Gå til innhold

Lønnsforskjeller

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hei_*
Skrevet

Hei!

Jeg er mann. Så er det sagt.

-Stort sett alle som dør/blir alvorlig skadet i jobbsammenheng i Norge, er menn.

-Menn jobber mye mere overtid enn kvinner.

-Flere menn enn kvinner har fysisk tøffe jobber.

3 påstander som det er vanskelig å nekte på.

Mitt spørsmål er: frem til de skjevhetene som står over her er utjevnet, vil det ikke bare være rett og rimelig at menn tjener litt mer enn kvinner i gjennomsnitt?? Som et "risikotillegg"

Skjønner jeg har entret løvens hule her, men vær så snill, ikke kjeft eller dra inn usaklige argument som vold mot kvinner, fødsel osv. Vi har helt sikkert samme syn på de tingene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_MY_*
Skrevet
Hei!

-Stort sett alle som dør/blir alvorlig skadet i jobbsammenheng i Norge, er menn.

Mitt spørsmål er: frem til de skjevhetene som står over her er utjevnet, vil det ikke bare være rett og rimelig at menn tjener litt mer enn kvinner i gjennomsnitt?? Som et "risikotillegg"

Skjønner jeg har entret løvens hule her, men vær så snill, ikke kjeft eller dra inn usaklige argument som vold mot kvinner, fødsel osv. Vi har helt sikkert samme syn på de tingene.

De yrkene du henviser til er yrker som stort sett er overrepresentert av menn, som bygebransjen etc.) Det er greit at de som gruppe tjener fett, fordi:

1. Jeg vil ikke ha den jobben

2. den er "farlig"

3. Og ja, masse overtid

Det som er urettferdig er når en kvinne og en mann gjør lik jobb for forskjelig lønn. Det er ikke likestilling.

Jeg mener at en vaskejobb, butkkjobb osv. Med faste jobbtider, relativt lette oppgaver burde lønnes under det f. eks en snekker gjør. Men to snekkere en dame og en mann med omtrentlig ansinitet burde lønnes likt. De gjør jo den samme nytten, og skal ikke belønnes utifra tut ut eller ei.

Skrevet

Påstand 1 aner jeg ingenting om. Påstand 2 er nok riktig. Påstand 3, derimot...

Ja, det er flere menn innen produksjonen i industrien og i B&A-bransjen. Men det er flere kvinner innen pleie, og det er jammen meg jobber som er meget fysisk utfordrende, og i motsetning til typisk mannsdominerte arbeidsplasser med tunge løft, som jo gjerne er private bedrifter, får ikke kvinnene nødvendige (og eksisterende) hjelpemidler til å avlaste løft, for det er for dyrt for det offentlige. Det "det offentlige" ikke tenker på i samme slengen, er at man ved å ha disse hjelpemidlene vil å lavere sykefravær og færre som blir uføretrygdet pga slitasje.

Jeg er for likelønnsprinsippet. Men da på den måten at man ser samme utdanningsnivå innen samme sektro. Altså at grunnlønn for ingeniør, sykepleier og førskolelærer bør være den samme innen kommunesektoren, men at man ikke kan sammenligne lønninger i det offentlige og det private.

Skrevet
Hei!

Påstand 1 er nok rett, påstand 2 og 3 vet jeg ikke.

Som sagt, så er det mange "kvinneyrker" som også er veldig fysisk tunge. Er man hjelpepleier er det mange tunge løft. Eldre som må ha hjelp ut av sengen, på do, opp av stolen, osv osv. I tillegg så har man aggressive eldre som får voldelige anfall. På hjemmet hos min bestemor har jeg bare i september vært vitne til to voldsepisoder, hvor i ett tilfelle en ganske stor mann (ikke en gammel og skrøpelig mann, men en som var der pga altzheimers i relativt ung alder), gå løs på en liten kvinnelig hjelpepleier. Hele avdelingen måtte til for å fysisk overmanne mannen, og da hadde flere av pleierne blitt slått, sparket, lugget og bitt. I det andre tilfelle var det en eldre kvinne som gikk berserk, og slo løs på folk med stokken sin.

I tillegg så er det kraftig underbemanning, på kveldtid er det bare én person på vakt. Om en pasient slår seg helt vrang og blir voldelig, så kan det bli veldig alvorlig for den ene pleieren som skal stoppe det hele helt alene. De er også alene om noe annet skulle skje, f.eks. brann. Merk at det neppe er lov å bare ha en person på vakt, men sånn er det altså.

Det er også ymse arbeidstider i disse yrkene. Nattevakter, helgejobbing, og slike ting. De færreste snekkere må jobbe om natten.

Det sliter også en del på psyken, både alt det ansvaret man blir pålagt når man er underbemannet og ikke er nok folk, når man ser hvordan det går ut over de uskyldige pasientene, når man blir skjelt ut av pårørende fordi man ikke kan være overalt samtidig, osv.

Man har også en del ekle oppgaver som hjelpe eldre på do, skifte bleier på voksne mennesker og slikt. Det skulle jeg hatt temmelig bra betaling for å gjøre :fnise:

Så jeg vet ikke, jeg, hvilken jobb som er tyngst. Herfra jeg sitter har jeg utsikt rett ned/inn i byggeplassen utenfor (de bygger nye kontorbygg bare noen meter fra vinduet mitt..). Det er aldri bare én person som er alene der ute. De har masse maskiner som tar tunge løft. De tar nok av pauser ;) Riktignok blir de utsatt for en del drittvær, jeg sier ikke at jeg er misunnelig på jobben deres. Jeg ser også at en del av dem driter totalt i å bruke sikkerhetsutstyret de er pålagt å bruke (og er det da rart det skjer ulykker? Ja for alle del, la oss klatre rundt utenpå stilaset uten å bruke sikkerhetsliner, det går så fint atte..).

Å jobbe i barnehage er vel også et typisk kvinneyrke? Det er vel utført målinger av støy i barnehager som ikke akkurat var veldig positive.. De som jobber på byggeplass får gå med hørselsvern, det får de neppe lov til de som jobber i barnehage :fnise:

At man skal ha lik lønn for likt arbeid er vel alle enige om. Om man driver med ulikt arbeid er det derimot vanskeligere å stille jobbene opp mot hverandre.

Skrevet

Det slår meg at trådstarter later til å ha lite kjennskap til hva som preger typiske kvinnedominerte yrker...

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Det jeg glemte å skrive i første post var at jeg selvsagt er for lik lønn for likt arbeid(med lik utdannelse).

Det ble fort mye å svare på!

Rabagast: De tre påstandene jeg skrev er ren statistikk. Uansett hvor mye du vrir og vender på det, og trekker opp enkelteksempler på tunge kvinnedominerte yrker så er statistikken slik.

Ja, jeg vet det finnes eksempler på tunge "kvinneyrker". Jeg har en mor og en søster som begge jobber som hjelpepleiere, og vet godt at de blir både fysisk og psykisk utmattet av jobbene sine. Men greia er at det er så veldig mange flere menn som kjenner det samme (og ofte verre) kjøret gjennom yrkene sine.

Det blir så mye greiere å diskutere på generell basis, med grunnlag i statistikk, enn å dra opp 100 eksempler på krevende kvinne- og mannsdominerte jobber.

Tror ikke noen svarte rett ut på spørsmålet mitt, så jeg spør igjen: I og med at langt flere menn enn kvinner blir alvorlig skadet og dør i forbindelse med jobb. Er det ikke rett og rimelig at menn tjener mere i gjennomsnitt?

Skrevet

Da foreslår jeg at du begynner med å legge frem den statistikken du baserer deg på.

Skrevet

Hvilket gjennomsnitt er det du snakker om? Det man får ved å legge sammen lønnen til samtilge (arbeidende) menn i landet, uansett utdanning, og dele på antall menn? Og likeledes for kvinner? Dette sier jo fint lite om likestilling, da. Om menn kommer ut med mye høyere gjennomsnittslønn enn kvinner kan det like gjerne skyldes at det finnes flere menn i høytlønnede lederstillinger, f.eks. Og det er ikke akkurat høy dødsrikiso i disse yrkene, med mindre man teller folk som stresser på seg livsstilsykdommer.

Jeg ser ikke helt hvordan gjennomsnittslønn har noe som helst med at flere menn enn kvinner dør i forbindelse med jobben.

Jeg synes man skal få risikotillegg i jobber der man faktisk har en risiko. Uansett hvilket kjønn man er, og uansett hvilket kjønn som er dominerende innen den yrkesgruppen.

Jeg synes også at de som jobber i yrker med risiko blir flinkere til å faktisk følge reglene som gjelder for å sikre seg. I overveldende mange arbeidsulykker kunne ulykken vært unngått om folk hadde brukt sikkerhetsutstyret. I mitt nabolag holder de på til å bygge nye blokker. Der ser jeg -daglig- når jeg tar bussen, menn som klatrer rundt utenpå stilaser uten sikring, menn som rusler helt langt kanten oppå taket uten sikring, osv osv. Hadde de brukt det sikringsutstyret de er påbudt å bruke hadde det vært adskillig lavere risiko inne i bildet. Så hvor mange av dødsfallene og skadene som skyldes at det er et risikoyrke og hvor mange som skyldes at man er dum(dristig) og utsetter seg unødig for farlige situasjoner, hadde vært artig å se en offisiell statistikk på.

Skrevet

Å bare legge sammen hvor mye kvinner tjener og hvor mye menn tjener, se på gjennsomsnittig og påstå at det ikke er likestilling i landet er jo bare absurd. Likestilling handler ikke om at alle skal få like mye. Likestilling handler om at man skal ha like muligheter, og at de som utfører likt arbeid skal få lik lønn. Og det tror jeg vi har her i landet (selvfølgelig finnes det unntak, men de tror jeg mest er enkelttilfeller, eller et resultat av missforstått kjønnskamp).

Menn velger ofte høytlønnede yrker. Kvinner velger ofte lavtlønnede yrker. Kvinner har også ofte lavere ambisjoner enn menn. Alt dette fører nødvendigvis til at kvinner i snitt tjener dårligere enn menn, men har fortsatt ikke noe med likestilling å gjøre. De fleste er vel enig i at typiske kvinneyrker burde ha bedre lønn, men dette har ingenting med kvinnekamp å gjøre, men heller om lønnsforhandlinger og måten de blir gjort på.

Skrevet
Tror ikke noen svarte rett ut på spørsmålet mitt, så jeg spør igjen: I og med at langt flere menn enn kvinner blir alvorlig skadet og dør i forbindelse med jobb. Er det ikke rett og rimelig at menn tjener mere i gjennomsnitt?

Nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...