Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fin iMac som jeg ikke lenger kan bruke på jobb (må ha raskere). Vi vurderer om vår 5 årige sønn skal få den til jul. Det er jo veldig tidlig egentlig, men jeg vet at i noen barnehager lar de barna få drive med data og dette er visst stor stas. Vår sønn er veldig opptatt av bokstaver og digitale kamera. Jeg jobber med digitale bilder på jobb og min sønn synes det er veldig gøy å se hva jeg driver med. Jeg tenker at han kan få overta det gamle kompaktkameraet og lære han å overføre bilder selv, det var visst mye sånt disse databarnehagene drev med.

Sett utenifra synes jeg det er helt vilt å gi noe slikt til en 5 åring, mulig jeg er svak for det fordi jeg jobber med slikt selv. Han får absolutt ikke alt han ønsker seg, bare så det er sagt, jeg tror det kan ødelegge gleden over ting senere i livet.

Itillegg tror jeg det er en fordel å lære seg data tidlig.

Jeg har jo en til overs, som jeg hadde planlagt å gi han når han begynte på skolen. Men hvorfor vente, han lærer jo så lett nå.

Dette får jeg sikkert masse pes for her inne, kanskje er det derfor jeg skriver.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke problemet med å gi en data til et barn.

Data blir brukt så utrolig mye, både privat og i jobbsammenheng og jo tidligere de lærer seg å bruke det jo bedre :)

Skrevet

Sønnen vår fikk sin første datamaskin (bærbar) da han var to år... Han er nå fire.

Dette var en gammel avlagt som ikke var i bruk ellers. Vi kjøpte comfy barnetastatur og spill som vi koplet til. Etter hvert har han blitt flink med vanlig tastatur og spiller nå barnespill med dette. Han er også på nett og spiller på postmanpat.com og firemansam.co.uk. Den blir også brukt til å se på film med. Det er mye læring i det å kunne holde på med data. Vi som foreldre styrer selvfølgelig bruken.

Men selv om maskina står framme på bordet på rommet hans, blir den ikke brukt hver dag - selv ikke alltid hver uke.

Fremtiden er jo bare mer og mer avhengig av edb og håndtering av elektronisk informasjon.

Skrevet

Sønnen min fikk når han var 12, det skal datteren min få også. Gidder ikke ha barn som er helt hekta på PC og aldri kan gå utenfor dørs.. Ikke at det skjer med alle barn, men sjansen er jo der.

Skrevet (endret)

,

Endret av thapara
Skrevet

Jeg synes ikke det er for tidlig, men jeg ville selvsagt begrenset bruk(sområder). Ikke internett, og ikke alt mulig av spill. Vet om unger som har lært å programmere enkle spill etc fra de var små, og det har gått rimelig bra med dem videre i livet ;) Det er jo forskjell på å bruke maskinen til å eksperimentere og lære, og å bare bruke den som underholdning.

Skrevet

Takk for tips til morsomt program!

Jeg tenker vi finner regler etterhvert som vi ser hvor mye tid han bruker der. Vi er en veldig aktiv familie, og det ligger nok ikke for han å bli lat og altfor datahektet, til det har han for mange lopper i blodet.

Synes dette blir spennende, jeg!

Gjest Gjest_Solsikka_*
Skrevet

Sp.mål;Data til barn-Når?

Svar;ALDRI!!(Ungene har blitt mer eller mindre ødelagt av denne teknologien desverre)

Men for å være LITT mer realistisk da,så ville jeg iallefall venta til ungen var 12,som hos en annen mamma her. ;)

Skrevet

går fint ann å gi en stand alone PC/Mac ti et barn, samme hva slags alder. Med fremtiden i banen så er det bare postivt at de får et avslappet forhold til dette medium.

MEN! :bond:

Værsåsnill!! Om dere skal koble på nett, så værså snill og les litt opp på hvordan du hindrer div. informasjon fra nettet til pc`n. Dette kan gjøres i lokale brannmurer og på routern deres. Ikke la barn se på youtube, søke på hva som helst på google..chatte sider..div.

De fleste skoler har egne nettsider som barn kan gå inn på som lærer dem alt fra matte til norsk. Kjempe bra! Men prøv å begrens internett til barn er godt "voksne".

Internett har blitt veldig korrupt fra de første årene. Det er så utrolig mye ute der som ikke er nødvendlig eller bra for barn å vite/se/høre.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet

Hva skal en 5-årig med en datamaskin?

Blir helt sjokkert, jeg .. Unger trenger å være ute og leke - få frisk luft og mosjon og ikke begynne å stivne foran en PC i så ung alder ...

Synes tanken er hårreisende.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hva skal en 5-årig med en datamaskin?

Blir helt sjokkert, jeg .. Unger trenger å være ute og leke - få frisk luft og mosjon og ikke begynne å stivne foran en PC i så ung alder ...

Synes tanken er hårreisende.

Det synes ikke jeg. Vår sønn har fått spille på dataen vår siden han var 3 år,

men han er ikke noe mindre aktiv enn barn flest må du tro. Vi har ikke playstation, så da blir det datamaskinen på han.

Heldigvis er det vi foreldre som styrer bruken av maskinen, ikke barnet vårt, og om ikke du som forelder klarer å begrense spilletiden for ditt barn,- ja da er det du som har et problem og ikke barnet.

Skrevet

Skjønner ikke at det er så mange som er redde for data og barn. Vi har data som står tilgjengelig for barna i barnehagen, og det er ikke blitt slik at noen sitter der hele tiden. Om et barn setter seg ned der er det ofte flere som vil, men maskinen står veldig ofte ledig uten at noen bruker den. Jeg passer på at barna ikke setter seg ned med et veldig lett spill som er ment for yngre barn, jeg synes det er viktig at de skal lære noe og få utfordringer. Mange spill og aktiviteter er faktisk veldig lærerike for dem. Om barna har lyst å sitte med en rolig aktivitet er det vel det samme om de feks tegner/ perler eller sitter med dataen. Som noen har nevnt tidligere, det er de voksne som regulerer at det ikke blir for mye. Men det problemet har jeg faktisk ikke vært borti i barnehagen jeg jobber og vi har hatt data tilgjengelig for barna i 2 år nå. De sitter en stund, så blir de lei, også går de for å leke.

Program vi bruker er feks : Vanlig skrive program, paint, bildebehandling, photostory,josefinespill, nettstedene min123.no, minabc.no og gyldendal.no/multi/

Gjest New Dawn
Skrevet
Skjønner ikke at det er så mange som er redde for data og barn. Vi har data som står tilgjengelig for barna i barnehagen, og det er ikke blitt slik at noen sitter der hele tiden. Om et barn setter seg ned der er det ofte flere som vil, men maskinen står veldig ofte ledig uten at noen bruker den. Jeg passer på at barna ikke setter seg ned med et veldig lett spill som er ment for yngre barn, jeg synes det er viktig at de skal lære noe og få utfordringer. Mange spill og aktiviteter er faktisk veldig lærerike for dem. Om barna har lyst å sitte med en rolig aktivitet er det vel det samme om de feks tegner/ perler eller sitter med dataen. Som noen har nevnt tidligere, det er de voksne som regulerer at det ikke blir for mye. Men det problemet har jeg faktisk ikke vært borti i barnehagen jeg jobber og vi har hatt data tilgjengelig for barna i 2 år nå. De sitter en stund, så blir de lei, også går de for å leke.

Program vi bruker er feks : Vanlig skrive program, paint, bildebehandling, photostory,josefinespill, nettstedene min123.no, minabc.no og gyldendal.no/multi/

Idag vet alle at det er et eskalerende problem at barn og unge bare blir mer og mer inaktive. Det er med på å fremme både en stadig økende overvekt som igjen fører til dårligere helse. Så jeg hadde aldri gitt en 5-åring sin egen datamaskin - noe jeg kun ser på som nok en oppfordring til fysisk passivitet.

Skrevet
Idag vet alle at det er et eskalerende problem at barn og unge bare blir mer og mer inaktive. Det er med på å fremme både en stadig økende overvekt som igjen fører til dårligere helse. Så jeg hadde aldri gitt en 5-åring sin egen datamaskin - noe jeg kun ser på som nok en oppfordring til fysisk passivitet.

Ja, og det er en oppfordring til fysisk passivitet å gi barna bøker å lese i også. :roll:

Det må være det dummeste jeg har hørt. Som foreldre kan man helt fint bestemme hvor mye tid barna skal bruke ved datamaskinen. Her har det aldri vært et problem, for de foretrekker uansett å leke ute.

Fanatisme har jeg svært lite til overs for.

Skrevet
Ja, og det er en oppfordring til fysisk passivitet å gi barna bøker å lese i også. :roll:

Det må være det dummeste jeg har hørt. Som foreldre kan man helt fint bestemme hvor mye tid barna skal bruke ved datamaskinen. Her har det aldri vært et problem, for de foretrekker uansett å leke ute.

Fanatisme har jeg svært lite til overs for.

Enig med deg.

Og som nevnt, det finnes masse fine barnespill til dataen, Lek og Lær og Dora the explorer f.eks.

Late barn= late foreldre sier nå jeg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...