Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2002 #1 Skrevet 13. april 2002 Jeg giftet meg for 1 år siden. Vi var ganske blakke for vi hadde nettopp kjøpt hus, så vi hadde ikke råd til å feire det. Vi giftet oss på sorenskriver, og spiste middag på en restaurant med bare foreldrene og barna våre tilstede. Det var forsåvidt greit for oss. vi har vært sammen i flere år og har barn, så det var ikke om å gjøre å ha "prinsessebryllup". Det var et valg vi tok ut i fra økonomien. MEN, det som forundrer meg er at vi ikke fikk noen gaver fra vennene våre. Vi fikk blomster med to, og det reddet dagen for meg. Er jeg kjip? Det er ikke tingene jeg er ute etter, men jeg føler at det ikke betydde noe at vi giftet oss. Hadde tenkt å feire på 1-års dagen, men jeg vet ikke om jeg vil lenger. Vil nok få gaver da, men det er ikke det samme. Er gaver betalingen for å komme på fest, eller er det en oppmerksomhet til de som gifter seg? Hva synes dere om dette?
Anki1971 Skrevet 13. april 2002 #2 Skrevet 13. april 2002 Jeg ville nå gitt gaver til venner som giftet seg uavhengig av hva slags bryllup de hadde. Gaver gis for å gi en oppmerksomhet til brudeparet, ikke som betaling for festen - fra min side i hvert fall. 12
Flo* Skrevet 13. april 2002 #3 Skrevet 13. april 2002 Vi hadde et "normalt" lite bryllup hvor det i utgangspunktet var invitert 55 stk. Vi fikk i tillegg masse gaver og hilsner fra slekt og venner som ikke var invitert i bryllupet. Det som forundret meg mest var at en del av de inviterte gjestene som ikke kom ikke engang har gratulert oss med bryllupet eller beklaget at de ikke kom. Og gave fra dem har vi selvfølgelig heller ikke fått. Har fått mange A-HA opplevelser etter bryllupet og har virkelig lært hvem som er våre venner. Har faktisk helt kuttet ut henne som før var min nærmeste venninne.
Løven Skrevet 13. april 2002 #4 Skrevet 13. april 2002 Jeg gir gaver selvom jeg ikke er invitert i bryllupet. Gjør dette fordi jeg er glad på brudeparets vegne, og fordi jeg ønsker å gi en oppmerksomhet til dem. Hadde aldri unnlatt å gi gaver selvom ikke bryllupet ble feiret stort. Jeg synes det var dårlig gjort av vennene deres, nesten litt frekt. Selvfølgelig er det ikke pga gavene man gifter seg, men det er jo både koselig å få og gi gaver synes nå jeg.
Tusenfryd Skrevet 13. april 2002 #5 Skrevet 13. april 2002 Flo*, det var som jeg skulle ha skrevet det selv. Sånn var det for oss også. Enn å bli invitert i et bryllup og ikke en gang gidde å sende en gratulasjon!?! Og at man i bryllup, eller særlig i forkant, oppdager hvem som er venner og ikke, det er helt sikkert! Folk er så uoppdragne at du vil ikke tro det. Nei, jeg synes ikke du er kjip, anonym, men det er nok likevel sånn at det er lettere å "huske på", og gjøre noe med et stort bryllup som virkelig slås opp big time. Ingen unnskyldning, og jeg skjønner at du ble lei deg. Men det kan ende at med et såpass lite bryllup, at folk har tenkt at dere ikke ville gjøre noe nummer ut av det. Og dermed tråkket litt over da - sånn som folk av og til gjør. Uansett - du skal feire din bryllupsdag med glede. den er der for deg og din mann. Og ønsker dere å dele den dagen med andre, gjør det. Men gjør det fordi dere har lyst, ikke fordi dere synes dere må. Er det vanlig å få gaver på sin første bryllupsdag, forresten? Det har jeg aldri tenkt på. 12
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2002 #6 Skrevet 13. april 2002 Kanskje dere gjorde uttrykk for at bryllupet ikke betydde så mye, og at vennene ikke ville overdrive det hele....... Det er vel vanskelig å avgjøre for vennene også. Jeg hadde nok gitt gave til et godt vennepar som hadde giftet seg på denne måten, men jeg tror ikke de hadde forventet seg det. Du spør om gavene er betaling for å komme i bryllupet. Synes du gavene er det som skal si om vennene er glade på deres vegne ?????
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2002 #7 Skrevet 13. april 2002 Jeg sa jo nettopp det at det ikke var tingene jeg var interessert i, men at jeg savnet oppmerksomheten. Alle vennene våre visste godt hvorfor vi giftet oss som vi gjorde. Det er tross alt veldig nære venner det er snakk om her. Fikk ikke engang et gratulasjonskort fra min bestevenninne gjennom 20 år. Hun gratulerte meg på telefon da jeg ringte til henne noen dager senere.
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2002 #8 Skrevet 14. april 2002 Det er vanlig å ikke få gaver når man ikke ber til selskap. Selvsagt er det mange som gir noe uansett, men det er ikke frekt å ikke gi noe når dere velger å feire uten venner og andre som ikke er i nærmeste familie. Så etter min mening har du ingen grunn til å være skuffet.
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2002 #9 Skrevet 14. april 2002 .......at du savnet oppmerksomheten og noen gratulasjoner er en annen diskusjon......
tess Skrevet 14. april 2002 #10 Skrevet 14. april 2002 Skjønner godt at du er skuffet. Her gir til og med naboene til hverandre. Også naboer der vi bodde da vi var barn!
09.08.2002 Skrevet 15. april 2002 #12 Skrevet 15. april 2002 Til en veldig god venninne hadde jeg nok kjøpt en gave. Men det er mulig at jeg ville ha brukt mer penger på den eventuelle gaven om jeg hadde blitt invitert. Men jeg hadde uansett ringt og gratulert, sendt blomster, el.l. Jeg hadde ikke ventet med å gratulere til min venninne hadde ringt meg! Det syns jeg virker litt rart... (Tradisjonelt er jo gave en betaling - en bryllupsfest var jo svært kostbart. I gamle dager var man meget nøye med å føre opp summen eller type gave man fikk av den enkelte. Når man så ble invitert til deres bryllupp (eller deres barns) så måtte man gi en gave som tilsvarte den samme summen. "En gave krever gjengave". Men i dag så er gaven mer gått over til å bli en form for oppmerksomhet. Men likevell forventer man vel at man får en gave av tilnærmet lik verdi når det blir ens egen tur til å holde bryllup.)
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2002 #13 Skrevet 15. april 2002 Om jeg er flink til å gi andre gaver? Ja det er jeg, men uansett synes jeg et bryllup er viktigere å gi en oppmerksomhet til enn en bursdag (det er jo hvert år). Jeg gir en liten gave til min bestevenninne som jeg var forlover til i hennes bryllup på HVER bryllupsdag ( 5 hittil),og kommer til å fortsette med det, selv om hun ikke ga meg noe. "En gave krever en gjengave":Flere av disse vennene som jeg er litt bitter på er gift og alle har fått gaver av oss. To par har giftet seg på samme måte som oss, og de fikk gave både fra oss og resten av vennegjengen.
Gjest KristinK Skrevet 15. april 2002 #14 Skrevet 15. april 2002 Jeg hadde noj kjøpt gave uansett, men når dere fikk gaver kommer det jo an på hva som har blitt sagt i forkant. Hvis dere har gitt uttrykk for at dere ville ha det enkelt, kan det så være at en del rett og slett har kuttet ut å kjøpe gaver fordi dere selv ville ha det enkelt. Innimellom kan man kanskje uttrykke seg litt feil, og kanskje det er det dere har gjort?12
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2002 #15 Skrevet 28. mai 2002 Det ville ikke falt meg inn og kjope noe gave hvis et brudepar valgte og ikke ha en bryllups feiring, men kun gaa ut med familien sin. Det er leit at dine venner viste liten oppmerksomhet med de folte seg kanskje litt forsmaadde at dere valgte og ikke ha en fest el. lig. On 2002-04-15 09:28, KristinK wrote: Jeg hadde noj kjøpt gave uansett, men når dere fikk gaver kommer det jo an på hva som har blitt sagt i forkant. Hvis dere har gitt uttrykk for at dere ville ha det enkelt, kan det så være at en del rett og slett har kuttet ut å kjøpe gaver fordi dere selv ville ha det enkelt. Innimellom kan man kanskje uttrykke seg litt feil, og kanskje det er det dere har gjort?
meta Skrevet 29. mai 2002 #16 Skrevet 29. mai 2002 Jeg har satt igang en liten innsamling her på jobben til en kollega som gifter seg og bare skal spise ut med forloverne sine. Jeg syns det var naturlig at de skulle få en oppmerksomhet uansett og det var alle her på kontoret enig i. Så da burde det jo ihvertfall være naturlig at nære venner gir en liten oppmerksomhet. Kanskje det er best å "glemme" at dere ikke fikk oppmerksomhet på dagen og feire 1-årsdagen som om ingenting har skjedd? Dersom vennene deres er unge og ikke har så mange andre i vennekretsen som har giftet seg, kan det jo hende at de ikke har forståelse for hvor dyrt et bryllup er og hva det betyr for dere å gifte dere? Samboeren min fikk sjokk når vi skulle kjøpe presang til et vennepar for han visste ikke hvor mye som er "vanlig" å gi.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #17 Skrevet 29. mai 2002 Da hadde jeg blitt skikkelig sur !! Som du skriver så har jo dere gitt gaver i søkk og kav til andre, og da er det vanlig folkeskikk å gi gaver tilbake. Det er ikke det at tingene betyr noe, men som du sier oppmerksomheten, man fortjener litt oppmerksomhet selv om man ikke kan invitere alle man kjenner på fest !
Beginoa Skrevet 29. mai 2002 #18 Skrevet 29. mai 2002 Det er blitt sagt her at det ikke er gavene/tingene som teller,men oppmerksomheten..Hvorfor er alle da så opptatt av gave/ikke gave? Hvis en kun er ute etter oppmerksomhet må da en telefon eller et kort være greit også??
Cilie2003 Skrevet 29. mai 2002 #19 Skrevet 29. mai 2002 Akkurat gaven tror jeg ikke jeg hadde brydd meg så mye og, men det har jo anonym som startet dette allerede sagt flere ganger at det var ikke det hun reagerte mest på heller!!! Dersom det er venner eller familiemedlemmer som ikke en gang sender et kort, så tror jeg at jeg også hadde blitt rimelig fornærmet. Uansett om man har et lite eller stort bryllup så hadde i alle fall jeg håpet på å få blomster fra de nærmeste!! Men hold festen din du. Og ja, jeg synes nok man kan forvente en liten gave iallefall når man holder fest på bryllupsdagen sin.12
Sony Skrevet 29. mai 2002 #20 Skrevet 29. mai 2002 Jeg skjønner godt at du er litt lei deg. De kunne i det minste gratulert dere med dagen. Jeg synes også at dere, hvis dere har lyst, skal invitere til fest på bryllupsdagn. (Kan jo lage bryllupsinvitasjon og opplyse at dere endelig har råd til å feire-og derfor inviterer til fest.)*hi,hi ler* Det kan jo hende at det er noen som blir litt "flat"...12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå