Gå til innhold

Enkle middager hvor kjøtt kan byttes ut med noe annet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha en hel haug på besøk i fire dager og skal lage fire middager. Det er bare en vegetarianer og resten vil nok ha kjøtt i middagen sin, så det må være noe jeg kan ha kjøtt i til de som spiser det og lett erstatte kjøttet med noe annet til den som ikke spiser kjøtt. (Spiser ikke kjøtt og fisk, men egg og ost).

Så langt har jeg kommet på;

- pasta med tomatsaus. Kjøttdeig i tomatsausen til oss andre.

- hamburger med hamburgerbrød og tilbehør. En litt tykk omelett til den som ikke spiser kjøtt til å ha i hamburgerbrødet.

- taco. Erstatte tacokjøttdeigen med sjampingjong, løk og paprika med tacokrydder på.

Hjelp? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg blir litt glad av å lese om folk som faktisk gidder å lage vegetarmat til veggiser som kommer på besøk... :jepp:

Skal vi se... her er en bloggpost med noen middagsforslag om man får en veggis på besøk ;)

Taco / fajitas er kjempelurt - kan også evt lage bønnestuing (veldig enkelt!)

Pai kan jo være en lur ting - lager du en vegetarisk quiche (siden veggisen din spiser egg / ost) så burde jo det fint gå an å servere det til de andre også...? (Evt lage en mini-pai til veggisen? Hehe)

Pizza? (Kan jo bare dele av en bit til veggisen, uten kjøtt men med løk / tomater / whatever)

Wok? (Men det kan muligens være kav om du skal lage mat til "en hel haug" :))

Ellers så fins det jo veggisburgere, "kjøttboller" osv å få kjøpt (ICA, Mega, helsekost...)

Endret av Frosk
Skrevet

Hva med å ha bakt potet med tilbehør den ene dagen?

Hjemmelagede vårruller? Da trenger du ikke å ha kjøtt heller egentlig. En merker ikke forskjell, og dette kommer fra meg som er veldig glad i kjøtt! ;)

Skrevet

Pizza uten kjøtt er kjempegodt, og det burde alle kunne spise?

Hvis du har på godt med løk, paprika, ferske sjampinjong som er stekt litt på forhånd og sorte oliven, så tror jeg ingen vil savne kjøttet.

Quiche med brokkoli, eggestand og ost er også kjempegodt, både til vegetarianere og kjøttetere.

Skrevet

Hvis du skal ha burgere finnes soyaburgere på helsekosten. Her finnes også farse som kan brukes istedet for kjøttdeig, nuggets, pølser osv..

Skrevet

Vegetarlasagne er knallgodt. Om melkeprodukter er ut, så kan det lett erstattes med soyamelk og det finnes helt sikkert en osteerstatning også.

Skrevet

Jeg lager ofte vegetarlasagne når jeg skal ha gjester. Da får vi som oftest besøk av kjøttetere, og de synes lasagnen er den beste de har smakt.

Lasagnen lages med en enkel tomatsaus med løk, hvitløk, stangselleri, gulrot og bokstomater. Sammen med ostesaus selvfølgelig!

Det kjekkeste er ofte at alle spiser det samme, synes jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...