Lyra Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg skal hjem til mamma i jula, bor ikke så langt fra henne, men må gjennom tunnell og bompengering for å komme dit, så har planer om å dra lillejulaften og bli til første eller andre juledag. Spørsmålet mitt er da: hva er best for pus? Å bli med meg i et fremmed hus der hun må være inne, men har meg der hele tiden? Eller være hjemme alene og at jeg drar og mater henne en gang hver dag? Får litt dårlig samvittighet jeg da, for at pus skal være alene hjemme i jula (selv om jeg vet at hun ikke vet forskjellen).
Gjest *smak* Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Tror pus har best av å være i vandte omgivelser jeg, altså der du bor til vanlig. Så kan du kjøre hjem å mate han og kanskje gi han litt ekstra "snop" siden det er jul, he he..
FangeLiv Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg mener det avhenger av alderen på pusen din, men mest av alt personligheten. Er han ung og nysgjerrig, leker med alle mennesker og veldig sosial av seg tror jeg han vil kose seg med å bli med på tur. Men hvis han er litt eldre, liker best å forholde seg til bare deg, og har veldig faste rutiner hjemme, er det nok best for ham å få en rolig jul der du kommer innom. Jeg har hatt flere katter, en elsket å kjøre bil og kunne nesten ikke vente med å se hvilket nytt og spennende sted vi skulle til. En annen fikk helt panikkangst av å være i bur og brukte laaang tid på å roe seg på nytt sted (hun slapp såklart å reise mye). Og han jeg har nå synes det er ganske kjedelig å kjøre bil, men spiser godt, er like sosial, og koser seg ute når han er med på hytta eller til en av "besteforeldrene", så ser at han liker det. Generelt sett er katter stedbundne, men som sagt er det store variasjoner mellom ulike individer likevel.
Silmarill Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Sett ut tilstrekkelig med mat og vann, samt ha radioen på litt lavt - å ha pusen din hjemme Det går bra!
rangi Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg har reist mye med mine katter, og ville helt klart tatt med meg katten når du skal bort i jula. Hadde ikke hatt samvittighet til å la de være hjemme alene:) Forutsatt at den syns det er ok å kjøre bil da, selvfølgelig. Hvis den får noia av bilturer, så hadde jeg nok latt den bli hjemme, tror jeg.
Gjest *Ulla* Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg ville tatt den med meg, om ikke det er veldig langt å kjøre. Og hvis det ikke er masse ståk der du skal være. Ville bare sittet med dårlig samvittighet om jeg lot den bli hjemme hvis det var gode muligheter for å ta den med.
Lyra Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2008 Takk for alle svar, selv om det var delte meninger:) Pus er ikke så gammel, i jula er hun 9 måneder. Det er bare meg, mor og stefar i huset for det meste, så det blir ikke så mye bråk utenom når alle kommer til grøt. Dessuten skal selve julekvelden feires hos min bestemor, så selve julekvelden blir hun evt hjemme alene hos min mor. Hun er ikke vant til så mange mennesker, og er ikke den som legger seg til rette på et fang hvis hun ikke har funnet på det selv. Når det gjelder å kjøre bil: det er ikke favorittaktiviteten hennes, hun mjauer en del, men ligger stille i buret sitt.
Gjest78 Skrevet 2. oktober 2008 #8 Skrevet 2. oktober 2008 Jeg tror jeg ville tatt henne med. Ta med soveplassen hennes (kurv, teppe eller hva det er hun ligger på) og legg det på et stille sted, en krok eller et eget rom, så hun kan trekke seg tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #9 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg har aldri hatt katt, men tror ikke jeg hadde klart å reise fra pusen min i tre dager hvis jeg hadde hatt en når den bare er 9 måneder. Er ikke sånne ting med på å forme hva slags katt du vil ha? Vil du ha en som er vant til å reise bort, eller vil du ha en som er vant til å klare seg hjemme? Jeg tror ikke det er synd på en katt som er alene i noen dager, ofte er vel pusene alene ute i skogen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå