Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Er det dumt å kjøpe bil nå, brukt til 180.000.. tenker på renter og slik. Vi må ta opp lån for hele beløpet.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Det kommer jo helt an på hvor god råd dere har, det. Du må nesten regne på det selv, se hvor mye rente dere får på lånet nå, og så plusse på noen prosent for å være på den sikre siden, og så se på hvor mye det blir å betale hver måned i forhold til hva dere har råd til. Det er jo litt forskjell på å låne 180 000 om du tjener 300 000 og har masse lån fra før og om du tjener en halv mill og har null lån fra før. Det blir derfor ikke lett for oss andre å vite om det er dumt eller ei, når vi ikke aner hvor mye penger du har å rutte med hver måned.
Gjest ts Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 tjener 300 000 og har ikke noe lån fra før. Er ganske nyetablerte, for å si det sånn. Men takk for tipset, skal regne på det. Synes det er litt skummelt å ta steget om lån, men det ordner seg vel. Jeg er også helt grønn på dette egentlig, men er det unormalt høy rente nå? mye å sette seg inn i når man begynner livet
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Det spørs hva man mener med "unormal". For noen år siden var renten mye mye høyere enn i dag. Mens for noen måneder siden var den lavere enn den er nå. Jeg vil ikke si at renten er unormalt høy nå, den har vært veldig lav en stund, og nå har den steget litt, uten at vi har nådd "unormale" høyder. Jeg ville sett i bankene hva slags rente de ligger på, og så regnet med 3-4 prosents økning. Bedre å beregne for høy rente enn for lite. Om du tjener 300 000 og ikke har noen andre lån, så har du vel heller ikke de helt store utgiftene i måneden? Jeg har ihvertfall klart meg på 300 000 i året og hatt 1mill i huslån (med rente halvannen prosent lavere enn i dag). Men du bør så absolutt regne på det.
feuerstein Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 Hvorfor skal du bruke så mye penger på bil? Hva er det en bil til 180,000 gjør som en til 90,000 ikke gjør?
PlingeLing Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Husk å ta andre faste utgifter i betraktning. Selv om en ikke har lån, er det jo gjerne husleie, strøm, mat, bensin, forsikring osv å tenke på. Kan bli dyrt å forsikre en bil hvis en er ung (under 25) og ikke har fått sjangsen til å opparbeide seg bonus enda. Lurt å sjekke opp priser på forsikring før en kjøper, slik at det ikke blir for store overraskelser. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #7 Skrevet 2. oktober 2008 Er det dumt å kjøpe bil nå, brukt til 180.000.. tenker på renter og slik. Vi må ta opp lån for hele beløpet. Det er aldri lurt å kjøpe bil. Spesielt dumt er det hvis man må låne. Det kan likevel være situasjoner hvor det er enda dummere å ikke kjøpe bil. Det er om man virkelig trenger en bil, fordi man ellers ikke får tilværelsens kabal til å gå opp. Fordel med å kjøpe nå: mye biler til salgs Ulempe med å låne penger nå: høye renter Råd: analyser behovet regn ut hva du vil måtte betale på lån, veiavgift, forsikring, bensin og vedlikehold, start med å sette av dette beløpet på egen konto hver måned, mens du vurderer hvilken bil du skal kjøpe hvis du virkelig trenger bilen fra i morgen, så kjøp i dag dersom regnestykket viser at du har råd.
Gjest ts Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Vi har bil fra før, men den er nå blitt sliten og vi trenger en litt større Har ikke de store utgiftene nei, god råd om dagen. så tror vi skal greie det. Men jeg skal regne på det som sagt, slik at det ikke blir noen store overraskelser. Uansett tusen takk for gode råd, det hjalp meg
Gjest AnneShirley Skrevet 2. oktober 2008 #9 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg synes 180 000 var mye når man ikke har noe egenkapital. Ser ofte en klar sammenheng mellom folks evne til å "stille egenkapital" og evnen til å betjene lånet. Får dere f.eks ingenting igjen for den gamle bilen? Det er selvfølgelig viktig å tenke på hvilken bil som blir rimeligst over tid, men man må jo vite at det ikke blir problematisk å betjene lånet. Billån er ikke de rimeligste lånene man har.
Rosalie Skrevet 2. oktober 2008 #10 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg ville heller kjøpt en bil til 100-120.000 og spart de pengene dere slipper å betale på lån, forsikring etc. til egenkapital.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #11 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg synes 180 000 i billån er mye i en etableringsfase. Nedbetalingstiden er vel ofte på noen få år, så det er store avdrag pr måned, og ganske høy rente. Verdien på bilen taper seg også fort, så du får ikke så mye igjen for å sitte og betale på den. Det er godt mulig dere vil klare det, spørsmålet er kanskje heller om det hadde vært bedre å spare eller bruke noen av pengene til andre ting. Hvor slitt er bilen dere har..? Og har dere sjekket hva dere får for 100-120 000? Jeg tror det er mulig å gjøre gode bruktkjøp for tiden. Hvis dere har tenkt å kjøpe bolig kommer størrelsen på lånet til å trekkes fra den totale lånesummen dere kan få.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #12 Skrevet 2. oktober 2008 jeg syns 180.000 kr absolutt ikke er mye for en bil.. jeg for min del er ganske kresen på bil fronten. når det skal kjøpes ny så skal det være en jeg virkelig vil ha. og da velger jeg heller å legge litt penger i det. siden bil er min lidenskap.. noen prioriterer å ha minst mulig lån, eller annet utstyr, båt, hytte osv. jeg ønsker meg en bmw x5 (suw), men de koster rundt 500.000 kr. det er ganske dyrt, siden jeg tjener rundt 300.000 kr.. men det er drømmebilen! det kommer jo helt ann på hvordan man prioriterer. så derfor får man forskjellige svar på et slikt forum. min første prioritet er kjøp av bolig (vi leier nå) så alt av sparing går til en konto for dette. slik at vi har litt egen kapital når den tid kommer.. og jo mindre lån og mer egenkapital man har fra før av, jo mer får vi også i lån.. så innen den tid har vi kanskje kjøpt en rimeligere stasjonsvogn. dersom babyen kommer før huskjøpet. for ønsker å vise til minst mulig lån når vi skal kjøpe hus. men tror nok vi skal kjøpe i 200.000 kr's klassen ganske snart egentlig. (har startet prøvingen med barn) for å være helt ærlig syns ikke jeg det er så mye stilige biler til under 200.000 kr. derfor går jeg ikke under denne prisklassen heller.. som sagt er jeg kresen, and i am proud of it siden jeg er en bil entusiast, er det ikke "samme" hva jeg kjøper så lenge den har størrelsen vi trenger. så vi har endel krav til både utseende, innvendig og motor. men alle har forskjellige interesser og prioriteringer. så for meg er 200.000 kr en bil som er fin, men ikke "oh my god!" ille lyst å dra ut å kjøpe drømmebilen nå, men prøver å tenke litt mer langsiktig så får den endelige bildrømmen komme etter huskjøpet, og av litt sparing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå