Gå til innhold

New Zealand, komme seg rundt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på en forretningsreise til New Zealand om et par måneder. Når jeg først reiser så langt, så har jeg tenkt å ta ut litt ferie også. Men hvor lett er det å reise rundt i New Zealand? Og hvor bør jeg reise til?

Turen min starter uansett i Auckland. Der har jeg tett program i 3-4 dager. Noen som vet om det er mye å se der, om jeg burde tatt et par dager ekstra der? Og hvor bør jeg reise videre derfra? Er det fint nedover mot Wellington og slikt? Er det noen som har noen steder å anbefale?

Jeg er ikke noe shopping-menneske. Jeg liker igrunnen å se litt utenfor byene også. Jeg hører det er mye fin natur i New Zealand, så det hadde jo vært kjekt å ikke bare traske rundt i en bygate hele tiden.

Hvordan er det med å reise med tog og buss og slikt for å komme seg rundt? Er det eventuellt lett å kjøre leiebil der? Finne frem på veiene (bra skilting?), finne parkering, trygt å kjøre og parkere, osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ihvertfall ta en helg i Coromandel som er noen timer fra auckland, som er en av de fineste plassene jeg har ært i hele mitt liv! Helt fantastisk natur og strender der.. Dersom du kun skal være på nord øyen er også Rororua en spennende plass med geysier o.l. Dersom du skal til sør øyen vil jeg absolutt anbefale Queenstown!

Er nærmere fem år siden jeg var der men husker vi leide bil og at det var fine veier å kjøre på. Akkurat skiltingen husker jeg ikke, men går utifra at det er bedre enn norke veier :P

De har også "backpacker" busser som går rundt hele øyen som ikke koster stort, det går an å søke på på nettet så finner du sikkert mange alternativer, de skal gå rimelig ofte.

New Zealand er helt fantastisk, vil anbefale deg å tilbringe så mange dager som mulig der!

God tur!!

Skrevet
Dersom du skal til sør øyen vil jeg absolutt anbefale Queenstown!

Skriver under på denne. Hvis du kommer nordfra og kjører sydover mot Queenstown så passerer du særdeles vakker natur på veien. Vi hadde bil og kjørte nordover fra Queenstown. Var også med på en dagstur med buss sydover fra Queenstown, til Milford Sound. Inkludert båttur på fjorden. Vakkert, vakkert, vakkert.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har også vært på biltur på nordøya, så jeg vet ikke så mye om busser og sånn. I hvert fall var det ganske rimelig å leie bil, veiene var helt fine og greit å finne fram. Rotorua var absolutt bra.

Ellers er jo New Zealand et paradis for ekstremsportentusiaster, og det er mange mulighet til å prøve alt fra fallskjermhopp til bungy og litt mykere varianter som zorbing, grotting, rafting etc. Masse muligheter til moro!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...