Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klør og klør i hodebunnen.. man kan se sånne små flassebiter liggende i hårstrået nærmesthodebunnen.. klør i hele hodet..

MEN det rare er at jeg klør ikke når jeg har farget håret??? :eeeh: men med en gang det vokser litt ut, så begynner det å klø igjen... :sukk:

Jeg bruker loreal sin shampo for tørt og behandlet hår.. tar hårkur innimellom. Ellers bruker jeg Herbal Essens shampo og balsam.

Virker som noen ganger at balsamen fra frisøren legger seg utenpå hårstrået og det ser fedt ut. Altså i etterveksten. For etterveksten er jo frisk og trenger sikkert ikke alt det som er i de produktene.

Noen har nevnt for meg tørr hodebunn? kan det være det tro..

Har prøvd en flassshampo fra apoteket og det ble bare mer kløing av denne.

Noen som har noen råd til hva som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Urtekram uparfymerte sjampoo og balsam? Har den alltid med på reise i tilfelle hodebunnen slår seg vrang.

Skrevet

Dra i svømmehallen og ha hodet under. Du tror det når du ser det.

Skrevet

Jeg har også tørr og kløende hodebunn og det som funker på meg er faktisk SebaMet sjampo fra apoteket. Den er mild og snill mot hodebunnen min i allfall.

Derimot reagerer jeg ofte på frisørsjampoer.

Jeg blir også kløfri etter en hårfarging. Lurer på om kjemikaliene er så sterke at de "svir av" det tørre laget, eller noe sånt?

Skrevet
Dra i svømmehallen og ha hodet under. Du tror det når du ser det.

Hva skal jeg se?

Skrevet

Dt kan også være at du reagerer på sjampoen allergisk?

Jeg reagerer veldig ofte på butikksjampoer, og enkelte frisørsjampoer. Det klør noe i hampen. :kjefte: pga man klør blir det lett flass av den grunn.

Det er ikke nødvendig å bruke balsam helt inntil hodebunnen. Har man langt hår, holder det å påføre i lengdene, og med kort hår er jeg litt usikker på metoden :sjenert: men bør holde om man kun tar i tuppene.

Jeg hadde prøvd en annen type sjampo, evt om man kjøper en sjampo for sensitiv hodebunn.

Skrevet

Det finnes mange sjampoer som er egnet for sensitiv og kløende hodebunn. Eks.

* KMS California Headremedy sensitive shampoo,

* L'Oreal Professionel Sensi Balance shampoo,

* Aveda Scalp Benefits Shampoo

* Kerastase Dermo-Calm Bain Vital Haute Tolerance

* Redken Scalp Relief Soothing Balance

:)

Skrevet
Det finnes mange sjampoer som er egnet for sensitiv og kløende hodebunn. Eks.

* KMS California Headremedy sensitive shampoo,

* L'Oreal Professionel Sensi Balance shampoo,

* Aveda Scalp Benefits Shampoo

* Kerastase Dermo-Calm Bain Vital Haute Tolerance

* Redken Scalp Relief Soothing Balance

:)

Jeg sliter med det samme og kan ikke bruke vanlige shampooer, men vi legge til i listen her: Define Sensitive Scalp (du får den i enkelte matbutikker, ikke alle har den desverre). Den tåler jeg helt fint! Ellers brukte jeg Vichy sin fra apoteket for sensitiv hodebunn før. Veldig god, men dyrere så glad jeg oppdaget Define.

Og...L'oreal og spesielt Herbal Essences var de verste for meg så det er sagt.

Skrevet

Sebamed og Decubal på apoteket har bra shampoer for tørr og kløete hodebunn. Ellers vill ejeg nok anbefale deg å gå til legen din med problemet. Jeg gjorde det og fikk en løsning som stoppet kløen og er kjempedrøy :)

Gjest Raptuza
Skrevet

Eg klødde og i hodebunnen før eg gjekk over til å bruka frisør shampo og balsam. Så enkelt var det for meg. :arrow:

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

Erfaringene ser ut til å være veldig forskjellige her... så du må nesten bare prøve deg frem.

Min bedre halvdel hadde masse kløe og flass i flere år, og han brukte nesten bare Sebamed og Fungoral fra apoteket i håp om at det skulle hjelpe, men med null effekt.

Plagene hans forsvant fullstendig da han helt tilfeldig tenkte på å prøve Head&Shoulders, av alle ting :ler:. Han bruker bare den nå, og verken klør eller flasser mer. Jeg har også en venninne med samme erfaring.

Vet ikke helt hvorfor akkurat den hjelper, men det er ihvertfall en veldig rimelig og behagelig løsning.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Gjest Gjest_Tulla_*
Skrevet

Jeg har også slitt med kløing i hodebunnen i mange år. Men jeg tror mitt problem kommer av eksem eller noe. Men butikksjampo var helt grusomt, jeg hadde veskende sår ! Men jeg byttet til frisørsjampo og ble myyye bedre. Jeg har så tykt hår så hvis jeg svetter litt så blir jeg verre igjen pga fuktigheten. Får enda litt kløe, men skal snakke med lege snart så jeg får et middel mot den verste kløen.

Skrevet

Så å si alle andre shampoer enn den jeg bruker nå, får meg til å klø i hodebunnen, butikksjampooer aller verst. Har ikke flass, men vasker håret med flassjampo likevel, Kerastase Bain Gommage for tørt hår - brukt den i et års tid. Har ikke hatt noen akutte klø-episoder på mange måneder nå, men har hatt mange før. Kerastase Nocto-calm serum var det som hjalp best av det jeg prøvde mot akutt kløe. Kan også bruke Kerastase Dermo-calm sjampoen som Nabodama nevner over her uten problemer.

Skrevet
Hva skal jeg se?

At det hjelper...

Skrevet

Mange gode forslag til shampoo og balsam, men jeg vil bare tipse deg om å sjekke for lus. Det gir flassete hodebunn (er eggeskallrester)... og kløe. Er faktisk ikke så lett å oppdage som en skulle tro. En lusekam kan avsløre utrolig mye rart....

Skrevet

Har selv sliti med samme problem i mange år... Det oppstod den gangen jeg begynte med hårskum. Har noen tips som funker på meg hvertfall:

1.Pass på å ikke få for mye stylingprodukter i hodebunnen. De verste er skum og spray. (og selvfølgelig så er frisørproduktene mer skånsomme)

2. Ikke bruk den samme sjampoen for lenge.. (Dette fører nemlig ofte til at man blir "immun" mot sjampoens gode egenskaper.)

3. Ikke bruk sjampo med for mye parfyme (som lukter veldig sterkt, f.eks Herbal Essenses er én av de verste for meg)

4. Prøv å bruke frisørsjampo hvis du har råd til det. Det er feil at de har masse rart som legger seg utenpå håret. Det er det nemlig disse matbutikk-sjampoene som har. F.eks en type silikon som gjør håret glansfullt, men ikke hjelper på hårets struktur.

5. Ikke legg deg med vått hår!!!!!!!!

6. Ikke gå med håndklet på hodet etter dusj. La hodebunnen puste!

Dette er bare etter egne erfaringer jeg har gjort meg opp gjennom årene, da dette problemet er noe som ligger i familien. Pluss at mannen min har samme problem.

Hvis det blir for ille, bør du gå til lege. Kan være psoriases, eller en type eksem. Vet også at du kan få skrevet ut salver o.l. for dette hos lege. Lykke til med din følsomme hodebunn;)

Skrevet

Enig med Gizmo. Men i tilleg kan du kjøpe et serum for hodebunnen. Det gir fukt uten at håret blir fett. Carita (hos hudpleier) har et veldig godt serum for akkurat dette problemet. Men ellers syns du frisørprodukter er for dyrt, kjøp de på nett fra USA, mye billigere enn i norge. Stopp å bruk de produktene du bruker nå, det kan over eksponere hodebunnen, slik at problemet blir mye værre. Det kan jo være noe i produktene du er alergisk mot, så ikke bra å gni det inn gang etter gang.

Skrevet

Apoteket har også Aderma exomega sjampo, den inneholder havreekstrakt som hjelper mot irritasjon og kløe, samt omega 6 som forebygger tørrhet. Et annet alternativ kan være Cosmica hodebunnsgel som skal dryppes i hodebunnen etter vask og håndkletørring. Tilfører bl.a fuktighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...