Gå til innhold

Betale ut deler av BSU kontoen?

Anbefalte innlegg

Gjest Pitabrød
Skrevet

Vi trenger litt ekstra penger denne måneden, og jeg lurer på om det er noen som vet om det er mulig å overføre deler av BSU-kontoen til vår brukskonto?

Vi har ca 90 000 stående inne, og det er snakk om å kanskje bruke 10 000 av dem.

Jeg ville ikke ringe banken i frykt for å virke dum som spurte om dette, så jeg tenkte jeg ville spørre her inne først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter hva jeg har forstått så kan man ikke det.

Enten så kan man ta ut alt, men miste BSU`en, eller la den stå.

Skrevet

Om du først begynner å ta ut pengene du har på bsu-kontoen, så får du ikke fortsette å spare på den. Om du tar ut penger til noe annet enn å kjøpe bolig/betale ned på boliglån, må du betale tilbake rentrefradraget du har fått for disse pengene.

Så nei, du kan ikke bare helt sånn som det ta ut penger fra bsu når du ønsker det.

Søk litt på nettet om bsu.

Skrevet

Det eneste unntaket er at dere kan ta ut penger dere har satt inn i år. Dere mister da skattefordelene for de pengene, men dere kan sette dem inn igjen før nyttår hvis dere vil/kan.

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Tatt fra hukommelsen: Hvis du tar hull på BSU-en din er det ikke lenger en BSU-konto. Da kan du ikke spare mer med skattefradrag, og hvis du ikke bruker det til bolig må du også tilbakebetale skattefordelen. Du kan heller ikke åpne en ny BSU-konto. BSU er et engangstilbud. Dessverre er det slik, men det er nok så streng fordi spareordningen er kjempegod og at den ikke skal "misbrukes". Du bør derfor prøve å finne andre løsninger.

Edit:

Her var det kommet flere svar mens jeg skrev :)

Var ikke meningen å være et "ekko" av de andre.

Endret av antigartner
Gjest Magica de Spell
Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet kan du ta ut de pengene du har satt inn i så langt i år og bruke dem. Du mister da selvfølgelig skattefradraget for i år.

Om du bruker av BSU utover det du har satt inn i år må du betale tilbake det totale skattefradraget du har fått siden du begynte å spare. Kan et alternativ være (om dere eier leilighet/hus) å ta ut BSU'en og benytte den til å betale renter og avdrag? Da frigjør dere kapital andre steder. Men det lureste er selvfølgelig å ikke røre BSU'en før den er full.

Edit: skrivefeil

Endret av Magica de Spell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...