Gå til innhold

Er det ikke helt bak mål at vi må kutte godende pga finanskrisen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=517385

Inspirert av artikkelen og av den stadig økende finanskrisen vi beveger oss inn i lurer jeg på hvorvidt dette er forsvarlig. Vi lever i et rikt land, men nå ser det jammen meg dystert ut! I denne artikkelen står det at man kun spare penger på å kutte ned morgenkaffen, treningen på Sats, samt kjøpe mindre brus og sjokolade osv....

Er ikke dette helt bak mål? Her lever vi i et rikt land, vi har god inntekt og må da kunne leve livet uten å telle på krona hele tiden. Skal vi gjennom hele livet bekymre oss for økonomien og tenke at vi ikke kan unne oss et treningsmedlemsskap på SATS fordi vi er i en finanskrise! Skal staten tvinge oss til å slutte å drikke morgenkaffe fordi vi snart ikke har råd til det fordi vi er i en finanskrise?

Er det slik det skal bli fremover? Vi må kutte ned på godene for å overleve? Vi må vurdere nøye frem og tilbake om vi VIRKELIg trenger dette ene parret med nye sko fordi vi er i en finanskrise?

Hallo , dette blir for meg heeeelt idiotisk! Jeg ser poenget, men synes virkelig dette har gått for langt! Når skal vi nå bunnen? Hva blir det neste?

Vi er preget av dyrer mat, dyrer bensin, dyrere diesel, vanskelig å selge bolig, vanskelig å få lån, dyrere å betjene lånet, vanskelig å selge bil, dyrere å eie bil, dyrere strøm, og alt det andre som følger med! Det er heeeeelt dustete spør du meg! Og allikevel, har vi omtrent den samme lønnen som i fjor, jo jeg fikk kanskje 20 kroner mer i timen, men hva utgjør vel det når det raser like fort bort igjen somd et kom inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he...

Regner med at trådstarter er ironisk her.

Skrevet

Vi er preget av dyrer mat, dyrer bensin, dyrere diesel, vanskelig å selge bolig, vanskelig å få lån, dyrere å betjene lånet, vanskelig å selge bil, dyrere å eie bil, dyrere strøm, og alt det andre som følger med! Det er heeeeelt dustete spør du meg! Og allikevel, har vi omtrent den samme lønnen som i fjor, jo jeg fikk kanskje 20 kroner mer i timen, men hva utgjør vel det når det raser like fort bort igjen somd et kom inn?

Det er ikke første gangen dette skjer, og ikke den siste heller tror jeg.

Skrevet

Det er ingenting i veien for å sløse når man har råd til det.

Men det må da være bedre å kutte slike utgifter enn å ikke klare å betale lånet når renten stiger?

Skrevet

Selv om jeg regner med at trådstarter er ironisk, er det nok veldig mange som tenker slik.

Jeg tenker da spesielt på enkelte på min alder som opplevde den forrige store finanskrisen som gikk fra 1988-1992, og som opplevde den lille nedgangen vi hadde i 2002-2003...

Noen av disse menneskene skulle man tro hadde lært å ta høyde for en renteoppgang og dyrere priser som tærer på hverdagsøkonomien, men likevel er det noen som går på samme smellen gang på gang!

Og når da smellen kommer, klager de på den måten trådstarter illustrerer med sitt innlegg: "hvorfor skal vi måtte kutte ned på reisene, biffen, antall sko vi kjøper osv..."

Svaret er vel relativt enkelt: vil du ha et sted å bo, lys og varme, mat i magen, må du prioritere bort ting som ikke er nødvendige når utgiftene stiger.

Og det er vel bedre å kutte ned på søtsaker, helsestudio, sko og klær, framfor å måtte kutte i mer nødvendige saker som mat og medisiner. :)

Skrevet

Hele poenget er at mange vil måtte kutte ned på luksus nå når renta går opp, da de sitter igjen med mindre å rutte med etter at faste utgifter og andre livsnødvendigheter er betalt.

Skrevet

Det er ikke bak mål, det er sånt som skjer når boligprisene presses opp i skyene fordi tidene er gode.

Nå skal jeg ikke spekulere i om de kommer til å gå så langt ned som til 1996 som noen sier i avisene i dag, men gjør de det så er det plass til forbruk og høy rente.

Skrevet

Inspirert av artikkelen og av den stadig økende finanskrisen vi beveger oss inn i lurer jeg på hvorvidt dette er forsvarlig. Vi lever i et rikt land, men nå ser det jammen meg dystert ut! I denne artikkelen står det at man kun spare penger på å kutte ned morgenkaffen, treningen på Sats, samt kjøpe mindre brus og sjokolade osv....

Er ikke dette helt bak mål? Her lever vi i et rikt land, vi har god inntekt og må da kunne leve livet uten å telle på krona hele tiden. Skal vi gjennom hele livet bekymre oss for økonomien og tenke at vi ikke kan unne oss et treningsmedlemsskap på SATS fordi vi er i en finanskrise! Skal staten tvinge oss til å slutte å drikke morgenkaffe fordi vi snart ikke har råd til det fordi vi er i en finanskrise?

Er det slik det skal bli fremover? Vi må kutte ned på godene for å overleve? Vi må vurdere nøye frem og tilbake om vi VIRKELIg trenger dette ene parret med nye sko fordi vi er i en finanskrise?

Hallo , dette blir for meg heeeelt idiotisk! Jeg ser poenget, men synes virkelig dette har gått for langt! Når skal vi nå bunnen? Hva blir det neste?

Et veldig interessant innlegg som reiser så mange spørsmål at jeg nesten mistenker at det er en økonom som sitter og skriver i andre enden ;) .

Svaret her blir jo at offentlig sektor kommer til å åpne opp pengeboka når det blir forsvarlig igjen .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...