Gå til innhold

Reklamasjonsrett

Gjest Gjest_Belle_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Belle_*

I løpet av to år har PCen min vært inne til reparasjon 3 ganger totalt og fått byttet hovedkort to ganger, samt skjermkort. Nå er skjermkortet ødelagt igjen!

Forbrukerkjøpsloven sier vel at man kan kreve ny pc dersom samme feil dukker opp for 3. gang. I min PC er skjermkortet integrert i hovedkortet. Det bør vel bety at jeg kan kreve en ny pc? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går ut ifra det. Men ta å ring forbrukerrådet på:

815 58 200 (0900-1500). Dette koster 0,39 kr pr. min fra fasttelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt klart ut som en reklamsjonssak med krav om ny vare!

"§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Link

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at "Belle" er klar over den regelen, men lurer på om det er "samme mangel" at skjermkortet og en del av hovedkortet har blitt ødelagt. Hadde det vært en PC med disse to kortene sepparat, ville du ikke ha rett på ny vare, men er litt usikker når det gjelder forskjellige deler som er integrert på hovedkortet. Blir nesten som å si at "årsak: PC-en min er ødelagt" og at denne regelen da skal gjelde for alle komponenter som er inne i PC-en, og det gjør det jo ikke.

Jo mer jeg ser på det, jo mindre tror jeg egentlig at du har rett på ny vare, da problem med selve hovedkort og problem med skjermkortet, mest sansynlig ikke er samme årsak.

...Jeg tror forresten at det egentlig heter seg at årsaken skal være "Tilsynelatende" lik, og at det er forbrukeren som selv skal avgjøre hvor vidt en årsak tilsynelatende er lik. F.eks hvis symptomet i to tilfeller er at du ikke får kontakt med harddisken din, er det ett fett om harddisken er smadret eller om det er en ledning som er smeltet.

Men i din sammenheng kan det virke som at symptomene er ulik i hvert av tilfellene (hovedkort i forhold til skjermkort), så da tviler jeg.

Men som det blir skrevet ovenfor: ta kontakt med forbrukerrådet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra lefdal.no:

Forbrukerkjøpsloven (Reklamasjon)

Forbrukerkjøpsloven gir gode rettigheter ved kjøp av varer. Loven gir dekning i opp til fem år mot iboende feil og mangler ved et produkt. Eksempler på feil og mangler kan være at en ny TV slutter å virke uten grunn. Dersom dette skyldes en fabrikasjonsfeil, er feilen iboende fra fabrikken og man har krav på gratis reparasjon. Hvis produktet har blitt reparert to ganger for samme feil og feilen oppstår igjen, har man krav på et nytt produkt.

Forbrukerkjøpsloven dekker derimot ikke skader som følge av at produktet har blitt utsatt for unormalt bruk. F.eks er ikke bærbar pc konstruert for å tåle at man mister den i bakken eller søler veske i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Pjusken_*

Er det slik at nå må pcen din inn for 4.gang?

For å få hevet kjøpet ved 3.gangs rep må det være samme feil, men ved en 4.gangs rep holder det med forskjellige feil...

Hvilket merke er det? Har egentlig ikke så veldig mye å si, men HP, Fujitsu Siemens og LG er veldig grei med sånne ting... Acer og Asus har jeg ikke vært borti så mye...

Men husk på, ikke gå inn sint i butikken og krev en ny pc.. Forklar til den som tar i mot pcen at dette er en 4.gangs rep og du ønsker å heve kjøpet og de da må kjøre en reklamasjon mot produsent...

De vil da sende inn pcen til sjekk (for å være sikker på at det ikke er en fukt eller slag skade), og sende inn reklamasjon til produsent.. Noen produsenter gjør det omvendt, sender inn reklamajsons papirene og etterpå sender pc til verksted...

Men er det som sagt 4.gang den skal inn, så har du rett til å heve kjøpet så lenge det ikke er en skade forårsaket av deg/noen andre....

Og hvis du får avslag: det er 100% opp til produsenten å avgjøre om du får hevet kjøpet, ikke butikken.. Men hvis du får det, så ta kontakt med forbrukerkjøpsrådet, ikke skjell ut den butikkansatte, men informer at du vil ta kontakt med de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjusken:

1. Kan du oppgi en kilde på at du har krav på å heve kjøpet hvis det er 4. gangs reprasjon?

2. Det heter forbrukerkjøpsloven og forbrukerrådet... ikke forbrukerkjøpsrådet :P

3. Enig i at du ikke bør komme inn sur, og også at du bør snakke med forbrukerrådet, men dette bør du gjøre før du går inn i butikken for første gang med reklamasjonen, og du bør ha alle papirer (kvitering og bevis på at du har rett til reklamasjon) klar.

4. Nei, det er ikke 100% produsenten som avgjør om du får hevet kjøpet. Det er 100% forbrukerkjøpsloven som avgjør dette, og om produsenten nekter, vil saken kunne tas opp i forbrukerrådet for mekling og deretter opp i forbrukertvistutvalget om det ikke blir enighet hos forbrukerrådet. Men det er i mange tilfeller selger av varen eller produsenten som tar den første avgjørelsen...

5. Å skjelle ut den butikkansatte er jeg enig i at er galt, men det er likavel butikkansatt du skal henvende deg til. Jeg opplevde at komplett (selger) ba meg om å ta kontakt med et reprasjonsfirma direkte, men det frarådet forbrukerrådet meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Pjusken_*

1. Kan du oppgi en kilde på at du har krav på å heve kjøpet hvis det er 4. gangs reprasjon?

Egentlig ikke, siden det er ikke en lov, forbrukerkjøpsloven ikke sier noe om 4. gang service = ny vare eller heving. Dette er en praksis CE-bransjen, retail- og leverandørleddene i Norge har satt i verk....

2. Det heter forbrukerkjøpsloven og forbrukerrådet... ikke forbrukerkjøpsrådet :P

Beklager på det sterkeste!

3. Enig i at du ikke bør komme inn sur, og også at du bør snakke med forbrukerrådet, men dette bør du gjøre før du går inn i butikken for første gang med reklamasjonen, og du bør ha alle papirer (kvitering og bevis på at du har rett til reklamasjon) klar.

Det er selvfølgelig en fordel! Men de fleste butikker har log over at du har hatt den inne til rep, men har du med alt av papirer fra tidligere servicer gjør det alt mye enklere, og ting går myyye fortere da butikken slipper å vente på kopi av dette fra verksted (som ikke tar dette som første pri ;) )

4. Nei, det er ikke 100% produsenten som avgjør om du får hevet kjøpet. Det er 100% forbrukerkjøpsloven som avgjør dette, og om produsenten nekter, vil saken kunne tas opp i forbrukerrådet for mekling og deretter opp i forbrukertvistutvalget om det ikke blir enighet hos forbrukerrådet. Men det er i mange tilfeller selger av varen eller produsenten som tar den første avgjørelsen...

Selvfølgelig! Men det er ikke butikken som tar avgjørelsen på om en reklamasjon blir godkjent eller ikke... Som regel er ikke de butikkansatte utdannet til å ta denne avgjørelsen, det er derfor produktene blir sendt inn til verksted, der en som har riktig utdannelse og jobber med dette til vanlig tar avgjørelsen... Og du kan selvfølgelig sende inn en klage hvis reklamasjonen ikke blir godkjent!

5. Å skjelle ut den butikkansatte er jeg enig i at er galt, men det er likavel butikkansatt du skal henvende deg til. Jeg opplevde at komplett (selger) ba meg om å ta kontakt med et reprasjonsfirma direkte, men det frarådet forbrukerrådet meg...

100% enig! Det er butikken du kjøpte produktet i som skal reklamere for kunden... Ikke kunden selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer inn litt sent, men gir et tips likevel...

Ditt skjermkort er en integrert grafikkbrikke på hovedkortet. Det vil si at bytter man hovedkort, bytter man også skjermkort.

Dette vil også si, at får man en feil i hovedkortet, kan dette godt forplante seg til grafikkbrikken.

Dette kan skyldes støt, fukt, varme etc.. Det er ikke en ledningsfeil, da brikken er "støpt" inn i kortet.

Hovedkort/skjermkort i dette tilfellet er to sider av samme sak. Man kan ikke bytte en integrert grafikkbrikke! Gjør man forsøk på det, legger man hvertfall grobunn for nye følgefeil i maskinen!

Derfor er det helt klart at dette er en reklamasjonssak. Ingen tvil om det. Hvis du ikke har fått anmerkninger om skader på maskinen som selger mener skyldes deg, så er det på høy tid at du får utlevert ny vare.

Ville likt å sett hva de har satt som feil da de reparerte maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...