Grønt blad Skrevet 30. september 2008 #1 Skrevet 30. september 2008 Jeg har en orkide som har fått en avlegger høyt oppe på stengelen. Jeg vurderer å plante avleggeren for seg selv, men vet ikke helt hvordan jeg gjør det. Det er bare én rot på avleggeren, og den er bare ca. fem cm lang. Er det nok for at den nye orkidéen skal klare seg på egenhånd når den har fem blomsterknopper, somjeg ønsker skal blomstre? På forhånd takk for svar...
Gjest Elfrida Skrevet 30. september 2008 #3 Skrevet 30. september 2008 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry3017985
Grønt blad Skrevet 30. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. september 2008 Takk for svar, men jeg følte likevel ikke jeg fikk svar på det jeg lurte på. Jeg tror fortsatt at min orkidé har en avlegger/keiko, og ikke bare noen blomsterskudd. Legger ved noen bilder (tatt med mobilen) for å illustrere. http://s491.photobucket.com/albums/rr273/grontblad/ Noen som vet hvordan jeg planter om? ev. hva jeg skal gjøre dersom det ikke er en avlegger?
Gjest Elfrida Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg mener å huske at det var masse info om dette i noen gamle tråder her, men jeg finner det ikke når jeg søker. Det var noe med lengde og mengde av røtter eller noe sånt. Lete, lete....sjekk denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;#entry4059822
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Hei, Jeg har fått det samme på min orkidé. Jeg trodde min var fint ferdig da jeg tok den ut av potten og satte den vann. Der har den stått i flere måneder og har funnet liv igjen. I blant har jeg tatt bort vannet i en dag og fylt på nytt når røttene har tørket litt. Nå har det kommet et skudd på hver stengel ganske høyt oppe med røtter og 5-6 blader. De er fortsatt veldig små og jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre. Hos Mestergrønn sa de at jeg burde klippe av skuddene med litt av stengelen for ikke å skade avleggeren, og plante den så fort som mulig. Vet ikke helt om jeg skal vente eller hva. Vil ikke ødelegge de nå som de er så friske og fine. Har søkt og søkt og ikke funnet noe hjelp. Har du gjort et forsøk med å skille de fra hovedplanten?
Belima Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Det er veldig delte meninger på nettet også om avleggere på orkideer. En orkide er jo en snylteplante, den "vokser" jo på trær i vill tilstand. Tror jeg ville sett an å fått litt røtter før jeg gjorde noe. Når den hadde fått nok til å greie seg selv, ville jeg kappet noe av den stilken stilken den gror på og satt den i barkblanding. (En mulighet). Planta ser jo veldig flott ut med en ny plante. Så dere kan jo bare støtte opp hovedstilken godt å la den være de så lenge det går. Med mye flaks så kan dere komme til et punkt hvor den blir for tung så dere må fjerne den. Da må dere dusje avleggeren så den får det den trenger av "mat" (Andre muligheten). Artig hvis dere to som har orkideer hadde valgt hver deres måte å gjøre det på. Da må dere dele resultatet med oss da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå