lett alltid. Jeg orker ikke å bruke et kvarter på hvert innlegg jeg skriver for å stave meg gjennom alle ordene på let etter feil. Jeg finner jo bare halvparten av dem likevel så jeg poster heller og driter rett og slett litt i stavingen min. Det tok tid før jeg klarte å drite i det, men det kom etter å ha gjort det bevisst mange nok ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 15. oktober 2008 #51 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det er noe helt annet med dere som har dysleksi, men de fleste har ikke det, og mange i den gruppen slurver fælt med språket. Å skrive på dialekt er uansett det mest plagsomme jeg ser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 15. oktober 2008 #52 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det er noe helt annet med dere som har dysleksi, men de fleste har ikke det, og mange i den gruppen slurver fælt med språket. Å skrive på dialekt er uansett det mest plagsomme jeg ser. Jeg er enig. Dialekt-skriving plager meg mer enn skrivefeil. Heldigvis er det ikke så mange som skriver på dialekt. Jeg syns det er annerledes å lese noe folk jeg kjenner har skrevet på dialekt, for da vet jeg hvilken dialekt det er. Men når det bare leses her inne, blir det ekstra forvirrende når jeg ikke vet hvor personen kommer fra. Men jeg syns uansett det er en uting, og jeg ville aldri finne på å gjøre det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 15. oktober 2008 #53 Del Skrevet 15. oktober 2008 P.s. Jeg irriterer meg over folk som skriver dialekt på slike forum, det kan til tider være helt uforståeligt Jeg irriterer meg også over folk som skriver dialekt, det virker så utrolig tilgjort! Ellers kan jeg irritere meg over skrivefeil, men gidder sjelden å kommentere det lenger, egne feil retter jeg når jeg ser dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peekaboo Skrevet 15. oktober 2008 #54 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg irriterer meg veldig over overdreven bruk av punktum etter hver eneste setning, slik som dette... jeg ser for meg at den personen er en skikkelig treiging... det finnes andre tegn å bruke også... eller i det minste bare ETT punktum, det holder det... Sorry, jeg bare måtte! Jeg irriterer meg så grenseløst over akkurat det! Selv er jeg slik at jeg ikke klarer å lese innlegg som er fulle av skrivefeil. Slurvefeil i ny og ne, eller feiltasting her og der er ikke til å unngå, og det bryr meg ikke så mye. Men et innlegg der mange av ordene er stavet feil, det ikke blir brukt en eneste stor bokstav og det er en overdreven bruk av tegn i slutten av setningene (!!!!!!!!!!!!!! er like ille som '...') hopper jeg konsekvent over. Overdreven bruk av caps lock er også fælt, det føles faktisk som om noen skriker, selv om jeg bare leser ordene på skjermen. Når det er sagt, er jeg også en slik som er redd for å ordlegge meg feil, og kan godt finne på å la være å legge til et innlegg dersom jeg føler at jeg ikke får forklart meg godt nok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest78 Skrevet 15. oktober 2008 #55 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg irriterer meg veldig over overdreven bruk av punktum etter hver eneste setning, slik som dette... jeg ser for meg at den personen er en skikkelig treiging... det finnes andre tegn å bruke også... eller i det minste bare ETT punktum, det holder det... Veldig enig i dette... Det er enkelte som skriver lange innlegg på den måten... Prøver de å markere at de tenker lenge etter hver setning, eller hva er poenget egentlig??? Irriterende som bare faen!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 15. oktober 2008 #56 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har sluttet å irritere meg, og å forsøke og rette på folk, men jeg klarer ikke å ta folk seriøst som ikke greier å skrive riktig, eller bruke komma og punktum for å lette lesingen for andre. Lange innlegg uten tegnsetting, eller sparsommelig med tegnsetting, detter jeg ut av i løpet av få setninger. Om noen skriver elendig når det kommer til både gramatikk og rettskriving, anser jeg dem som litt "dumme" og ofte synes jeg innholdet i innleggene også gjenspeiler akkurat det. Det går ofte hånd i hånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 15. oktober 2008 #57 Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg irriterer meg veldig over overdreven bruk av punktum etter hver eneste setning, slik som dette... jeg ser for meg at den personen er en skikkelig treiging... det finnes andre tegn å bruke også... eller i det minste bare ETT punktum, det holder det... Uff... sånn gjør jeg ofte... (Jeg prater sånn tror jeg, og de tre punktene symboliserer små pauser i praten mens jeg tenker, uten å være så markante at det må settes punktum ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 15. oktober 2008 #58 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det er bare å la det stå til. Jeg syntes det var grusomt å skrive her i begynnelsen, men etter hvert har jeg lært meg å godta at jeg ikke er flink til å stave og om noen skulle ønske å kommentere det får det heller så være. Jeg tar meg ikke lenger nær av det på samme måte som jeg gjorde før. Det er lett for andre å si at man ikke skal ta seg nær av en kommentar om feil, men når det er noe som er så sårt og som man har slitt med hele livet er ikke det like lett alltid. Jeg orker ikke å bruke et kvarter på hvert innlegg jeg skriver for å stave meg gjennom alle ordene på let etter feil. Jeg finner jo bare halvparten av dem likevel så jeg poster heller og driter rett og slett litt i stavingen min. Det tok tid før jeg klarte å drite i det, men det kom etter å ha gjort det bevisst mange nok ganger. Jeg fant ikke én eneste feil i dette innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 15. oktober 2008 #59 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det å skrive korrekt handler først og fremst om respekt for leseren. At jeg irriterer meg over skrivefeil i forum, det er så sin sak, men det overgriperen (les: skribenten) kanskje ikke har fått med seg er hvordan min holdning til innlegget farges av skriveferdighetene. Mannen som oversatte Mein Kampf til engelsk, rettet alle språklige blundere som ble gjort av forfatteren. Dette er noe han i ettertid har sagt at han aldri kunne tilgi seg selv, for innholdet fremstår i et helt annet lys når det er semantisk og syntaktisk korrekt. Når man ser alle feilene i originalspråket, så kan man mellom linjene merke forfatterens manglende intellekt og gryende galskap. Derfor tror jeg ikke det er irritasjonen i seg selv som er farligst, den går nemlig fort over. Det er heller at jeg ikke tar innlegget seriøst, alternativt at jeg fordomsfullt mistenker forfatteren for å ha svekkede sjelsevner og det som verre er. Merk forresten at det er en voldsom forskjell på en kjapp tyrkleif, hvilket kan skje den beste når man hamrer i vei på tastaturet, og noen av de hårreisende feilene som til stadighet dukker opp. Bare at noe som enkelt som orddeling skal være så vrient... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2008 #60 Del Skrevet 16. oktober 2008 Merk forresten at det er en voldsom forskjell på en kjapp tyrkleif, hvilket kan skje den beste når man hamrer i vei på tastaturet, og noen av de hårreisende feilene som til stadighet dukker opp. Bare at noe som enkelt som orddeling skal være så vrient... Ja, det er ganske utrolig. Under aktuelle saker er det en som skriver om "integrerings tiltak". Vedkommende må da forstå at han ikke skal ha et mellomrom etter integrerings? Men det er forbausende mange som mener at ordene rett og slett blir for lange hvis man ikke deler dem opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå