Gå til innhold

Søknad om bidragsfastsettelse - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har muligens fått smaken for singeltilværelsen med full inntekt og ingen utgifter tilknyttet barna sine, og betaler ikke lenger. Dumme, naive meg trodde at den muntlige avtalen vi hadde kom til å holde all den tid dette er våre felles barn som vi begge er glade i. Han mener derimot at han skal slippe unna å betale ettersom han har høye utgifter til (for) dyr leilighet og bil.

Så nå må jeg rydde opp i rotet, og skal sende inn søknad om bidragsfastsettelse til NAV.

Mine spørsmål er som følger;

- Hva er å regne som min inntekt? Skal utdanningsstønad, barnetrygd og stønad til barnetilsyn regnes under inntekt?

- Er det jeg som skal sørge for at far fyller ut og sender inn blankett for bidragspliktig?

- Tas det hensyn til faktiske utgifter til bolig o.a. når bidrag regnes ut?

Ettersom far bruker mesteparten av inntekten sin på dette, sitter han ikke igjen med mye etter alle regninger er betalt. Jeg og barna bor i atskillig mye mindre og rimeligere leilighet, kan vi da straffes for at far lever over evne?

Håper inderlig dere kan hjelpe. Situasjonen er såpass ille nå at jeg vurderer å flytte hjem til min hjemby hvor jeg har hele mitt nettverk, og hvor det er lettere å få seg en godt betalt jobb. Hittil har jeg bitt tenna sammen for å la barna bo så nærme far og fars familie som mulig, men nå røyner det virkelig på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tas ikke hensyn til faktiske utgifter når dette regnes ut. Hva han velger å bruke på hus, bil og annet er hans privatsak.

Du har ingenting å frykte. Om han sender inne eller ikke så er det opp til ham. Så lenge han står som far så skal han betale bidrag.

Å betale bidrag er ikke frivillig ;)

Skrevet
Far har muligens fått smaken for singeltilværelsen med full inntekt og ingen utgifter tilknyttet barna sine, og betaler ikke lenger. Dumme, naive meg trodde at den muntlige avtalen vi hadde kom til å holde all den tid dette er våre felles barn som vi begge er glade i. Han mener derimot at han skal slippe unna å betale ettersom han har høye utgifter til (for) dyr leilighet og bil.

Så nå må jeg rydde opp i rotet, og skal sende inn søknad om bidragsfastsettelse til NAV.

Mine spørsmål er som følger;

- Hva er å regne som min inntekt? Skal utdanningsstønad, barnetrygd og stønad til barnetilsyn regnes under inntekt?

- Er det jeg som skal sørge for at far fyller ut og sender inn blankett for bidragspliktig?

- Tas det hensyn til faktiske utgifter til bolig o.a. når bidrag regnes ut?

Ettersom far bruker mesteparten av inntekten sin på dette, sitter han ikke igjen med mye etter alle regninger er betalt. Jeg og barna bor i atskillig mye mindre og rimeligere leilighet, kan vi da straffes for at far lever over evne?

Håper inderlig dere kan hjelpe. Situasjonen er såpass ille nå at jeg vurderer å flytte hjem til min hjemby hvor jeg har hele mitt nettverk, og hvor det er lettere å få seg en godt betalt jobb. Hittil har jeg bitt tenna sammen for å la barna bo så nærme far og fars familie som mulig, men nå røyner det virkelig på...

Enig med Villa. Bidrag er en rettighet og en plikt.

Om du tar et raskt møte med NAV (evt en telefon med dem) vil du få svar på det meste. Fars utgifter til hus, bil, etc, er ikke en del av beregningsgrunnlaget. Om han derimot har barn fra før og lav inntekt kan bisraget reduseres noe. Om han har samboer øker det noe. det samme gjelder deg.

Du kan få et inntrykk av bidragets størrelse på Bidragskalkulatoren fra NAV.

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg er ikke ute etter å ødelegge fars økonomi, jeg har hele tiden lagt meg i selen og har unngått å stå på kravene i de tilfellene hvor samarbeidet kunne bli skadelidende av dette. Dessverre føler jeg at jeg bruker mer energi i i å opprettholde et godt samarbeid enn far gjør.

Jeg klarer å unngå å bli bitter, men har forhåpentligvis lært leksen nå og vil for fremtiden ikke være like tillitsfull.

Gjest antigartner
Skrevet

NAV kan vedta bidragstrekk rett fra fars/mors lønn. Som arbeidsgiver har jeg mottatt enkelte brev fra NAV om dette. Da trekker arbeidsgiver en sum som NAV har fastsatt fra lønnen til arbeidstakeren, og pengene overføres til en NAV-konto. (Jeg regner med NAV betaler samme sum videre til den andre forelderen.)

Hvordan den forelderen som har bidragsplikt disponerer pengene sine er revnende likegyldig. Bidrag (som tross alt dreiser seg om barnets beste) skal gå foran forbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...