Gå til innhold

Katt i blokk

GlaJenta88

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt lyst på kjæledyr, men da jeg er oppvokst i blokk har ikke dette vært noe alternativ. Nå i senere tid, kan jeg ikke helt forstå hvorfor.

Nå har min kjære samboer og jeg fått innvilget boliglån, og er på leting etter et sted å bo. Etter all sannsynlighet ender vi opp i en leilighet selv, da dette blir vår første bolig og ikke har råd til allverdens. Men, da vi nå kommer til å kjøpe vårt eget sted, har jeg svært lyst på et kjæledyr. Aller mest har jeg lyst på en hund, men da dette er et veldig tidkrevende og lite "selvstendig" dyr, tror jeg at katt er et enklere og bedre alternativ per idag. Kos og lek kommer det fremtidige kjæledyret til å få masse av uansett, men hvordan er det med katter i blokk? Jeg har hørt så mye forskjellig om dette. De fleste mener at en katt som aldri har vært ute, ikke kommer til å savne det. Likevel så vil jeg jo at katten skal få føle gresset under potene.. Men, som nevnt tidligere, så er katter mer "selvstendige" vesener og trives kanskje ikke i sele? Andre mener at man burde ha minst to katter, hvis de skal være inne hele tiden. Dette slik at de har selskap i hverandre. Hva er deres erfaringer? Kommer ikke til å bosette oss i sentrum uansett, så rolige omgivelser blir det nok. Likevel så kan man jo ikke slippe katten løs ute for den kommer seg jo ikke inn i en blokk. Eller er det mulig å lære katten å komme til ytterdøren/verandadøren til bestemte tidspunkter? Vet tross alt ikke så mye om dyrehold enda, men er ivrig til å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min katt er innekatt og det er ingen problemer med det, men jeg er vant til at hun er høyt og lavt og jeg tror det er viktig at katten får klatre litt, eventuelt klatrestativ, få se ut av vinduer og slik. Hun er så fornøyd og en så koselig pus. Må nevnes at hun aldri har vært ute, unntatt en gang jeg prøvde og det var ikke noe for henne. Hun er vant til å være inne, så møtet med det utenfor leiligheten var skremmende for henne. Hun trives godt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke nødvendig med flere? Samboeren min har ikke vært så altfor positiv til dette med kjæledyr, men har sagt at han kan tenke seg en katt. Jeg tror det kanskje kommer til å bli vanskelig med flere.. Det blir kanskje en litt for voldsom familieforøkelse for han :ler: Er det forskjell på hvilket kjønn som best takler inne-tilværelsen, tror du? Hva med løpetid osv? Eller kastrerer man på et tidlig tidspunkt? Joda, klatrestativ og lite blomsterpotter og nips i vinduskarmen er registrert! Må da få lov til å titte ut uten å velte alt mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg har lest mye at de anbefaler to sammen da de har selskap i hverandre, men min er alene og helt ærlig så tror jeg ikke hun ville blitt glad nå om noen annen katt kom og tok over og tok oppmerksomhet vekk fra henne. Men det er denne katten da.

Min er ikke kastrert, men får p-piller siden hun får løpetid som kan være plagsomt. (mjauer/uler og vrir seg dagen lang fordi hun vil ha en hannkatt) Det er nok best å kastrere men jeg vil ikke gjøre det helt enda.

Jeg har hunnkatt. Den forrige innekatten min var også hunkatt men jeg tror det skulle gå bra med hannkatt også så lenge den ikke markerer for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje ikke helt umulig dette her, da. :) Den leiligheten vi har lagt inn et bud på er på 50 kvm, så jeg vet ikke helt hvordan det hadde blitt med flere katter der. Det kommer nok veldig an på katten(e) også. Har du hatt kattene dine fra de var kattunger, du da? Skal man ha flere, så burde man kanskje skaffe seg dem samtidig? Jaja, det er jo ikke aktuelt akkurat nå uansett :gjeiper: Veit jo ikke hvor vi havner hen engang :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har katt i 5. etg. i en blokk i nært sentrum. Jeg skaffet først 2 fordi de var ment til å være innekatter, men så begynte jeg å gå med de i sele ute, og de ble bitt av "utebasillen".

Og når jeg så hvordan de elsket å være ute, så hadde jeg ikke samvittighet til å nekte dem det.. :)

Det endte med at jeg ga bort den ene til et vennepar som bor på landet, så hun lever nå sine lykkeligste pusedager der.

Line, som jeg har tilbake går stort sett ut og inn som hun vil, men holdes inne om natten. Jeg har døra mi på en liten "pusegløtt", og døra nede har for det meste stått åpen nå i sommer og høst, men det spørs til vinteren...

Men hun holder seg stort sett i nærområdet, så jeg håper det skal gå bra å rope henne inn i ny og ne. Får vi callinganlegg her så døra er lukket hele tiden, tror jeg straks det kan bli verre.

Det har gått greit med naboene så langt. Så lenge hun ikke driver å tisser i gangene eller annet fanteri, men bare lusker seg opp og ned trappene. :)

De kan ikke nekte deg innekatt i blokk, men mange borettslag har forbud mot utekatter (så også her... kremt!! :sjenert: ). Likevel er det noen utekatter her, og jeg tror styret ser litt gjennom fingrene med det, så lenge det ikke tar helt av, og ellers ikke er til plage for noen.

Så langt har det altså gått helt greit. Men ellers er jeg på leting etter et mer pusevennlig sted å bo.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, jeg forstår mer og mer at disse kattene er veldig individuelle.. Man kan rett og slett ikke vite hvordan de kommer til å reagere på ting før man har forsøkt med den aktuelle katten. I prospektet på den leiligheten vi har lagt inn et bud på, står det at "Dyrehold må godkjennes av styret". Hva som ligger i dette, vet jeg i grunn ikke. En innekatt blir jo på samme måte som et "burdyr" som et marsvin/hamster, og kan jo ikke bli nektet. Denne leiligheten er i første etasje, men ytterdøren skal nok helst være lukket. Jeg tror nok at det er for langt ned fra verandaen til at katten kan bevege seg fritt inn og ut som den føler selv, også. Evt så klarer den fint å komme seg ut, men ikke inn igjen.. Og det vil man jo ikke! Også er det jo det, at dit vi flytter nå, kommer jo ikke til å være et "varig" bo. Vi er begge studenter med tilhørende inntekter, så at vi bytter bo om et par år, er ikke å utelukke. Og da er det vel kanskje dumt å vende katten til dette nabolaget, for så å forvirre den om et par år når vi flytter.. Kanskje det er å foretrekke en innekatt nå (som kanskje kan gå tur i sele?), og som kan få prøve seg ute når vi har flyttet til et mer "pusevennlig" sted (rekkehus, firemanns-/tomannsbolig etc). Hvis den da har vendt seg til å bare leke inne, så kan den jo få lov til å gjøre som den vil.

Men, som sagt tidligere, vi har jo ikke fått hverken denne eller noen annen leilighet enda :ler: Vet jo ikke hva fremtiden bringer i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke godkjennelse for innekatt.

Forøvrig, gå inn på sidene til Norsk Huskattforening. Der finner du mye nyttig stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje ikke helt umulig dette her, da. :) Den leiligheten vi har lagt inn et bud på er på 50 kvm, så jeg vet ikke helt hvordan det hadde blitt med flere katter der. Det kommer nok veldig an på katten(e) også. Har du hatt kattene dine fra de var kattunger, du da? Skal man ha flere, så burde man kanskje skaffe seg dem samtidig? Jaja, det er jo ikke aktuelt akkurat nå uansett :gjeiper: Veit jo ikke hvor vi havner hen engang :fnise:

Jeg adopterte min da hun var 7 mnd. Men hun var innekatt tidligere, har aldri vært ute. Jeg prøvde, men hun ble bare redd. Vant til å være inne og koser seg med det. Det skal nok gå bra å ha innekatt på 50 kvm, sørg bare for at den får utfolde seg og leke, klatre litt og slik så tror jeg den vil trives godt. Så lenge den ikke har vært ute fra den var kattunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Ny oppdatering!

Vi endte opp med én pusejente på 7 måneder i februar, så nå er hun da 11 måneder, snart ett år. Det virker som om hun trives veldig godt her inne hos oss, med alle lekene sine og all kosen. Hun får lov til å oppholde seg der hun vil, og jeg har spredd tepper og ting på de fleste stoler osv, slik at hun kan få ligge der hun vil. Hun er veldig leken, men også en ganske kosete katt. Fanget er hun ikke så veldig begeistret for da, kosen skal gjerne foregå på egne premisser, og hun hopper aldri "på oss", ikke engang opp i fanget. Hun kommer snikede på sofaryggen, når hun vil ha kos ;) Hun går fint i sele ute på verandaen, men jeg merker jo at det er noe unaturlig. Hun kan jo da gå fritt over hele verandaen (9-10 kvm tenker, jeg) og det er stoler og bord der uten hun kan klatre på, samt masse jord å grave i.. :ler: Hun er i bunn og grunn flink og oppdragen, rent bortsett fra at det er mye kortere vei til sofaenden enn til klorestolpene noen ganger. :sukk: Men det er vel sånt man må forvente omtrent ;) Hun er årvåken og interessert, og det virker som om hun har slått seg til ro her hos oss nå. (Hun har jo hatt hele 3 hjem på de 7 månedene, så jeg antok at det kom til å ta litt tid).

I alle fall, hun virker som en frisk og fornøyd katt, men nå i det siste har jeg begynt å lure på om vi skal ta skrittet helt ut på grasset. Jeg har nå bare en kort sele, og har tenkt til å kjøpe et sånt Flexi rulle-kobbel før vi beveger oss ut. Jeg lurer litt på hvordan hun kommer til å takle alle disse inntrykkene, men det er vel bare tilvenning antar jeg.

Vi bor jo i første etasje, ca halvannen meter ned til bakken kanskje. Altså, ikke noe langt i det hele tatt. Hvis hun liker seg ute, skal hun få prøve seg på egenhånd også. Jeg har tenkt til å kjøpe en litt stor, stødig planke som jeg skal sette ned på bakken. Samt kjøpe et slikt "fuglebrett" hun kan sitte på, på toppen av rekkverket. På den måten får hun jo klatret litt også, samtidig som hun kommer seg inn hjemme. Hun får jo masse stimuli fra før, og masse lek hver dag, men hun får jo ikke løpt rundt så mye her inne. Jeg har ikke lyst til å ende opp med en tykk katt heller. Dessuten kommer det til å bli mye enklere for oss også, hvis katten klarer seg selv ute. Da kan vi jo lufte når vi vil osv, uten å tenke på hvor katten er og slikt. Det jeg er litt "redd for" er jo at hun ikke kommer til å finne veien hjem igjen. Hun kommer jo til å gå i bånd ute et par ganger først, (hvis det går), og så må vi jo få hun til å forstå greia med planken osv. Leie henne opp og ned mens hun går i selen osv. Likevel er jeg ved god tru nå!

Dessuten kommer det jo til å bli veldig trangt her inne i desember, når vi får barn i tillegg. Jeg tror at det er forsvarlig at katten får utfolde seg utendørs nå på sommeren, slik at det ikke blir en så stor omveltning for ho når det plutselig kommer masse nytt utstyr inn her.

En annen ting jeg har tenkt på er jo at vi kommer jo til å flytte om ikke så mange år. Planen var jo at hun skulle være innekatt frem til vi flytter, men nå har det dukket opp flere hunder osv her i blokken, så da tror jeg ikke det er så strengt med dette reglementet likevel. Men jeg, som førstegangskatteeier, vet ikke hvordan det er å vende en katt fra et hjem til det neste når man flytter. Har jo lest at man skal holde dem innendørs i ca 4 uker for å vende dem til at dette hjemmet er det nye hjemmet, og det skal nok gå fint. Likevel kommer vi helt sikkert til å flytte ikke så langt unna denne blokken, for jeg trives veldig godt i dette området, så katten kommer jo fint til å svinse rundt her igjen.

Det er så mange tanker og så mye rart rundt dette altså. Jeg synes jo at det mest ideelle for katten er å få lov til å gå ut og inn som den selv vil, og siden borettslaget ikke har noe å si, samt at vi bor så "lavt" som det vi gjør, er det jo bare opp til oss at hun er inne hele tiden.

Jaja, dette ble et veldig usammenhengende innlegg ser, jeg, men det var i alle fall en oppdatering! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Du kan slippe ut katten, så lenge den ikke er til sjenanse til andre. Eventuell sjenanse må også dokumenteres, så dersom veranadaen din går rett ut skal det godt gjøres at det plager noen. Sett opp en kattestige, feks en planke med riller tversover, og dersom det ikke går klarer også en voksen katt å hoppe halvannen meter. Ordner du en liggeplass på verandaen klare hun seg om hun kommer hjem når dere er ute også.

Har bodd i første etasje i bygård med katt selv, og da gikk hun inn og ut vinduet mot utsiden av gården. Vet ikke om du har kastrert henne enda, men det er greit å gjøre før hun slippes ut. Og dersom hun får gå fritt på verandaen så nær bakken vil hun nok hoppe ned tilslutt uansett, så det er like greit å legge til rette for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slippe ut katten, så lenge den ikke er til sjenanse til andre. Eventuell sjenanse må også dokumenteres, så dersom veranadaen din går rett ut skal det godt gjøres at det plager noen. Sett opp en kattestige, feks en planke med riller tversover, og dersom det ikke går klarer også en voksen katt å hoppe halvannen meter. Ordner du en liggeplass på verandaen klare hun seg om hun kommer hjem når dere er ute også.

Har bodd i første etasje i bygård med katt selv, og da gikk hun inn og ut vinduet mot utsiden av gården. Vet ikke om du har kastrert henne enda, men det er greit å gjøre før hun slippes ut. Og dersom hun får gå fritt på verandaen så nær bakken vil hun nok hoppe ned tilslutt uansett, så det er like greit å legge til rette for det.

Det er masse andre katter her, så det skal vel godt gjøres at det er katten vår som da er til sjenanse. Da er det verre med bjeffingen hos naboen ;) Ja, det blir jo rett fra vår veranda og ut. Den kommer jo dessuten ikke til å kunne holde så mye vekt, så man kan jo ikke anta at innbruddstyver o.l. kan klatre opp slike stiger? :klø:

Jeg tror nok hun klarer fint å hoppe ned uten å slå seg, men hun har bare gått i sele der ute nå. Tryggheten var jo at hvis hun hoppet over, så kom hun ikke til å slå seg. Men jeg ville jo ikke miste henne heller. Hun er merket, men har ikke halsbånd. Hun var sterilisert når vi fikk henne, så noen kattunger kommer hun ikke drassende med håper, jeg ;) Ja, tanken er jo å vende hun litt bedre til utetilværelsen først, for så å ende opp med at hun kan styre hverdagen litt mer selv. Altså kunne gå inn og ut som hun vil. Det er en veldig deilig tanke å kunne åpne verandadøren og å kunne lufte med alle vinduene uten å tenke på hvor katten er osv. Vil hun ut, så går hun ut uansett på en måte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glør
Ja, det blir jo rett fra vår veranda og ut. Den kommer jo dessuten ikke til å kunne holde så mye vekt, så man kan jo ikke anta at innbruddstyver o.l. kan klatre opp slike stiger? :klø:

Innbrudstyver kommer seg vel strengt tatt opp på verandaen uansett, dersom de vil det, men bare velg en tynn nok planke. Noen katter vil ikke bruke planker som svaier, så det kan hende dere må prøve dere litt frem. Uansett er det vel best å låse verandadøra når dere ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbrudstyver kommer seg vel strengt tatt opp på verandaen uansett, dersom de vil det, men bare velg en tynn nok planke. Noen katter vil ikke bruke planker som svaier, så det kan hende dere må prøve dere litt frem. Uansett er det vel best å låse verandadøra når dere ikke er hjemme.

Jaja, det er klart vi låser døren. Den er igrunn alltid låst så sant vi ikke har døren åpen. Poenget mitt var egentlig at vi bor i et borettslag, og dermed er det lettere å komme seg videre til andre verandaer hvis man først har kommet seg opp på én. Dermed kan kanskje borettslaget bruke denne kattestigen som påskudd ved f.eks. innbrudd osv, og dermed nekte oss å sette den opp/tvinge oss til å fjerne den igjen. Det var det jeg tenkte på i alle fall. Må jo være helt sikker på at alt er på min side lovrettsmessig før jeg gjør noe som potensielt kan gå utover andre.

Likevel tror jeg ikke naboen har noe i mot denne kattestigen, men setter styret seg på bakbena er det ikke stort jeg kan få gjort med det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I vårt borettslag er det ikke lov å sette opp kattestiger elns.

Akkurat.. Hvor står dette da? Er det spesifisert i vedtektene o.l.? Må jeg sende skriftlig søknad hvis det ikke står noe spesifikt tror dere? Kanskje jeg kan ha en "portabel" en som jeg løfter opp på verandaen når pus ikke er ute? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat.. Hvor står dette da? Er det spesifisert i vedtektene o.l.? Må jeg sende skriftlig søknad hvis det ikke står noe spesifikt tror dere? Kanskje jeg kan ha en "portabel" en som jeg løfter opp på verandaen når pus ikke er ute? :klø:

Hos oss står det i borettslagsreglementet at man ikke har lov til å ha noe som stikker på utsiden av verandaen med unntak av balkongflagg. Til og med verandakasser må henge på innsiden.

Husk å sjekke om det er noen som helst mulighet for at pus kan komme seg over fra deres veranda til naboens. Dette er svært upopulært, og du er nærmest garantert klager til styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss står det i borettslagsreglementet at man ikke har lov til å ha noe som stikker på utsiden av verandaen med unntak av balkongflagg. Til og med verandakasser må henge på innsiden.

Husk å sjekke om det er noen som helst mulighet for at pus kan komme seg over fra deres veranda til naboens. Dette er svært upopulært, og du er nærmest garantert klager til styret.

Å, ja. Det har ikke vi. Her henger det balkongkasser og alskens mye rart over verandarekkverket. Men ikke noe som kommer helt ned til bakken, da. Jeg tror nok ikke det hadde vært så populært om pus tok turen over til nærmeste nabo jeg heller, for han har en labrador der inne ;) Da hadde det nok blitt bråk innenfra der, ja. :fnise: Pus kan bare komme seg over til han hvis jeg plasserer et klatrestativ (e.l.) helt ytterst, opp mot hans side av verandaen tror jeg. Jeg hadde jo tenkt til å plassere stigen på den andre siden, hvor det er ca 10 meter bort til neste veranda.

Jeg tror nok ikke styret kan si noe på dette, sånn egentlig, men jeg jo ikke helt inni borettslagslovverket heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Katter har ingen problemer med å venne seg til andre steder å bo. De kan om nødvendig holdes inne noen dager på det nye stedt, men det er som regel ikke nødvendig. Jeg har hatt katter hele livet og ingen av dem har hatt behov fornoen inneovergang i nye boliger.

Og alle kan faktisk sitte pent og gi labb. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...