Fat Sally Lee Skrevet 2. oktober 2008 #1 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg har kommet inn i en god rutine hvor jeg jogger tidlig om morgenen, og trives veldig godt med det! Men jeg er litt bekymret for hvordan det skal gå når snø og frost dekker løpestien min. Jeg vil aller helst fortsette med utetreningen vinteren gjennom. Treningssenteret mitt åpner heller ikke før klokken 07, og jeg foretrekker å jogge rundt 05.30. Dessuten ville det føles merkelig å skulle dukke opp på senteret bare for å jogge noen km på tredemøllen (dessuten er det jo utrolig kjedelig å løpe på møllen!). Og ikke minst - hva skal jeg ha på meg? Hvordan løser dere helårsjoggere problemet med snødekte veier og kjølig vær? Hva har dere på dere?
Gjest Deception Skrevet 2. oktober 2008 #2 Skrevet 2. oktober 2008 Bruk ullundertøy, og deretter et vindtett lag. Det kan føles kaldt først, men etterhvert blir du jo varm. Husk også en tynn lue, for det meste av varmetapet skjer nettopp gjennom hodet. Ellers har jeg brukt brodder på skoene (av typen som sitter som en såle rundt skoen, med kraftige pigger), men jeg bedriver risikosporten "jogging i glatte nedoverbakker med sterk hund festet rundt livet", og da trengs kraftige skyts.
onyx Skrevet 2. oktober 2008 #3 Skrevet 2. oktober 2008 Jepp, ullundertøy er veldig bra. Noen liker jo syntetisk sportsundertøy, men personlig synes jeg det er kaldere enn ull. Angående sko bruker jeg terrengjoggesko med en kraftig såle med god gripeevne. Her jeg bor er det sjelden veldig mye snø og is, så jeg har ikke kjøpt piggsko.
Gjest Tigress Skrevet 2. oktober 2008 #4 Skrevet 2. oktober 2008 Broddar er bra, men dei tek kvelden etter ei stund. Eg veit at VJ lagar joggesko med piggar, og dei er visst veldig gode, sjølv om dei også mistar piggane etterkvart. Eg spring berre på asfalt om vintaren, eg orkar ikkje å springe med piggar, klarar ikkje å stole på dei rett og slett.
Gjest Ingeniøren Skrevet 2. oktober 2008 #5 Skrevet 2. oktober 2008 Frost er ikke noe stort problem, piggsko fungerer strålende det. Har også en hodelykt (Silva 480) så mørke ikke blir noe problem. Prøvde først en billig hodelykt, men fant kjapt ut at skal man jogge og ikke bare gå så må man ha en som lyser skikkelig. Bekledning (ull under og vindtett lag samt vanter og lue) er ikke noe problem såfremt det ikke er ekstremt kaldt da, da står jeg over Snø er det største problemet og kan jo fort føre til at man må jogge på veier/sykkelstier hvor det er brøyta, men piggskoene gjør at hardtrampa snø er null problem. Alternativt må man innse nederlaget og finne frem skiene.
Gjest Magica de Spell Skrevet 2. oktober 2008 #6 Skrevet 2. oktober 2008 Synes broddene som Deception nevner fungerer bra. Et annet alternativ er å pigge skoene, Løplabbet i Oslo gjør det; bilpigger skytes inn i yttersålen. Hodelykt er et must om man løper der det ikke er lys.
Fat Sally Lee Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2008 Må altså investere i: Ullundertøy, vindtett dress, tynn lue, tynne vanter, hodelykt og brodder eller piggsko. Og jeg som trodde jogging var gratis moro... Flaks jeg jogger før noen andre er oppe, for jeg kommer til å se ut som et spetakkel! Vel, hva gjør man ikke for helsa (Skulle forresten også ønske jeg hadde en hund å jogge sammen med, men det blir vel å dra det hele litt langt) Takk for alle de gode tipsene!
Gjest -Maggie- Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg bruker trøye av ull, vanlig treningsbukse (med mindre det blåser veldig), ullvanter, lue og vindtett jakke/fleece.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå