Trebarnsmor Skrevet 10. juni 2003 #1 Del Skrevet 10. juni 2003 Etter opp-pussingen på ungenes rom så har jeg satt opp den gamle dataen min til dem.Har fjernet alt og lagt inn på nytt med bare barneprogrammer og spill,ikke internet. Så lurer jeg på ,dere som har barn...........hvor lenge er det passelig å la ungen spille på dataen? Min må jo gjøre lekser,rydde og være ute.Men nå er det dataen som er tingen,ikke tv lenger. Ut MÅ hun når været er pent.Når rommet er ryddig og alt annet er gjort så får hun lov å spille en stund. Hva synes dere er passelig tid da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 10. juni 2003 #2 Del Skrevet 10. juni 2003 Selv har jeg ikke måttet sette noen tidsbegrensning på dette da min datter selv går fort lei, men en god regel bør jo være at de ikke får lov til å sitte på dataen lengre enn de får lov til å se på tv. Dere kan jo sette av en viss tid som de kan bruke på tv og data tilsammen, f.eks. en time. Altså hvis de ser på tv i tredve minutter, får de spille i tredve minutter, ser de tv i 20 minutter får de spille i 40 minutter osv. Men sidem dette er noe som dere faktisk allerede regulerer ved at alt av "plikter" må være gjort før de får lov, og at de må ut når det er pent, vil jeg nok tro at de ikke sitter der så lenge alikevel. For meg selv vil jeg si at en time i ukene, og litt lengre i helgene kan være passe total tid. I helgene ville jeg kanskje ha satt to timer totaltid siden en da ofte er hjemme hele dagen og kanskje har litt mindre å gjøre på. Men det må jo selvsagt tilpasses deres rutiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 10. juni 2003 #3 Del Skrevet 10. juni 2003 Jeg har måttet lage en regel hjemme nå... Gutten min er helt hekta på gameboyen sin, så nå har jeg satt en begrensning på en halvtime om dagen. Det fungerer greit, han har akseptert det, så da blir det ikke så mye mas lenger heller:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 10. juni 2003 #4 Del Skrevet 10. juni 2003 Jeg har en time som limmit... Fordi det tar jo litt tid å sette seg inn i spillet og evt. laste ned til der man var forrige gang... Men er det drittvær og jeg er syk - kan det strekkes lenger ja... :oops: Ellers har vi spilledag om tirsdagen + litt i helgene... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plummerbabe Skrevet 12. juni 2003 #5 Del Skrevet 12. juni 2003 Min seksåring vil helst spille hele dagen, men når han en sjelden gang får lov til å bestemme selv, blir han lei etter 45 min. :o Regelen er en halvtime av gangen, og så får han velge mellom barne-tv eller dataspill. Og innimellom har vi faktisk dataspill-frie dager hvor vi leser bøker, maler, leker ute, leker med tog og gjør alt vi gjorde i 'gamle dager'..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 12. juni 2003 #6 Del Skrevet 12. juni 2003 I utg.pkt. er det lov med dataspill og videofilmer kun i helgene her. Og da kan det gå mye tid noen helger, og ingenting andre helger. Men vi gjør selvsagt unntak i ukedagene hvis sykdom, mye møkkavær etc. Da er en time greit. Hun som spiller er 8 år. Fireåringen har ikke så enorm tålmodighet at det er nødvendig med begrensning.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 13. juni 2003 #7 Del Skrevet 13. juni 2003 Så lenge det er fokus på at man skal UT i fint vær, leke med andre barn innimellom, gjøre sine plikter først etc, så virker det på meg som om du har dette under kontroll. Min kusine var ikke mange årene (under skolepliktig alder) når hun satt inne og spilte dataspill hele sommeren mens sola skinte ute. Hun ville heller spille enn å leke med en jenvgammel jente som var i nabohuset (egentlig var de bestevenner, men jenta ble jo lei av å sitte på en stol og se på at den andre spilte på pc, så hun gikk....) Det er et skremmende bilde, slik bør det ikke være. Tilpass tiden til "vær og føreforhold", og gjør andre ting innimellom. Synes det virker som om du hasr full kontroll jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå