Gå til innhold

Ordet hore

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det mer sårende for en kvinne med innvandrerbakgrunn å bli kalt hore enn det er for en kvinne med norsk bakgrunn å bli kalt hore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neppe. Men så er det ikke et ord jeg har brukt om noen eller fått brukt om meg, så jeg er ingen ekspert på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley
Er det mer sårende for en kvinne med innvandrerbakgrunn å bli kalt hore enn det er for en kvinne med norsk bakgrunn å bli kalt hore?

Det er tåpelig å kalle noe "hore". De prostituerte kan man kalle prostituert og de andre er åpenbart ikke horer.

Det å kalle noe "hore" reflekterer derfor, etter min mening, mest negativt på den som sier noe slikt. Mine assosiasjoner går raskt til kjønnsdiskriminerende moralisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden, JA. Helt åpenbart og logisk. I dagligtalen oppfattes "hore" som et begrep om en jente som er "løs på tråden". Si det til en jente med fremmedkulturell og spesielt muslimsk (min tolking) bakgrunn og du er i reell livsfare hvis brødrene får vite det. Tenk litt om hva vi vet om æresbegreper i disse miljøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden, JA. Helt åpenbart og logisk. I dagligtalen oppfattes "hore" som et begrep om en jente som er "løs på tråden". Si det til en jente med fremmedkulturell og spesielt muslimsk (min tolking) bakgrunn og du er i reell livsfare hvis brødrene får vite det. Tenk litt om hva vi vet om æresbegreper i disse miljøene.

Da har du et veldig nedlatende syn på jenter, og ikke minst norske jenter.

Ordet "hore" er like krenkende uansett om det sies om ei etnisk norsk jente eller ei muslimsk.

Hvis det virkelig eksisterer slike forkvaklete holdninger blant muslimene som du påstår, bør miljøet ta et oppgjør med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du et veldig nedlatende syn på jenter, og ikke minst norske jenter.

Ordet "hore" er like krenkende uansett om det sies om ei etnisk norsk jente eller ei muslimsk.

Hvis det virkelig eksisterer slike forkvaklete holdninger blant muslimene som du påstår, bør miljøet ta et oppgjør med dette.

Anbefaler deg å begynne med litt avislesing. Da vil du få solid næring om majoriteten av muslimske miljøers ærefølelse knyttet til hvordan kvinnene blir oppfattet. Og oppgjør har det vært mange av. I debattene på TV har dette tema vært en gjenganger, gjerne i forbindelse med æresdrap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du gi meg linker til avisartikler hvor det står at muslimske jenter er i livsfare hvis de blir kalt for horer.

Nei, det kan jeg ikke. Jeg har heller ikke påstått at så er tilfelle. Jeg hevdet at den som kallte en muslimsk kvinne for hore kunne være i livsfare. Derimot gidder jeg ikke å forsyne deg med linker til "æresdrap" i muslimske miljøer som følge av miljøets syn på kvinners ærbarhet. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg ikke. Jeg har heller ikke påstått at så er tilfelle. Jeg hevdet at den som kallte en muslimsk kvinne for hore kunne være i livsfare.

Beklager, jeg leste feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...