Gå til innhold

Regne ut nåverdien til bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt bedt om å beregne nåverdien (NPV) til en bil som kostet kr 200.000 i 2005. Nå er det 2008.

Hvordan i all verden går jeg fram for å beregne/estimere bilens nåverdi?

Helt lost her, og behøver masse hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har blitt bedt om å beregne nåverdien (NPV) til en bil som kostet kr 200.000 i 2005. Nå er det 2008.

Heia,deter jo en listepris på bilen,sjekk den og hør også med forhandler hva de mener verdien er nå..Ja,fy er vel ikke mye, de rauser jo ned i pris....

Skrevet

Å beregne NPV er det motsatte av å regne på hvor mye et beløp vil forrente seg en gang inn i fremtiden .

Fremgangsmåten er derfor også akkurat motsatt , dvs at du deler på kapitaliseringsfaktoren , istedet for å gange med den .

Hvis vi sier at inflasjonen er 2,5 % i 2006 , 2007 og 2008 , så må du dele 200 000 på 1,025 opphøyd i tredje , for å få prisen i 2005 kroner .

Skrevet

Biler faller til halv pris etter ca 5 år. Noen raskere, andre treigere. Toyota holder seg bra, for eksempel.

Halv pris etter 5 år tilsvarer et gjennomsnittlig verdifall på 13% pr år. Restverdi etter 3 år for din bil blir da: 200 000 x 0,87 x 0,87 x 0,87 = 132 000 kr.

Dette er da et estimat og ingen fasit. Reell verdi er alltid det markedet er villig til å gi.

Skrevet
Biler faller til halv pris etter ca 5 år. Noen raskere, andre treigere. Toyota holder seg bra, for eksempel.

Halv pris etter 5 år tilsvarer et gjennomsnittlig verdifall på 13% pr år. Restverdi etter 3 år for din bil blir da: 200 000 x 0,87 x 0,87 x 0,87 = 132 000 kr.

Dette er da et estimat og ingen fasit. Reell verdi er alltid det markedet er villig til å gi.

NPV er ikke en fin bil .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...