Gjest meg123 Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Jeg henvender meg her, for legen tar meg ikke seriøs...eller...sier bare... bare vent..vent..vent... jeg har ikke tålmodighet! Jeg har altså hormonubalanse, det vil si jeg ikke får mensen f,eks, og svetter unormalt mye! Jeg slutta med p pillene for over 3 år siden og fikk ikke mensen på dritlenge, lengen ba meg vente et år å se om jeg fikk mensen, jeg fikk mensen over et år etterpå og siden får jeg mensen 5,6 mnd imellom hver mens. Jeg og min partner har prøvd å bli gravide i ett år, men jeg har ikke hatt hverken mensen eller eggløsning(såvidt jeg vet) Hva skal jeg gjøre? Kan jeg ta fra helsekost/apotek som kan stabilisere mensen,fremskynde mensen, eller bare få ting i balanse? Jeg har hørt om noe, men husker ikke hva.... uansett setter jeg pris på svar og tips til hvajeg kan gjøre...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Hvis dere har prøvd å bli gravide i et år uten hell har du faktisk krav på utredning. Be legen din henvise deg til gynekolog - og ikke gi deg.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg henvender meg her, for legen tar meg ikke seriøs...eller...sier bare... bare vent..vent..vent... jeg har ikke tålmodighet! Jeg har altså hormonubalanse, det vil si jeg ikke får mensen f,eks, og svetter unormalt mye! Jeg slutta med p pillene for over 3 år siden og fikk ikke mensen på dritlenge, lengen ba meg vente et år å se om jeg fikk mensen, jeg fikk mensen over et år etterpå og siden får jeg mensen 5,6 mnd imellom hver mens. Jeg og min partner har prøvd å bli gravide i ett år, men jeg har ikke hatt hverken mensen eller eggløsning(såvidt jeg vet) Hva skal jeg gjøre? Kan jeg ta fra helsekost/apotek som kan stabilisere mensen,fremskynde mensen, eller bare få ting i balanse? Jeg har hørt om noe, men husker ikke hva.... uansett setter jeg pris på svar og tips til hvajeg kan gjøre... Det er vel PCOS du har, regner jeg med? Her er en veldig bra brosjyre om den hormonubalansen: http://www.organon.no/authfiles/images/267_188063.pdf Les den! Du kan også søke her inne på forumet på PCOS, i det underforumet som heter prøvere og ufrivillig barnløse. Det er mange som har den lidelsen og de fleste fastleger vet dessverre lite om temaet, så spør om å få henvisning til en gynekolog, de vet mye mer om lidelsen. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #4 Skrevet 7. september 2009 Jeg henvender meg her, for legen tar meg ikke seriøs...eller...sier bare... bare vent..vent..vent... jeg har ikke tålmodighet! Jeg har altså hormonubalanse, det vil si jeg ikke får mensen f,eks, og svetter unormalt mye! Jeg slutta med p pillene for over 3 år siden og fikk ikke mensen på dritlenge, lengen ba meg vente et år å se om jeg fikk mensen, jeg fikk mensen over et år etterpå og siden får jeg mensen 5,6 mnd imellom hver mens. Jeg og min partner har prøvd å bli gravide i ett år, men jeg har ikke hatt hverken mensen eller eggløsning(såvidt jeg vet) Hva skal jeg gjøre? Kan jeg ta fra helsekost/apotek som kan stabilisere mensen,fremskynde mensen, eller bare få ting i balanse? Jeg har hørt om noe, men husker ikke hva.... uansett setter jeg pris på svar og tips til hvajeg kan gjøre... Hei! Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kom til å kunne bli gravid. Leste om Progesta Care som tilfører progesteron til kroppen og begyte å smøre på dette. Kort tid etter ble jeg gravid. Følte meg også mye bedre. Ikke sikkert det er dette som er det rette, men synes det er viktig å bli tatt på alvor når man kommer til legen med sine plager. Så at kona til dr.Phil hadde et program om bioidentiske hormoner som ble spseialtilpasset den enkelte. Vet noen om dette finnes i Norge?
Gjest Gjest_Lavkarbo_* Skrevet 27. februar 2010 #5 Skrevet 27. februar 2010 Høres ut som at du har PCOS. Med PCOS følger ofte insulinresistens og lavt stoffskifte også. Mer fett, mindre karbohydrater! Kutt ut sukker, mel og stivelse og erstatt med rene kjøttprodukter, egg, grønnsaker (som vokser over jorda), fete meieriprodukter, nøtter. Jeg er bare en lekmann, men jeg vil ikke råde deg til å putte mer hormoner i kroppen. Noe av grunnen til at du har hormonubalanse er sannsynligvis fordi du tåler dårlig karbohydrater. Alle karbohydrater (uansett om det er grovt brød eller potet eller whatever) blir til blodsukker. Kroppen produserer insulin for å få blodsukkeret inn til cellene. Insulin er et hormon (fettlagringshormon sådan) og logikken sier jo egentlig at hvis man spiser for mye karbohydrater, så produserer man for mye insulin og da blir det hormonubalanse. Insulin er ett anabolt (oppbyggende) hormon. Kroppen vil prøve å få en balanse og svarer med å redusere produksjonen av de andre anabole hormonene (veksthormon, testosteron og østrogen). Det er en veletablert myte at vi trenger karbohydrater for å holde blodsukkeret jevnt. Det er som sagt en myte og ingen sannhet. De aller fleste (med mindre man er helt ødelagt) klarer å ha jevnt blodsukker med 0 karbohydrater. Jeg skal love deg at det er deilig å ha stabilt blodsukker. Ingen mer søthunger, man blir bare rett og slett sulten. Forresten så påvirker 100g kokt potet blodsukkeret mer enn 100g rent sukker! Så man kunne likesågodt hatt sukker til middagen. Ikke er det noe vitaminer å snakke om i potetene heller. Denne guiden er en fin, kort innføring: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf Og forumet http://www.forum.lavkarbo.no har fantastisk mange oppskrifter og kloke folk som kan hjelpe med det man lurer på. Flere der inne som har PCOS også og spiser seg frisk med å kutte ut karbohydrater og spise mer naturlig fett. Ellers kan jeg f.eks. anbefale boka Bedre Uten Brød av Allan & Lutz.
Kråkesaks Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Tråden er ryddet for reklameinlegg og e-postadresse. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #7 Skrevet 11. februar 2011 Høres ut som at du har PCOS. Med PCOS følger ofte insulinresistens og lavt stoffskifte også. Insulin er ett anabolt (oppbyggende) hormon. Kroppen vil prøve å få en balanse og svarer med å redusere produksjonen av de andre anabole hormonene (veksthormon, testosteron og østrogen). Hvis produksjonen av østrogen og testosteron reduseres, hvordan kan du da linke dette til PCOS som gir for høyt østrogennivå i kroppen, som igjen gjør at kroppen produserer for mye testosteron? Damer med PCOS som sliter med overvekt har for høyt nivå av østrogen som gir magefett, og magefettet produserer mer østrogen. Jeg tror du burde lese deg opp om PCOS før du kommer med vidunderløsningen din. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 hvordan tester man om man har PCOS?
Gjest Pantherinae Skrevet 16. april 2011 #9 Skrevet 16. april 2011 (endret) hvordan tester man om man har PCOS? Det beste er å gå til gynekolog, og få tatt ultralyd av eggstokkene. Har du cyster/follikler på eggstokkene, og andre symptomer, vil du få diagnosen. Veldig fort gjort, men anbefaler gynekolog, ikke alltid fastleger har riktig utstyr eller kunnskaper er min erfaring ihvertfall. Edit: Ser nå at du prøver å bli gravid, da hadde jeg tatt kontakt med legen om henvisning til gynekolog med en gang. Da jeg fikk påvist PCOS, sa gyn til meg at jeg ikke behøvde å prøve så lenge den dagen jeg evt skulle bli gravid før jeg tok kontakt med de. Bor du i Osloområdet anbefaler jeg sterkt å dra til Smestadgynekologene, de er veldig flinke der. Vet ikke hvordan det er med utredning i forhold til graviditet, men for vanlig sjekk med ultralyd kan du benytte deg av henvisning og bare betale egenandel, ca en måneds ventetid. Har både mannlige og kvinnelige gynekologer. Endret 16. april 2011 av Pantherinae 1
Evalilja Skrevet 17. april 2011 #10 Skrevet 17. april 2011 Ja. PCOS er den vanligste formen for hormonubalanse og kan gi variert symptomer. Det er ikke slik at cyster alene vil gi diagnose men eggstokkene kan også ha endret utseendet som en erfaren gynekolog kan se. Sammen med blodprøver og andre symptomer kan diagnose sikres. Jeg har PCOS men har ikke uren hud, cyster eller mer hårvekst. Jeg er overvektig men ikke i samband med PCOS. Jeg fikk diagnosen da jeg var 16 så det er latent. Men overvekt er den ledende årsaken i samband med andre ting også. Kontakt gynekolog! (Og lavkarbo reklame er ikke noe vits. Du skal ikke behøve gå den veien om det ikke passer for deg)!.
Gjest baben Skrevet 17. april 2011 #11 Skrevet 17. april 2011 jeg ville heller stolt på legen enn en nettside ..
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2011 #12 Skrevet 17. april 2011 jeg ville heller stolt på legen enn en nettside .. Jeg ville heller stolt på en nettside med eksperter enn en lege /allmennlege som rent generelt vet veldig lite om hormoner. Er ikke mange timene de har om det på medisinskolen,
ninuska_ Skrevet 18. april 2011 #13 Skrevet 18. april 2011 Tråden er ryddet for reklame, ninuska_, moderator
Gjest neiu Skrevet 18. april 2011 #14 Skrevet 18. april 2011 Det beste er å gå til gynekolog, og få tatt ultralyd av eggstokkene. Har du cyster/follikler på eggstokkene, og andre symptomer, vil du få diagnosen. Veldig fort gjort, men anbefaler gynekolog, ikke alltid fastleger har riktig utstyr eller kunnskaper er min erfaring ihvertfall. Edit: Ser nå at du prøver å bli gravid, da hadde jeg tatt kontakt med legen om henvisning til gynekolog med en gang. Da jeg fikk påvist PCOS, sa gyn til meg at jeg ikke behøvde å prøve så lenge den dagen jeg evt skulle bli gravid før jeg tok kontakt med de. Bor du i Osloområdet anbefaler jeg sterkt å dra til Smestadgynekologene, de er veldig flinke der. Vet ikke hvordan det er med utredning i forhold til graviditet, men for vanlig sjekk med ultralyd kan du benytte deg av henvisning og bare betale egenandel, ca en måneds ventetid. Har både mannlige og kvinnelige gynekologer. Man trenger ikke ha cyster for å få diagnosen, jeg har ikke cyster.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2011 #16 Skrevet 18. april 2011 Jeg ville heller stolt på en nettside med eksperter enn en lege /allmennlege som rent generelt vet veldig lite om hormoner. Er ikke mange timene de har om det på medisinskolen, Ja ,helt enig .de tror kvinner mister all østrogen i etter overgangsalderen. du mister kun 50% MEN mister så å si alt progesteron .det vet de vist ikke hva er.... pluss du går også ned i testosteron nivået.som gir sexlyst. men vi er jo bare kvinner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå