Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

jeg er ikke akkurat noen økonom( om det er dette jeg mener :/), å er sammen me en som er ,

som teksten sier, fisker,

det er sinnsykt mye papir å holde styr på.

Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvor alt skal.hva vi trenger å ta vare på.

Er det noen som har noe som kan hjelpe.noen ideer? om hva som kan gjøre det enklere.

klem fra forvirret :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta vare på ALT som har med inntekter og utgifter å gjøre, så lenge det er relatert til jobben (båt, leie/vedlikehold av brygge, utgifter til reparasjon, utstyr, bensin, arbeidstøy, mat ombord - kvitteringer for mat og overnattingsutgifter om man er i havn andre steder etc). Samle det i en perm, gjerne i dato-rekkefølge. Ha egen bankkonto til virksomheten, og levér gjerne inn det dere har av kontoutskrifter også. Telefon, i hvert fall mobil, kan utgiftsføres. Muligens firmabil også. Så generelt - ta vare på det meste av kvitteringer! Ellers tror jeg det lureste er å overlate resten av regnskapet til regnskapsfører med greie på fiskerivirksomhet, når dere har såpass lite greie på hvor ting skal føres :) jeg driver et lite foretak selv, og er glad jeg har regnskapsfører - det er mye å sette seg inn i, mye å følge med på pga årlige endringer i regelverket og lett å gjøre feil.

• 3 måneder senere...
Skrevet
Ta vare på ALT som har med inntekter og utgifter å gjøre, så lenge det er relatert til jobben (båt, leie/vedlikehold av brygge, utgifter til reparasjon, utstyr, bensin, arbeidstøy, mat ombord - kvitteringer for mat og overnattingsutgifter om man er i havn andre steder etc). Samle det i en perm, gjerne i dato-rekkefølge. Ha egen bankkonto til virksomheten, og levér gjerne inn det dere har av kontoutskrifter også. Telefon, i hvert fall mobil, kan utgiftsføres. Muligens firmabil også. Så generelt - ta vare på det meste av kvitteringer! Ellers tror jeg det lureste er å overlate resten av regnskapet til regnskapsfører med greie på fiskerivirksomhet, når dere har såpass lite greie på hvor ting skal føres :) jeg driver et lite foretak selv, og er glad jeg har regnskapsfører - det er mye å sette seg inn i, mye å følge med på pga årlige endringer i regelverket og lett å gjøre feil.

Dette er kanskje ikke helt på denne tråden, men jeg vurdere å bestille et NUF foretak, noen som vet hvordan man registrerer dette? Kan man gjøre det selv, noen som har erfaring?

Jeg fant denne nettsida, stemmer det som står der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...