Gå til innhold

Kan noen gi meg et råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse tider hvor en slår opp den ene bankkrisen etter den andre børskrisen etc i alle aviser, nyhetssendinger etc er det ikke alltid like lett å vite hva en bør gjøre.

Saken er som følger; Har leilighet som jeg kjøpte for 5 år siden. Betalte den gangen 1,4 millioner for den. Har nå 1,1 igjen på dette lånet. Har kommet i den situasjon at jeg har 3 smålån (dyre sådanne) og lurer på om det beste ville være å refinansiere disse smålånene inn i leiligheten. Til sammen er det snakk om ca 300 000 (inkludert billån uten pant i bilen). Med andre ord; min totale gjeld er ca 1,4 millioner.

Jeg tjener ca 400 000 i året og er selvstendig næringsdrivende. Sikker inntekt har jeg sådannet ikke, men hvem har nå det egentlig (da en kan få sparken der en er ansatt også). Jeg har regnskap å vise til, samt faste kunder jeg er konsulent for.

Har daglig omsorg for et barn og økonomien er relativt grei; til tider småtrangt mens stort sett greit. Kan ikke kjøpe alt hva jeg/barnet vil ha - men vi klarer oss fint.

Leiligheter som min gikk for 2,2 millioner for 1/2 år siden, men slik markedet er nå; er det ikke godt å si hvor mye den evt ville gått for. Har ikke planer om å selge, men lurer på å gå i banken å spørre om å refinansiere.

Hva tror dere banken vi si til dette?

Gruer meg noe så inderlig og er så redd for å bli avvist med beskjed om at slik man reder slik ligger mann. Noen tips til meg? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Magica de Spell
Skrevet

For å refinansiere må du ha en verdivurdering fra megler som ikke er mer enn ett visst antall måneder gammel (ofte seks måneder). Ta kontakt med en megler eller fem, og be om verdivurdering for refinansiering. Ofte kan de gi en noe høyere verdivurdering ved refinansiering enn ved salg.

Om det vil lønne seg eller ikke å refinansiere kommer jo an på betingelsene du har på lånene du har nå og de evt. nye betingelsene banken kan gi. Men det skader ikke å sjekke, og sjekk gjerne med flere banker.

Skrevet

Du kan refinansiere lånet ditt når som helst uten noe verdivurdering eller nyere takst.

Banken går inn og sjekker hvilket område boet ditt befinner seg i,og estimerer verdien utifra hva tilsvarende kåker er solgt for i det området. Banken har eget søkeverktøy/database de bruker til slikt.

Gå og refinansier lånet ditt og få det innenfor 60-prosenten av dens verdi.Da får du mye billigere lånesats og avdrag.

Gjest Magica de Spell
Skrevet
Du kan refinansiere lånet ditt når som helst uten noe verdivurdering eller nyere takst.

Stemmer dette? Jeg har alltid opplevd å måtte ha verdivurdering fra megler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...