Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #1 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg er av generasjonen som skal begynne å lete etter hus om et par-tre år. Daglig leser vi i media om dårlige tider, men hvordan er prognosene fremover? Og når lønner det seg egentlig å kjøpe? Når det er lav rente, høy rente, dårlig marked? Hva tror du?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #2 Skrevet 1. oktober 2008 Det lønner seg selvfølgelig å kjøpe når markedet er dårlig, feks nå, hvor mange sitter på gjerdet og venter på at boligprisene skal synke ytterligere, det er få på visning og de som skal selge sliter med å få inn bud. Tror egentlig nå er et ganske bra tidspunkt å kjøpe på. Er en del boligselgere som nå begynner å få panikk, noen har kjøpt ny bolig og må selge, noen merker renta i så stor grad at de må selge. I denne situasjonen er det absolutt mulig å gjøre et godt kjøp. På den andre siden, nå vil jo boligprisene fortsette å synke en stund i følge de fleste ekspertene, så det kan jo også være lurt å vente enda litt til markedet er nærmere bunnen og enda flere boligeiere får problemer og må selge. Er veldig vanskelig å treffe eksakt det beste tidspunket, men at renta er høy nå ville jeg ikke brydd meg om i det hele tatt, vel å merke så lenge du får lån i banken og har inntekt til å tåle en midlertidig høy rente. Boligrenten vil jo etterhvert synke noe og på sikt vil boligmarkedet ta seg opp igjen. Kjøper du med langsiktig tidshorisont er det meget smart å komme seg inn i markedet når det er dårlig tider. Ettersom du ikke skal begynne å lete før om et par tre år, er det jo ikke så mye å stresse med akkurat nå i forhold til finanskrisen i disse dager. Ingen vet jo sikkert hvilken situasjon vi har da, den tid den sorg!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #3 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg tror det er vanskelig å si akkurat nå, men at det kommer en avklaring i den økonomiske utviklingen utover i 2009. 2010 og 2011 kan gå begge veier foreløpig.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg er enig med gjesten over meg. Om jeg skal prøve å gjette noe som helst om det framtidige boligmarkedet kan det hende at man kanskje vil få et mer realistisk "prisvekstnivå", enn slik det har vært de siste årene hvor verdien av boligen har steget forholdsvis vilt uten særlig fornuftig sammenheng mellom folks inntekt og prisnivå ellers. Det har liksom vært forutsatt at man kan låne mer enn hva man har råd til basert på inntekt, fordi boligen "uansett" ville stige flere hundretusen i året i sentrale områder. Det var jo grenser for hvor lenge det gikk - nye kjøpere må jo også ha råd til å komme inn på markedet om boligen skal ha noen verdi.. Ellers vil det vel komme an på arbeidsmarked, lønnsvekst/prisstigning, rente o.l. Enig i at det ikke spiller så stor rolle om renta er høy når man kjøper, en bør uansett ta høyde for å tåle renteøkninger - lånet sitter man jo med i mange år. Men klart at i usikre tider vil det ofte være vanskeligere å få lån (i USA er det mange banker som ikke gir boliglån nå omtrent, fordi risikoen er for stor og banken selv sliter med kredittverdigheten), så det kan være vanskelig å komme inn på markedet da også.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Det lønner seg å kjøpe når renten er på vei nedover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå