cicci Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Noen som har erfaringer fra bilferie i Italia som de kan dele? Vi er en familie på 4 som har lyst å dra til Italia til sommeren. Aldri vært der før og trenger derfor tips om hvor og hva som er verdt et besøk. Ikke minst hva som er overkommelig på 2 uker... Reiser fra Sandefjord, og tenker å kjøre gjennom Sverige og nedover. Er det en lur vei å ta?
Gjest Portis Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Hvilken vei fra Sverige da? Og hvor gamle er barna? Du kan jo kjøre fra Malmø til Danmark, eller helt ned til Trelleborg og ta ferja over til Tyskland. I min familie så har vi vært på mange bilturer i Europa og da spesiellt ned til Italia. Det tar jo noen timer å sitte i bil, så pass på at barna får pauser, eller om dere bytter på å kjøre i ett strekk, så lønner det seg å begynne å kjøre om kvelden og la barna sove i bilen om natta. Venezia er flott, men desverre MASSE turister så belag dere på det om dere tar turen innom der. Men det kan være morsomt for barna, båttur, masker, masse duer på torvet, flotte butikker og helt okey restauranter. Dog noe dyrere der enn de fleste andre steder, og dere opplever nok ikke den typiske koselige italieneren, men heller en litt småsur og sliten en
cicci Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2008 Var vel den veien vi tenkte - til Danmark. Barna er 8 og 12, så de tåler noen timer i bilen - er vant til det :-) Men vi må jo så klart stoppe endel også! Ingen vits å begynne ferien med å slite ut barna... hehe! Venezia er nok et must, men ikke for lenge - for har hørt det du skriver før ja! Men se det og oppleve det må vi! Har ingen kjennskap til Italia så dette blir jo spennende..... Tror nok vi er hekta ganske raskt - er jo det som er vanlig :-)
Heritære Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Henger meg på tråden da jeg og sambo svært gjerne kunne tenkt oss dette også
Gjest Portis Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 To uker er iallefall en helt grei tid å bruke på det Så siden dere ikke har noe særlig erfaring med Italia og jeg vet jo liksom ikke helt hva dere er ute etter å oppleve heller, så råder jeg dere til å gjøre et par ting: Søk på turistinformasjon på nettet om Italia, skriv ned alt det dere kunne tenkt dere å se og gjøre, adresser osv. Ta med denne lappen, men ikke følg den slavisk. Pakk bilen, sett dere i den og kjør! :D Ta ting som det kommer, stopp når dere føler for det og ikke følg noe skjema på turen. Eneste er at for ens egen trygghet, så kan det lønne seg å kjøre ned så fort som mulig, og heller ta den tiden dere trenger på vei opp igjen. Fant selv ut at det var det beste, vi kjørte ned til Italia på litt over ett døgn, og hadde dermed nesten to uker til å bare suse oss oppover igjen hehe. For det er forferdelig dumt å bruke lang tid ned og ikke rekke Italia en gang før dere må vende nesa hjemover. Venezia er er must ja... men om det er mulig for dere så ikke ligg på hotell der, om dere ikke har litt ekstra penger å rutte med. Vi brukte nesten like mye penger BARE i Venezia på to døgn, som vi brukte på resten av turen! Og vi gjorde ikke så mye der bortsett fra å spise, overnatte og kjøpte et par suvernier.
Gjest Elfrida Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg har hørt at man fra neste år må bestille billett/inngang til Venezia på forhånd, altså for å komme inn i byen! Tror det er på grunn av mengden turister. Det er mulig det bare var noe de vurderte, for nå finner jeg ikke info om det. Jeg var der i sommer og det er jo ikke gøy en gang. Du kommer jo rundt i gatene, men hvis du skal inn i sentrale kirker og museer er køene så dødslange at i hvert fall jeg bare droppet det. Heldigvis har jeg vært der før.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Vi dro på bilferie til Italia (fra Sandefjord faktisk ) for halvannet år siden. Dro via Sverige, tok broen over til Danmark osv. Det kan anbefales. Vi brukte ca ett døgn fra Norge til vi var innenfor grensen til Italia (!), men nå stoppet ikke vi så mye, så vi kjørte mer eller mindre konstant. (Vi var to voksne, så det var ikke noe problem.) Vi var i Nord-Italia og kjørte innom Venezia. Vi kjøpte ingen billett på forhånd, men parkerte i et gigantisk parkeringshus rett ved - og tok båt til Venezia derfra. Jeg tror det er ganske vanlig, men vi var der ikke på sommeren, vi var der rundt april. (Venezia er for øvrig oppskrytt. For mye mennesker. Les VG7 på søndag, interessant artikkel om turisme og bl a Venezia.) Bilferie i Italia anbefales i hvert fall. Det er veldig enkelt å finne frem, vi kjørte aldri feil, selv uten GPS. Fine veier. Litt "dyrt" riktig nok, for det er mye bommer langs de fine motorveiene.
meta2 Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Rundt Gardasjøen er det vakkert. http://no.wikipedia.org/wiki/Gardasj%C3%B8en Endret 2. oktober 2008 av meta2
Gjest Gjest_Blåbær_* Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Vi kjørte fra Italia til Vestfold sommeren for to år siden. Vi tilbrakte en langhelg ved Garadsjøen. Vi kom fra overfylte,dyre franske riviera til Sirmione ved Gardasjøen, og det var helt fantastisk :-) Nydelige omgivelser, deilig mat, behagelig prisnivå og utrolig hyggelige italienere. Ved Gardasjøen ligger Gardaland, som er Italias største fornøyelsespark. Vi var ikke der selv da vårt barn bare var baby, men kanskje et godt alternativ for dine barn? Sirmione ligger ved sør-enden av Garasjøen, så da vi satte kursen nordover, kjørte vi langs Gardasjøen. Vakkert. Videre kjørte vi over Brenner-passet inn i Østerrike. Vi overnattet i Innsbruck. Der besøkte vi AlpenZoo og ikke minst Swarovski-fabrikken. Det er her godsakene produseres. Ble litt shopping på hu mor, kan du si.. :gjeiper: Videre suste vi gjennom Tyskland. Overnattet på Hotel Ibis i Kassel. Kassel ligger omtrent midt i Tyskland og er et greit sted å overnatte. Deretter bar det videre gjennom Danmark. Tilbake i Norge med Petter Wessel til Larvik. God tur, Italia er fantastisk.
Bex Skrevet 3. oktober 2008 #10 Skrevet 3. oktober 2008 Toscana er perfekt! Med koselige små byer, deilig vær og herlig natur. Vil tro det passer perfekt for en barnefamilie, siden mange av byene er oversiktlige og trygge. Firenze er jo litt større, men nydelig. Og San Giminani (usikker på stavemåte), Lucca, Volterra etc er fantastisk. Vi brukte 14 dager på å kjøre rundt i Toscana i fjor, og det var akkurat passe. Pisa er sikkert gøy for barn. Om dere går for Toscana, ville jeg booket rom på et av feriesentrene som ligger langs kysten, for det eneste dumme med Toscana (som jeg har erfart...) er at mange av strendene er private, gjerne i tilknytning til hotel. Så da lønner det seg å bo på et av dem I Chianti og sånn bodde vi i leiligheter/småhus på vingårder. Billig og kjekt, siden de fleste hadde svømmebasseng. Ble litt rotete, dette, men håper du fikk litt inspirasjon
cicci Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. oktober 2008 Tusen, tusen takk for alle tilbakemeldingene! Har tenkt Gardasjøen også ja, har en venninne som har falt pladask for et område der.... Toscana, Venezia ...... det er jo uendelig med steder å oppleve i Italia! Tipper vi gjør som anbefalt; kommer oss fort ned, tar ting litt på sparket og ser hva vi får sett før vi må returnere :-) Det blir spennende uansett! Vet jo ikke hva vi vil se ennå! Er det flere tips til hva som bør ses og oppleves, så er det bare å skrive inn :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå