Gjest bolla bølla ballerina Skrevet 30. september 2008 #1 Skrevet 30. september 2008 Min far på 60 skulle hoppe over et gjerde for å plukke sopp og endte opp med å brekke et bein i hoften. Dette skjedde på sunnmøre, han dro til legen på norfjoreid (som er ca 1 time unna der han bor) dagen etterpå og ble så sendt til førde sykehus hvor han ble operert på søndag. Nå får han høre at han bare har rett til drosjerekvisisjon tilbake til Norfjoreid (som er der han ble hentet i ambulanse). Han bor jo enda 1 time unna. Er det noen som kan hjelpe meg til å finne ut hvilke rettigheter han har? Evt peke meg videre til noen lover jeg kan lese som han kan slå i bordet med? Jeg syns det hele høres veldig urimelig ut. Drosjerekvisisjoner blir delt ut hist og pist, men når noen virkelig trenger den skal man være vanskelig...
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #2 Skrevet 30. september 2008 Hvis han ikke er i stand til å bruke offentlig transport (noe som vel er nokså usansynlig når han er nyoperert), så har han rett til transport til hjemstedsadressen. Ble operasjonen gjort på det nærmeste sykehuset som kunne gjøre det, eller har han valgt sykehus selv? Ved sistnevnte skal han betale høyere egenandel på transporten (men så skal det sies at man ikke har rett til fritt sykehusvalg ved øyeblikkelig hjelp-behandling, så det må vel være helsemessige forhold som har gjort at han befinner seg på akkurat det sykehuset han er på nå?)
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #3 Skrevet 30. september 2008 http://www.pasienttransport.no/ - sjekk denne nettadressen, der står alt du/dere trenger å vite. God bedring til din far
Gjest TS Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Takk for svar =) Det som er vanskelig er at han har bostedsadresse i Møre og Romsdal (helse Midtnorge), han gikk til lege i Nordfjoreid (Sogn og Fjordane, helse vest) hvor han ble sendt videre til sykehus i Sogn og fjordane. Det ser ut til at rekvisisjon bare dekkes innen samme helseregion. Han har jo ikke valgt sykehuset selv (da skal det dekkes), men det er i en annen helseregion (dekkes ikke). Det er vel derfor sykehuset sier de bare kan skrive ut rekvisisjon til Nordfjoreid, men da er jo han bare halvveis.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Takk for svar =) Det som er vanskelig er at han har bostedsadresse i Møre og Romsdal (helse Midtnorge), han gikk til lege i Nordfjoreid (Sogn og Fjordane, helse vest) hvor han ble sendt videre til sykehus i Sogn og fjordane. Det ser ut til at rekvisisjon bare dekkes innen samme helseregion. Han har jo ikke valgt sykehuset selv (da skal det dekkes), men det er i en annen helseregion (dekkes ikke). Det er vel derfor sykehuset sier de bare kan skrive ut rekvisisjon til Nordfjoreid, men da er jo han bare halvveis. Ble din far behandlet på nærmeste sykehus? Vi har pasienter her som egentlig skulle vært behandlet i "helse nord" fordi de bor i Nordland fylke, men som kommer til "helse midt" pga geografisk beliggenhet. Det er enklere for dem å reise hit. Vi skriver iallefall alltid ut rekvisisjon til disse, uansett om de bor i "feil" fylke. Vil tro det skulle være likt for dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå