trulta_ Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Hei Er det noen andre som har fått vondt i nakken etter yoga? Jeg har vært på yoga 2 ganger, har fått veldig vondt i nakken og hodet etter dette. Godt mulig det er jeg som har gjort øvelsene feil. Jeg begynte på nybegynner yoga. Har nok hatt en øvelse som kanskje nakken kan ha fått litt vekt på seg. Jeg skal prøve å forklare: all vekten skal være på skuldrene og kanskje overarmer, nesten som å stupe kråke bare at du ikke snurrer helt rundt. Føtter opp. Godt mulig jeg har gjort denne litt feil, og dermed fått litt for mye vekt på nakken min. Lurer på om jeg skal prøve en gang til med yoga, kanskje ikke ta denne øvelsen.
Miel Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Er det denne du mener? (Man fortsetter gjerne med å vippe bena helt ned over hodet slik at tærne berører gulvet.) Jeg ble ofte litt øm på "kulen" i nakken de første gangene jeg gjorde denne øvelsen, men det ga seg etter hvert. Om du derimot er muskeløm i nakken tror jeg det kan være fordi du anstrenger deg for mye for å holde hodet oppe, spesielt i alle øvelser hvor man bøyer seg forover. Du skal ikke bøye nakken for å se forover! Slapp av i nakken og la hodet henge som en forlengelse av ryggen. Ellers: Om noe som helst gjør vondt mens du utfører en øvelse, si fra til instruktøren, så kan vedkommende rette på det du eventuelt gjør feil, eller gi deg tips om alternative øvelser.
trulta_ Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2008 Den øvelsen ja. Skal prøve å huske på dette i morgen. Tror det kanskje kommer av at yoga er uvant, mye å passe på, spesielt den pusten. Takk for svar
Gjest Gjest_L-Jo_* Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Når du skal stå i Sarvangasana - eller plogen som det heter på norsk - så prøv å tenk at ingen vekt skal stå på nakken, men at armene dine og ryggen skal stå i en trekant som bærer all vekten. Kan være litt uvant i starten men prøv å se om du kan legge vekten lenger bak, tenk "press" overarm/ albue ned i underlaget. Husk også å ikke vri på hodet for å se på hvordan naboen greier seg når du står i denne stilligen, mange som har fått seg en kink i nakken på denne måten
Gjest Gjest_Yogamann_* Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 I Sarvangasana så SKAL man bruke tepper eller annen støtte under skuldrene for at det ikke skal bli for mye press på nakken. Å gjøre det uten er galskap i forhold til nakken, spesielt for en nybegynner. Det er gjort studier som viser at hvsi man gjør stillingen mye uten tepper så vil nakken bli strukket inn i en posisjon som ikke er ideel. Veldig mye yoga undervises uten god teknisk instruksjon og kan derfor ofte gi fysiske skade. Dette gjelder spesielt Asthanga og det som i norge gjerne kalles klassisk yoga og tantrisk yoga. Stilarter som fokuserer på presis bruk av kroppen er Iyengar, Anusara og Yogaworks. Ellers er det ganske varierende hvor forkuset er.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Mens vi først er i gang, husk at du i alle stillinger hvor du presser håndflaten mot gulvet, slik som i down dog, må passe ekstra på at de delene av hånden som errett innenfro pekefingeren og tommelen presser litt ekstra ned mot gulvet. På engelsk kalles det the mound of the thumb and index finger. Grunnen er at hånden gjerne får for mye press på yttersiden og vipper litt den veien. Det igjen legger press på håndleddet som på sikt gir slitasjeskade.
trulta_ Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2008 Oj, det var mange tips. Skal prøve å huske dette i kveld. Tusen hjertelig takk for tipsene Lurer på om jeg skal ta den plogen mot en vegg, for da blir det ingen belastning på nakken. Yoga var litt mer komplisert enn jeg trodde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå