Gå til innhold

Amstaff

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venn som skal flytte fra sverige til norge en periode. "Problemet" er hunden. en 5 år gammel amstaff, er det i det hele tatt mulig (lovlig) å ta henne med til norge?

Har skjønt at de er ulovlige, men er det noe unntak når de er født før denne regelen kom?

det er jo snakk om ubestemt tid her, alt fra 2 måneder til 1 år. Kan jo ikke risikere at hunden blir avlivet heller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om eieren har papirer på at hunden er født før loven tredde i kraft, så skal den ikke kunne avlives.

MEN ... det er ikke lov å innføre amstaff til Norge, avle, omplassere etc.

Tror nok jeg ville hørt med mattilsynet for å være på den helt sikre siden

Skrevet

Siden det er ulovlig å føre denne rasen tl Norge, tviler jeg på at denne hunden får bli med, selv om den er født før forbudet trådte i kraft.

Skrevet

Som regel går det greit når det er snakk om ferie, men når det blir for en så lang periode så tviler jeg sterkt på at det vil gå gjennom. Men snakk med mattilsynet for å være sikker.

Skrevet (endret)

Nei, det er ikke lov, så lenge hunden ikke er registrert i Norge før forbudet. Reglene er veldig firkantet, var bla en svensk familie på ferietur som ikke visste om forbudet som såvidt fikk lov å beholde hunden sin, mot at de umiddelbart dro hjem til Sverige igjen.

Så hvis jeg var han ville jeg nok ikke flyttet til Norge i det hele tatt dersom jeg hadde utenlandsregistrert amstaff, eventuelt funnet noen som kunne passe den i Sverige, dersom han må til Norge. Sjansen for å bli tatt er ganske liten, men siden straffen er at hunden blir avlivet ville jeg aldri vurdert det likevel.

Endret av Glør
Skrevet

den bør jo få lov hvis hunden er født før reglen kom...

jeg mener å ha hørt et sted at bare de som er født etter reglen ikke kan komme inn i landet, men sjekk det med mattilsynet du

Skrevet

Da må nok hele norgesturen revurderes ja, synd!

Skal ta en telefon til mattilsynet å høre, men virker ikke som det er så mye å håpe på her.

Å reise fra hunden er nok ikke noe alternativ nei, og det skjønner jeg jo godt.

Skrevet

hvis han skal ta bil så er det vel ikke verre enn å bare kjøre over grensa. og hvis han har papirer så kan han jo bare si at han ikke visste at det ikke var lov å ha med hunden til norge selv om den var eldre enn forbudet.

altså det kan han jo sikkert uten papirer og , men da tror jeg det skal sinnsykt mye til for å få igjen bikkja hvis den blir tatt av politet.

Skrevet
hvis han skal ta bil så er det vel ikke verre enn å bare kjøre over grensa. og hvis han har papirer så kan han jo bare si at han ikke visste at det ikke var lov å ha med hunden til norge selv om den var eldre enn forbudet.

Det skal han være forsiktig med. Den svenske familien jeg hørte om fikk bare såvidt lov til beholde sin hund, selv om de ikke visste noe. I utgangspunktet er man selv pliktig å orientere seg om reglene til land man besøker, og forskriften åpner ikke for mye tolkning, og rettspraksisen er også veldig klar. Og å anbefale folk å sjanse med livet til hunden sin, uten å ha satt seg inn saken, synes jeg er ganske drøyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...