Gjest grønnsåpe Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Hva legger dere i begrepet sunt kosthold?
Gjest Zia Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 - Ren og variert mat laget fra bunnen av med mye grønnsaker - Ingen ferdigmat - Ingen kunstige søtningmidler - Ikke noe potetgull, godteri eller brus. - Gjerne litt dessert eller mørk sjokolade/konfekt etter middag av og til. - Regelmessige måltider
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 ... og i tillegg en god andel fisk (både feit og mager), nøtter og frø, reint kjøtt (ikke farseprodukter), men ikke hver dag, og ikke i store mengder. Samt så grove kornprodukter som mulig, og så magre meieriprodukter som mulig.
Gjest Gjest_Quirky_* Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 - Ren og variert mat laget fra bunnen av med mye grønnsaker - Ingen ferdigmat - Ingen kunstige søtningmidler - Ikke noe potetgull, godteri eller brus. - Gjerne litt dessert eller mørk sjokolade/konfekt etter middag av og til. - Regelmessige måltider Mørk sjokolade er kanskje sunnere enn vanlig melkesjokolade, men det er fortsatt godteri. Og hvis man nå først kan spise dessert, hvorfor ikke litt godteri i stedet?
Gjest Zia Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Mørk sjokolade er kanskje sunnere enn vanlig melkesjokolade, men det er fortsatt godteri. Og hvis man nå først kan spise dessert, hvorfor ikke litt godteri i stedet? Med dessert mener jeg dessert (kake, fruktdessert, crème brûlée, sjokolademousse, osv) laget av rene råvarer. Godterier, i motsetning til hjemmelaget dessert, inneholder en masse E-stoffer og dessuten ingenting av verdi for kroppen. Endret 4. oktober 2008 av Zia
Gjest Gjest_Quirky_* Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Med dessert mener jeg dessert (kake, fruktdessert, crème brûlée, sjokolademousse, osv) laget av rene råvarer. Godterier, i motsetning til hjemmelaget dessert, inneholder en masse E-stoffer og dessuten ingenting av verdi for kroppen. Man får kjøpt organiske, naturlige godterier i helsekostbutikker. Om man ikke er fullstendig fanatisk er de vel i nærheten av like "sunne" som f.eks. crème brûlée eller vanlig kake- men ingen av dem er sunne overhodet. Selv synes jeg ikke desserter, eller godteri (naturlig eller ikke) bortsett fra en og annen frukt, hører hjemme i et sunt kosthold med mindre man spiser det maks én gang i uka. Mørk sjokolade er "sunt godteri", men inneholder vanvittig mange kalorier. Vi nordmenn (folk i vestlige land generelt synes det er så viktig å "kose seg", å "unne seg" noe. Det er viktig å kose seg, men man bør velge andre former for kos enn mat. Faktum er at ekstremt mange nordmenn, også dem som vil hevde at de har et noenlunde sunt kosthold, er overvektige. Siden svært mange ikke beveger seg nok, er det ekstra viktig å være streng når det kommer til kostholdet. Og selv de som er slanke har veldig lite godt av sukker og andre raske karbohydrater, heller ikke for mye alkohol (de seks-åtte halvliterene øl noen av mine bekjente heller i seg hver helg er veldig, veldig dårlig for kroppen) Men nå kommer vel noen med noe a'la "det er ikke sunt å være for streng heller", blah blah blah. Men å ikke "unne seg" dessert med mindre det er helg eller spesielle anledninger er, etter min mening, ikke å være spesielt streng. Selv lever jeg på et lavglykemisk kosthold, og spiser sukker og andre søtsaker bare i blant, og jeg lider overhodet ikke!
Gjest Zia Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Man får kjøpt organiske, naturlige godterier i helsekostbutikker. Om man ikke er fullstendig fanatisk er de vel i nærheten av like "sunne" som f.eks. crème brûlée eller vanlig kake- men ingen av dem er sunne overhodet. Selv synes jeg ikke desserter, eller godteri (naturlig eller ikke) bortsett fra en og annen frukt, hører hjemme i et sunt kosthold med mindre man spiser det maks én gang i uka. Mørk sjokolade er "sunt godteri", men inneholder vanvittig mange kalorier. Vi nordmenn (folk i vestlige land generelt synes det er så viktig å "kose seg", å "unne seg" noe. Det er viktig å kose seg, men man bør velge andre former for kos enn mat. Faktum er at ekstremt mange nordmenn, også dem som vil hevde at de har et noenlunde sunt kosthold, er overvektige. Siden svært mange ikke beveger seg nok, er det ekstra viktig å være streng når det kommer til kostholdet. Og selv de som er slanke har veldig lite godt av sukker og andre raske karbohydrater, heller ikke for mye alkohol (de seks-åtte halvliterene øl noen av mine bekjente heller i seg hver helg er veldig, veldig dårlig for kroppen) Men nå kommer vel noen med noe a'la "det er ikke sunt å være for streng heller", blah blah blah. Men å ikke "unne seg" dessert med mindre det er helg eller spesielle anledninger er, etter min mening, ikke å være spesielt streng. Selv lever jeg på et lavglykemisk kosthold, og spiser sukker og andre søtsaker bare i blant, og jeg lider overhodet ikke! Jeg kjenner ikke til godterier som selges i helsekostforretninger, så det skal jeg ikke uttale meg om. Jeg synes for øvrig at (hjemmelaget) dessert er en helt normal bestanddel i et sunt kosthold. Men man må selvfølgelig ikke spise det for ofte, og heller ikke i for store porsjoner. Jeg tør påstå at f.eks. crème brûlée ikke er spesielt usunt. Sukkeret er selvfølgelig ikke spesielt bra, men både fløte og eggeplommer inneholder mange nyttige stoffer for kroppen. Det mettede fettet man får fra fløten er heller ikke usunt i seg selv, men er noe som kroppen trenger og nyttiggjør seg. Veldig mange nordmenn har et kosthold som er altfor rikt på melkefett, og da vil det selvfølgelig ikke være spesielt gunstig å få i seg enda mer gjennom crème brûlée. Men spiser man generelt veldig lite fett fra meieriprodukter, er fettet man får i seg gjennom å spise en crème brûlée direkte sunt. Jeg spiser dessert av og til, men jeg føler ikke at jeg "unner meg" noe av den grunn. Jeg ser ganske enkelt på det som en helt normal bestanddel i et kosthold.
Gjest Zia Skrevet 4. oktober 2008 #8 Skrevet 4. oktober 2008 En ting til: Det eneste jeg synes at man skal bestrebe seg på å unngå i kostholdet er transfett/herdet fett, MSG, aspartam og andre sukkererstatninger, og en del andre E-stoffer. Det greier man fint om man lager maten fra bunnen av og bruker så rene råvarer som mulig.
Gjest Tigress Skrevet 4. oktober 2008 #9 Skrevet 4. oktober 2008 Lite feitt, særleg metta feitt. Så lite prosessert mat som mogleg, altså lite ferdigmat. Mykje frukt og grønt, nøtter og bønner/linser. Fisk. Lite kvitt mjøl, anna enn når ein skal trene. Lite sukker, særleg raffinert. Mest av alt: balansert kosthald.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #10 Skrevet 4. oktober 2008 Lite prosessert mat synes jeg er noe av det viktigste. I et sunt kosthold tenker jeg at man VET hva man spiser og at det er råvarer en kan legge foran seg på bordet og se hva er, annet enn som et mystisk pulver eller sammenblandet masse med tredjerangs kjøtt, mye mel og konserveringsstoffer. Stor andel grønnsaker og fullkorn om man spiser korn, og mindre andel kjøtt og fisk. Men jeg mener også at en stort sett tåler å få i seg litt andre ting uten å ta skade av det, f eks smågodt o.l så lenge man spiser sunne hovedmåltider (og mellommåltider for den saks skyld) - samtidig er vel aldri usunne ting SUNNE selv om man spiser dem i mindre mengder, så de blir vel på siden av det ellers sunne kostholdet de da.
Gjest Gjest_jenta_* Skrevet 4. oktober 2008 #11 Skrevet 4. oktober 2008 I begrepet sunt kosthold mein eg man bør ha et sunt forhold tæll aill type mat. Og at man spis litt av alt. Karbohydrata, proteina og fett. Syns og man kan spis noe godteri innimellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå