Gå til innhold

OK med p-piller til 15-åring?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Min datter får mensen veldig uregelmessig.

Det kan gå 2 mnd, 4 uker, 6 uker....

Vet aldri når det kommer.

Er det OK å la henne begynne med p-piller for å få orden på dette?

Hun sliter med dette å aldri vite.

Erfaringer?

Hvilken type piller, minipillen, eller de andre?

Skrevet

Er det ikke ganske vanlig å ha uregelmessig mens i den alderen? Jeg synes ingenting om å putte hormoner i kroppen på unge jenter (eller noen andre egentlig ;)), med mindre de har store plager og p-piller kan hjelpe mot disse (f.eks ekstreme menssmerter).

Skrevet

Ble satt på p-piller av samme årsak når jeg var tenåring selv, og jeg vil ikke si jeg overdriver når jeg sier at jeg fikk ungdomstiden min ødelagt dels pga de. Mulig det er bedre oppfølging på p-pilleresepter nå, men jeg har inntrykk av at det er like ille egentlig. Kanskje ikke så rart når det går regelrette kampanjer for å få flest mulig på hormonprevensjon...

Men for å komme med noe konstruktivt. Det finnes teknikker som kan brukes for å forutsi eggløsning, og dermed mens. De brukes oftest til enten å bli gravid, eller for å unngå det, men kan også fint brukes utelukkende for å vite når mensen kommer.

www.pernille.info er en grei startside pga at den er på norsk, og ovusoft.com er et ganske greit program til dette bruket.

Skrevet

Det er helt vanlig at mens er uregelmessig egentlig gjennom hele tenårene. Jeg synes det er litt tidlig å begynne på p-pille av den grunn, men dette bør dere jo ta opp med en lege.

Hvorfor plager dette henne? Er det fordi hun er redd for lekkasjer? Har dere evt vurdert mooncup? Du kan lese om det her. Den kan brukes også nå man ikke har mensen.

Skrevet

jeg begynte selv med p-piller som 15 åring pga uregelmessig mens, og synes egentlig at dette var helt greit! fikk orden på problemet, og hadde ingen plager av bivirkninger o.l.

jeg brukte typen diane, men legen/helsesøster kan nok fortelle dere hvilke hun anbefaler :) akkuratt nå så går jeg på mercilon, som inneholder mindre hormonmengder enn vanlige p-piller, så kanskje det kunne vært et alternativ?

:)

Gjest Gjest_Anie_*
Skrevet

Kommer jo an på om hun absolutt vil det selv, jeg ville ikke nektet henne... Men å ha uregelmessig mens "den veien" er strengt tatt ikke så ille. Selv begynte jeg på pillen da jeg var 19 først, da hadde jeg ventet siden jeg var 13 på at ting skulle stabilisere seg, men innså til slutt at for noen av oss kommer det ikke til å stabilisere seg... Men jeg hadde ofte mensen hver 14-17. dag, og det plaget meg MYE. Syns det er litt verre å ha mensen hver 17. dag enn å ikke vite om den kommer om 4 eller 6 uker... ;)

Men som sagt, hun må få avgjøre selv... Men hun vet vel neppe om alle konsekvensene av det, og HVIS hun begynner bør dere være obs på bivirkninger. Humørsvingninger, vektøkning, hodepine og mye rart. Å tilføre hormoner til en kropp som ennå er i puberteten syns jeg faktisk er VELDIG skummelt, og det er trist at mange er så ukritiske til det. Selv skulle jeg gjerne sluttet på pillene, og fått tilbake mitt gode, gamle humør, men jeg vil heller være litt ustabil enn å blø hver andre uke... :roll:

Skrevet

Støtter forresten forslaget med å lære henne om sin egen syklus. Hun kunne f.eks begynt å tempe for å finne EL, da kan hun forvente mens ca 14 dager etterpå. Med tiden vil det kansje stabilisere seg og hun kan evt ta EL-tester. Kansje litt pes for en 15- åring, men dette er jo uansett veldig nyttig kunnskap.

Skrevet
Støtter forresten forslaget med å lære henne om sin egen syklus. Hun kunne f.eks begynt å tempe for å finne EL, da kan hun forvente mens ca 14 dager etterpå. Med tiden vil det kansje stabilisere seg og hun kan evt ta EL-tester. Kansje litt pes for en 15- åring, men dette er jo uansett veldig nyttig kunnskap.

:Nikke:

Og sekret (utflod) og EL tester kan kanskje være enda lettere å følge med på, jeg har iverfall den erfaringen i perioder med ustabil søvn. EL tester koster et par kr på ebay, og da bir det en 20-30 kr i de verste månedene hvor jeg må bruke en del.

Skrevet

Jeg begynte selv på p-piller da jeg var 15 pga uregelmessig menstruasjon og menstruasjonssmerter. Det var en fantastisk løsning for meg. :)

Skrevet

Jeg forstår at uregelmessig mens er et ork, jeg er midt oppi dette selv etter å ha sluttet på pillen for mange måneder siden. Jeg startet på pillen fra måneden etter jeg fylte 16, men dette var også på bakgrunn av at jeg alt var sammen min nåværende samboer og var seksuelt aktiv (hater denne benevnelsen, men det er da en gang slik det er). Jeg fikk da Trionetta, og hadde ingen plager med dette merket! Helt regelmessig og kort mens, ingen plager overhodet og heller ingen graviditet. Et bra merke for meg, altså. Men så gikk dette merket ut av markedet her i Norge, og jeg fikk Microgynon istedet. Dette likte jeg overhodet ikke! Totalt uregelmessig mens! Jeg kontaktet gynekolog som sa at dette var helt ufarlig, men likevel ytterst sjelden. Andre venninner av meg er strålende fornøyd med dette merket!

Om du skal gi p-piller til 15-åringen, så må både du og hun være klar over de mulige bivirkningene de ulike preparatene har. Jeg hadde som sagt ingen plager overhodet med mitt første merke, og jeg likte også veldig godt muligheten til å utsette menstruasjonen når vi var på klassetur, badeland osv. Hva synes hun selv? Er hun veldig plaget av andre ting også? Sterke kramper og andre PMS-relaterte ting?

Når det gjelder det med å kjenne sin egen syklus, så er det mye stress! Det er den prevensjonen min samboer og jeg har gått over til nå, men det er mest for å lære kroppen min å kjenne til vi blir klare for å få barn.. Det er virkelig nyttig informasjon, og man lærer virkelig mye av å kjenne etter kroppens egne signaler, men jeg tror ikke jeg hadde hverken orket eller giddet dette som 15åring. Bare det å våkne til samme tid i helgene som på hverdagene hadde nok blitt en utfordring da tenker jeg :ler:

Skrevet

Oj.. Kanskje jeg er gammeldags her men jeg synes forslagene om å sette 15.åringen til å tempe, teste etter el og bruke mooncup forebyggende var noe overraskende for en som er så ung!

Jeg kjenner fler som måtte begynne på p-piller i den alderen pga smerter ved menstruasjon o.l og jeg synes vel egentlig det er en bedre løsning.

Skrevet (endret)

Det var også derfor jeg skrev at de måtte snakke med en lege om dette. Og samtidig ville jeg opplyse om alternativer da det ikke er alle som er så glad for å proppe en ung kropp full av hormoner. Det overrasker meg at så mange synes det er en flott idé, uten å prøve alternativer først. Og jeg ynes det er av betydning hvor lenge hun har hatt mensen. Det tar jo gjerne et par år før den stabiliserer seg noenlunde, og jeg synes det er rart å gi p-piller mot et fenomen som er så normalt hvis jenta nettop har fått mensen.

Personlig ville jeg heller hatt uregelmessig mens enn å begynne på pillen så tidlig uten at det er nødvendig som prevensjon. Og jeg hadde heller ikke giddet å tempe eller noe, men jeg hadde nok ikke brydd meg så veldig om at den var uregelmessig heller. Hva er det hun misliker med dette? At hun er redd for lekkasjer om det plutselig skulle komme?

Om 15-åringen plages veldig er det greit å vite hvilke alternativer som finnes. Og jeg er forøvrig enig i at forslaget mitt om mooncup ikke er så passende til en ung jomfru når jeg tenker meg om. Men om hun er vant til tamponger f eks, kan det godt hende hun kan klare det. De andre forslagene står jeg ved. I begynnelsen kansje bare følge med på livmorssekret, evt supplere med temping etterhvert om det er vanskelig. Om hun er heldig, trenger hun bare gjøre det er par mnd før hun kjenner igjen på utflod f eks, og kan da beregne mens. Synes ikke det er drastisk i det hele tatt jeg. Og dette kan være verdifull kunnskap til senere. Det er skremmende hvor lite mange unge jenter og kvinner kan om sin egen syklus, inkludert meg selv da jeg var yngre.

Men for all del, snakk med en lege om dette, som jeg også skrev i mitt første innlegg :)

Endret av flickan
Skrevet

Legg til at hormonprevensjon fint kan kamuflere årsaken til ustabil mens...

Jeg hadde "normalt ustabil" mens som tenåring, og ble satt på p-piller. Det var jo ikke noe farlig med det, det var jo bare så praktisk... I voksen alder sluttet jeg på de av eget ønske, pga at jeg antok det forverret depresjonene mine. Jeg fikk ganske raskt diagnosen PCO. Ingen kan helt si om pillene har forårsaket det, forverret det, eller kun kamuflert det.

(Forresten, "Instead" er bedre enn mooncup ol med tanke på jomfruhinne. Er trang selv, og klarer ikke bruke mooncup (ja, jeg har forsøkt alle triks, på alle vis :ler: , men Insteads går helt fint)

Skrevet

Og husk at dagens unge kvinner kommer til å gå ekstremt lenge på p-piller. Mye lengre enn tidligere generasjoner. Man begynner mye tidligere, og slutter senere. Før gikk man gjerne over til annen prevensjon etter at man fikk barn, men siden kvinner venter lenger og lenger med å få barn, er det mange som kommer til å ende opp med å gå på pillen i 15-20 år.

Jeg synes det er lenge jeg, og tror ikke det kan være bra for kroppen. Men nå er ikke jeg lege heller da.. .sjenert:

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er 15, jeg går på ppiller av delvis samme grunn.. Begynte da jeg var 14. Slet en del med menssmerter, og det at jeg ALLTID fikk mensen når jeg skulle ut og reise (pga lufttrykket i flyet eller noe), så HVER eneste reise hadde jeg mensen.. Ikke særlig gøy... Det ødla store deler av ferien min og måtte gå rundt å stresse med om tampongen var på plass, og spise riktig, og ta smertestillende, osv .. Begynte på mercilon, funket vel OK, bortsett fra at det utløste en kraftig deppresjon, så om jeg hadde vært deg ville jeg vært på vakt på det område!

Byttet ppille merket og er fornøyd nå.. Om datteren din må gå rundt å ikek vite når hun skal ha mensen og grue seg burde hun jo få gå på ppiller.. men det er jo opp til deg..

Hun KAN jo også skaffe seg ppiller uten at du vet det.. Bare sånn så du vet det...

Annonse
Skrevet

Det er da ikke noe galt i å gi p-piller til en 15 åring! Uansett på hvilket område det måtte gjelde!

Selv begynte jeg på pillen rett før fylte 14 tror jeg det var, den gang av store blødninger, uregelmessig mens og mye smerter. Det hjalp.

Den gang var det Trionetta, men nå er jeg fornøyd med Synfase.

Husk at datteren din kan ta denne avgjørelsen helt uten din "tillatelse" også.

Skrevet
Min datter får mensen veldig uregelmessig.

Det kan gå 2 mnd, 4 uker, 6 uker....

Vet aldri når det kommer.

Er det OK å la henne begynne med p-piller for å få orden på dette?

Hun sliter med dette å aldri vite.

Erfaringer?

Hvilken type piller, minipillen, eller de andre?

Jeg begynte på dem da jeg var 14 fordi jeg hadde uregelmessig mens og veldig mye mens-smerter. Yasmin er vel det de fleste bruker nå?? Om hun ikke er overvektig, røyker osv. ser jeg ingen problem med å begynne med p-piller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...