Gå til innhold

Henge opp mange bilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt til å henge opp en haug med familiebilder. Bildene er i ulike størrelser, hvordan gjør jeg det for å få det pent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg anbefaler å sette de først ned på gulvet på en like stor plass du har på veggen, da kan du finne en god løsning mellom bildene og kan se på helhet.

Jeg liker gjerne bilder i forskjellige størrelser og stiler og rammer også, men man må finne en viss type 'orden' der, selv om det kan gjerne se ut som organisert kaos. Det blir for kaotisk hvis alle har forskjellige rammer, men hvis de fleste har ganske minimalistiske rammer, kan noen gjerne ha litt større, osv. Se på linjene, sånn at du balanserer både lysere og mørkere bilder, og på størrelsen, hvordan de står i forhold til hverandre.

Da de er på gulvet, er det jo bare å flytte og prøve og se hvordan det 'føles' riktig :)

en ting til - jeg vet ikke om du har rammer allerede, men jeg er tilhenger av å ha alle bildene hver for seg, synes det blir ikke så fint med sånne 'tre bilder i ett' rammer. Men det er noe jeg synes :)

Endret av mrs_bond
Skrevet

Jeg har bilder og rammer, de er fra mange år tilbake og lite enhetlige i stil og form. Om de har noe til felles er det vel en gammeldags og litt enkel stil.

Tipset med å bruke gulvet var fint - skal sette i gang nå, jeg! :)

Skrevet

Jeg syns det kan være fint å ikke nødvendigvis henge dem i lik høyde i rader nedover, men at det blir mer tilfeldig. At alle bildene heller utgjør en helhet. Litt vanskelig å forklare, men jeg var hos en venninne som hadde hengt mange bilder i forskjellige størrelser i en slags oval form på veggen. Bildene var hengt inn der de passet, nesten som tetris. Opphengingen var tilfeldig, men fordi den helhetlige formen på alle bildene samlet, var en bestemt form (her en oval form), så det likevel ordentlig ut. Vet ikke om du skjønte noe av det, men.

Skrevet

Jeg ville hengt de samlet på en vegg og prøvd og skape en helhet.

Synes ikke noe om at bilder henger spredd rundt overalt,da gidder jeg aldri gå bort og titte på de heller.:)

Skrevet

Jeg synes det ser rart ut og er litt gammeldags når folk har mange bilder i små, ulike rammer spredt rundt på en vegg. Da synes jeg det er bedre om man lager collager, så kan det jo være forskjellige temaer som f.eks. nærmeste familie, søskenbarnflokken, venner e.l.

Skrevet (endret)

Det er veldig stor forskjell om man har mange små bilder som bare henger tilfeldig (som det er ofte hos 'besteforeldre'), og hvis du har komponert sammen mange små bilder i en helhet. Sistenevnte ser absolutt ikke 'gammeldags' ut.

Men det er da min smak, jeg personlig liker ikke collage i det hele tatt, siden de ofte blir veldig rart klippet sammen. Hvis man lager collage på dataen, det man kan være nøyere med utklippingen og blande ting sammen, kan det jo være litt bedre. I hvert fall i mine øyene.

Men som sagt - smaken er som baken :)

og *Mim* - kanskje det kan også være mulig å bytte ut noen rammer? Hvis det ser alt for 'umoderne' ut ellers. Rammene koster ikke nødvendigvis mye, man kan finne ganske rimelige (og greie) på Ikea, Clas Ohlson eller lignende. Fotobutikkene er ofte svindyre på sånt.

Jeg bare sjekket noe på nettet og kom over en eller annen kunstverk nå, se her Det er jo ikke bilder, men kan gi en liten hint om komposisjon, dvs hvordan å legge sammen forskjellige størrelser og sånt :)

Endret av mrs_bond
Skrevet

En liten felles regel for å få orden i mange bilder, er å holder de på lik linje enten ovenfra eller ned. Dvs at feks henger du opp et bilde som blir det høyeste, tar du bildene vedsiden av i samme høyde, så kan man sette de helt tilfeldig under og visa versa.

Skrevet

Jeg har en slik bildevegg i gangen hjemme og har brukt klipsrammer på alle bildene, slik at de ser mer like ut. Har hengt dem opp i et salig kaos og syns det fungerer helt suverent!

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg syns det var et godt råd å legge bildene utover gulvet og prøve deg fram før du bestemmer endelig plassering.

Jeg syns det kan være veldig fint å blande forskjellige typer størrelse og rammer - men at man tenker litt gjennom hvordan man gjør det på forhånd.

Jeg klarer ikke å finne noen eksempler på nett i farten, annet enn dette: http://www.eijffinger.nl/viewer.jsp?actie=...p;volgnummer=57

som illustrasjon på hva jeg mener.

Skrevet
Jeg anbefaler å sette de først ned på gulvet på en like stor plass du har på veggen, da kan du finne en god løsning mellom bildene og kan se på helhet.

Jeg liker gjerne bilder i forskjellige størrelser og stiler og rammer også, men man må finne en viss type 'orden' der, selv om det kan gjerne se ut som organisert kaos. Det blir for kaotisk hvis alle har forskjellige rammer, men hvis de fleste har ganske minimalistiske rammer, kan noen gjerne ha litt større, osv. Se på linjene, sånn at du balanserer både lysere og mørkere bilder, og på størrelsen, hvordan de står i forhold til hverandre.

Da de er på gulvet, er det jo bare å flytte og prøve og se hvordan det 'føles' riktig :)

en ting til - jeg vet ikke om du har rammer allerede, men jeg er tilhenger av å ha alle bildene hver for seg, synes det blir ikke så fint med sånne 'tre bilder i ett' rammer. Men det er noe jeg synes :)

Bond skriver så mye bra, men jeg har bare lyst til å legge til en liten ting:

hvis du kommer så langt at du skal henge opp alle disse bildene sammen, så legg dem slik de skal henge rett ned på gulvet der du skal henge dem opp. Da ser du avstand på en litt enklere måte enn om du må ta opp bildet og snu deg for å henge det opp.

Dette var voldsomt dårlig forklart, men kan du ikke bare tro på at jeg har gjort dette menge ganger før (iallefall mannen min, og han har nesten sluttet å klage hver gang han må gå i gang med sanne opphengingsprosjekter). :ler:

Det er bare fint med forskjellige former på rammene, forskjellig farge går også, men det må begrenses til et minimum. Jeg går på med maling for å få rammene til å passe bedre sammen.

Skrevet

Jeg trodde det skulle bli litt rotete med forskjellige rammer, men etter at jeg så bilde i linken til Elfrida synes jeg det så litt stilig ut. :)

Skrevet

Selv syns jeg det er veldig fint om alle bildene har samme type ramme, spesiellt om det er en litt dyp og sort ramme.

Også utrolig fint om man t.ex. konverterer alle bildene til svart/hvitt

Skrevet
Jeg klarer ikke å finne noen eksempler på nett i farten, annet enn dette: http://www.eijffinger.nl/viewer.jsp?actie=...p;volgnummer=57

som illustrasjon på hva jeg mener.

Men synes du ikek det blir forferdelig rotete da?

Man trenger ikke å henge rammene innenfor en og samme firkanten, men det bør ha noen linjer felles.

prøver med et eksempel:

O

¤¤¤

OooooO

¤¤oOOo¤¤

Oo¤¤oO

OOO

oo

Ser på forhåndsvisning at det eksempelet ble litt dårlig, men går altså fint an å f.eks. ha like linjer på sidene og mer oppbygging på topp/bunn.

Skrevet

De fleste rammene er sorte og ganske enkle, tror ikke jeg gidder å skifte rammer. Jeg har lagt den utover gulvet nå, og funnet en ganske ok løsning, tror jeg. Problemet er bare at vi har tømmervegger, det er ikke bare bare å henge dem opp akkurat der man hadde tenkt...

Skrevet

Bilder bør ikke henge lenger opp /ned enn nerderste kan 120cm fra gulvet. :-)

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg har hengt opp mange bilder med en slags ytre ramme, der bildene henger likt i ytterkant av denne rammen, men ulikt inni. Vet ikke om annen måte å forklare det på. Jeg la alle bildene (med forskjellige rammer) ut over gulvet, og fant ut at dette var finest hos oss.

Gjest Panathink

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...