Meteora Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Skal til sammen være fire dager i New York, drar nå på torsdag. Ikke gått helt opp for meg enda tror jeg. Har drømt om den byen lenge, og nå skal jeg plutselig dit. Og jeg sitter og lurer, hva er det jeg MÅ få med meg? Noen som har vært der før og har noen anbefalinger? Hva ville DU gjort om du hadde fire dager i New York? Det er jo så mye å se/gjøre der, at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne!
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Ta en tur i Central Park, og stikk innom Metropolitan-museet. Utrolig mye fint å se der. Få med deg et show på Broadway. Vandre mest mulig gatelangs, det er sånn du får sett mest, og tatt inn stemningen i byen.
Lune Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Mamma mia på Broadway. MoMa (Museum of modern art). East village og Meetpacking district.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Spis pasta i Little Italy. NAM!!
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Spis pasta i Little Italy. NAM!! Glemte noe: Ta t-banen opp til Harlem og Bronx og se hvordan det ser ut der oppe. Ellers ville jeg tatt heisen til toppen av Empire State Buliding. Jeg støtter også en tur i Central park, men er mer skeptisk til om jeg vil anbefale dere å besøke noen museumer bare for å ha gjort det. Siden dere kun skal være i fire dager, hadde jeg heller konset om selve byen - uten museer.
Visiter Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 Først og fremst vil jeg anbefale en tur innom Tower Records! Ellers ville jeg tatt heisen til toppen av Empire State Buliding. Det tar jævlig lang tid, da ... Makan til køer har jeg ikke sett. Jeg gadd ikke. men er mer skeptisk til om jeg vil anbefale dere å besøke noen museumer bare for å ha gjort det. Siden dere kun skal være i fire dager, hadde jeg heller konset om selve byen - uten museer. Tja, MoMA er jo verdt turen, da. Jeg stemmer ja. Dersom hun er interessert i kunst, vel å merke.
gard Skrevet 30. september 2008 #7 Skrevet 30. september 2008 Hei Hva en må ha med seg er jo avhenging av hva du er interessert i :-) Men det som de fleste prøver å få med seg er: frihetsstatuen, en tur på Brooklyn Bridge, til toppen på Empire State Building eller Top of the rock, et stykke på broadway, et av mange museer, Central Park osv osv. Det er mye å se i NYC :-) HEr er mitt reisebrev fra ifjor med bilder og linker http://gardkarlsen.com/NYC_travelogue_2007.htm og her er et reisebrev som jeg skrev etter en tur i 2004: http://gardkarlsen.com/new_york_city_trip_report.htm . Håper du får en flott tur :-)
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #8 Skrevet 30. september 2008 Jeg hadde fire dager i New York for to uker siden. Jeg vet jo ikke hva slags ting du liker, men her er hva jeg så og gjorde: - Empire State Building (masse kø, selv rett etter åpningstid) - Grand Central Station (du kommer nok innom med subwayen, verdt å ta seg en tur opp i hallen og se stedet som er med i så mange filmer) - Central Park (deilig med litt pause fra byen) - Brooklyn Bridge (i solnedgangen, sammen med et par tusen andre..) - Morgan Library (et bibliotek med masse eldgamle bøker og dokumenter utstilt. Blant annet de første biblene som ble trykket, og originalnoter av Chopin og Lizt) - Americas museum of natural history (de har blant annet en utstilling om menneskets opprinnelse, med skjeletter fra forhistoriske mennesker og slikt, samt at de jo har flere saler med dinosaurskjeletter) - Ellis Island (museum om immigrasjonen på slutten av 1800 og begynnelsen av 1900-tallet. Veldig interessant, med gjenstander og fortellinger fra folk som immigrerte da, også fra utvandrede nordmenn) - Statue of Liberty (dog, her var det ikke verdt å gå i land. Utsikten er mye bedre fra fergen, og eneste du får gjøre på land er å eventuelt (ikke alle for lov engang..) gå inn i sokkelen. Der er det kjempekø, og enda strengere sikkerhetssjekk enn på flyplassen... og så er det bare et bitte lite museum der inne. Skuffelse.) - St Patrick church, Trinity church, evt. church of st. john the divine (største kriken i nordamerika tror jeg?) - Ground Zero (for å se over gjerdene kan du gå inn i den åpne bygningen World Financial Center på vestsiden av plassen. Fullt lov å gå opp trappene til 2. etasje, hvor du gjennom glassfasaden kan se ned i hullet). - St Paul chapel, rett ved Ground Zero. Blir brukt som et slags museum over redningsarbeiderne. - Gå ned Wall Street, se på børsen, og samtidig stedet George Washington ble tatt i ed. - Ta bilder av de utrolig tacky neonskiltene på Times Squares by night Jeg for min del er ikke interessert i shopping, og satt ikke mitt ben i en eneste butikk. Jeg skulle gjerne hatt mer tid, så skulle jeg gått i et par av kunstgalleriene.
Lune Skrevet 30. september 2008 #9 Skrevet 30. september 2008 (endret) Biblioteket er også verdt en titt, Sex og singeliv har en scene inne der. Kjempe vakker bygning! På MoMa har de ikke bare kunst (som i bilder), men gjnstander også. Det er et moderne museum. Jeg likte det kjempe godt, selv om jeg var mega fyllesjuk... Salvador Dali bildene er bare heeeellltt fantastiske!!! Vi tok bussen opp igjennom Harlem/uptown, synes ikke det var så intressant som downtown. Men, greit å ha gjordt det. Endret 30. september 2008 av Lune
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #10 Skrevet 30. september 2008 Hvis du er interessert i å shoppe billige klær, vil jeg anbefale klesbutikkene Wet Seal, Forever 21 og Charlotte Russe. Fine dameklær til veldig gode priser:) Dette er forøvrig kjede-butikker som finnes i hele USA.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2009 #12 Skrevet 10. januar 2009 Dette gjelder selv om du ikke har barn: Shopping på World of Disney
Vibi Skrevet 11. januar 2009 #13 Skrevet 11. januar 2009 (endret) Jeg var selv i New York i fire dager i sommer, og selv om køene helt sikkert var mye lengre da enn de er nå, så mistenker jeg at det alltid er mye folk i New York.. Gå derfor IKKE i fella og ta heisen opp i Empire State building. Gå istdet til Rockefellar center, og ta heisen opp til Top of the rock. Null ventetid, og minst like flott. I tillegg får du jo faktisk SE empire state building, noe som er fint i seg selv. www.topoftherocknyc.co Ground Zero er ikke noe å se lenger, bare en enorm byggeplass. Frihetsstatuen er jo et "must", men støtter det innlegget her tidligere om ikke å gå i land. For det første er det ikke noe spesielt å se, men det er umenneskelige køer for å komme ombord på ferja igjen.. Vi tok banen opp til Harlem og var med på en gospelgudstjeneste. Helt fantastisk, og akkurat som på film. Ta rød linje til 153th street, og følg strømmen til Abyssinian baptist church (ligger i 138th street). Denne kirken er kjent for det beste koret, men vær tidlig ute - her er det lange køer, og ikke alle slipper inn. Hver søndag formiddag klokka 11. www.abyssinian.org - anbefales! Central Park må jo oppleves, i strawberry fiel har Yoko Ono dessuten kjøpt et minnesmerke til John Lennon, om dere er interessert i dette. 72 street. Ellers er Brooklyn Bridge hyggelig å få med seg om kvelden eller natten. Shopping kan man gjøre overalt, søk litt på nettet først for å finne ut hva dere vil ha.. Ellers kan jeg varmt anbefale lonely planets New York Cityguide. Bare kartet inni er verdt hele prisen for boka. Kan bestilles på www.lonelyplanet.com, eller kjøpes i mange bokhandler, bla Nordli.. GOD TUR! Endret 11. januar 2009 av Vibi
MissStiles Skrevet 11. januar 2009 #14 Skrevet 11. januar 2009 Jeg var i new york i fjor og dette rakk jeg på 5 dager: - empire state building (kom 30min etter åpningstiden - ikke noe kø - FLAKS!!) - top of the rock (se empire state building derfra og central park) - gå en tur gjennom central park (det tar noen timer siden den er så stor) - Frihetsstatuen og Ellis Island - Gå over Brooklyn Bridge - Grand central - Biblioteket (sex og singelliv filmen) - shopping - Ground zero og kirken som er i nærheten Vi kjøpte 2 dagers kort til en sånn hopp-av-og-på buss. Da fikk vi med oss masse! Helt enig i at man må ha med seg en musikal mens man er der. Masse å velge mellom av musikaler så.. Også kan jeg absolutt anbefale sex og singelliv turen (for jenter) og for de som har sett serien.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #15 Skrevet 11. januar 2009 Hehe, jeg registrerer nesten med forferdelse at flere nå anbefaler besøk på biblioteket pga sex og singelliv. Enig i at biblioteket er verdt et besøk, men hvis man går dit bare fordi Carrie Bradshaw har vært der kan man nok bli skuffet Hvis det er noen som faktisk vil gå dit ene og alene pga Carrie, og dere har med en tvilende mann, så kan dere jo evt prøve dere på at det var der gjengen fra Day after tomorrow søkte tilflukt da istiden startet. Hehe. Ellers er jo selve bygningen fin, og de pleier ha ulike utstillinger der.
mia83 Skrevet 29. januar 2009 #16 Skrevet 29. januar 2009 Dette gjelder selv om du ikke har barn: Shopping på World of Disney Hvor ligger World of Disney? Hørtes interessant ut!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå