Jade Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 (endret) I denne tråden er jeg ute etter erfaringer fra dere som har giftet dere. Hvis noen ugifte (eller soon-to-be-married) har sterke meninger om det ene eller andre, kan dere ta det i en annen tråd. 1. Hvor mange hadde dere til middag, og hvor mange kun til kaffe? Var det et klart skille (f.eks. slekt/forlovere vs. venner)? 2. Var det noen som ble fornærmet fordi de ikke ble bedt til middag (f.eks. tilreisende, eller nære venner)? 3. Hvor mange timer i forskjell var det på middagsinvitasjonene og kaffeinvitasjonene 4. Hvor mange timer tok middagen? 5. Klarte dere å beregne varigheten på middagen riktig, eller måtte kaffegjestene vente på at dere skulle bli ferdig? Hva gjorde de i såfall i mellomtiden? 6. Hadde dere festen på hotell, selskapslokale eller leide dere lokaler? 7. Kjøpte dere alkohol via lokalet, eller hadde dere med polvarer, evt. en kombinasjon? 8. Hadde dere fri bar etter kaffe & kaker? Betalte gjestene det alkoholen kostet? Eller hadde dere en liten sum pr. enhet - hvor mye isåfall - og hvordan ordnet dere det? 9. I ettertid, er det noen av disse punktene dere ville ha gjort annerledes, og hvorfor? 10. Er det andre ting som dere kommer på i farten, som dere ville gjort annerledes, om dere hadde visst da det dere vet nå? Endret 29. september 2008 av Jade
jente 79 Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 1. Vi hadde ca 100 til middag og 15 til kaffe tror jeg det var. Vi ba all slekt/familie og nære venner til middag. Litt fjernere venner som bor her ba vi til kaffe. Ville ikke be folk som hadde langt og reise kun til kaffe. De vennene om kun ble bedt til kaffe var også folk jeg ellers ikke hadde bedt i bryllupet mitt. 2. Nei, de var veldig glade over å i det hele tatt bli bedt 3. 4 timer. 4. 3,5 timer. 5. Kaffegjestene måtte ikke vente. 6. Vi leide lokale. 7. Vi kjøpte inn alkohol selv. 8. Vi hadde fri bar 9. Ingenting vi ville gjort annerledes. Var veldig fornøyd med dagen 10. Ville sagt klarere i fra om pausene under middagen. Vi var i et bryllup der folk fikk klar beskjed om at pausene var når personale ryddet. Hos oss var det veldig mange som gikk ut og inn midt under middagen, da ble det litt vanskelig for toastmaster å holde oversikten.
Gjest Gjest_HelloKjersti_* Skrevet 30. september 2008 #3 Skrevet 30. september 2008 1. Vi var 46 (inkludert oss) til middag. Vi hadde ingen kaffegjester, da vi hadde et nokså sent bryllup. 2. Ikke som jeg fikk høre om. Det var noen som lurte på hvor invitasjonen ble av, men dette var personer vi ikke har hatt noe spesielt kontakt med. 4. Jeg kikket ikke på klokka. Men antar rundt tre timer. 6. Vi leide selskapslokaler. 7. Vi sto for alkoholen selv. 8. Fri bar og fri bar... Vi hadde vin, konjakk, whiskey, baileys og tia maria. Og nei, ingen måtte betale noe. Tror ikke vi brukte mer enn 2000 til alkohol totalt, og syns det hadde vært for dumt om vi ikke spanderte på gjestene dette. 9. Vi var veldig fornøyde med hele dagen, ville ikke ha gjort det noe annerledes. 10. Vi ville ha skippet halvliterflaskene med brus, ettersom servitørene sjenket fra 1 1/2-litersflasker til middagen. Av kassen med halvlitere gikk det kun to-tre stk.
Gjest78 Skrevet 30. september 2008 #4 Skrevet 30. september 2008 (endret) 1. Vi hadde kun slekt og forlovere til selve bryllupet og middagen, 40 stk, og så vennefest en uke etter med venner og de unge slektningene (søsken og søskenbarn), ca 60 stk. Hadde ingen til kaffe. 2. Tror ikke det. Var vanskelig å bli enig om hvem vi skulle be, det ble med f.eks en gammeltante på hans side fordi hun/andre kunne bli fornærmet, mens vi i utgangspunktet ikke skulle ha så fjern slekt. 3. Hadde ikke kaffegjester. 4. Middagen tok 5 timer. 5. Middagen tok to timer mer enn beregnet, fordi mannens familie er så taletrengte (men svært flinke og morsomme). Det gjorde ikke noe da vi ikke hadde kaffegjester. 6. Selskapslokale (på et museum) til bryllupet, leide lokaler til vennefesten. 7. Vi kjøpte alkohol av lokalet til bryllupet, hadde med selv til vennefesten. 8. Hadde helt fri bar i bryllupet, i vennefesten spanderte vi velkomstdrink + punsj + en øl til hver tror jeg, resten var medbrakt av gjestene. Dette var perfekt, blant familien vår er det få som tar helt av, besteforeldrene drakk svært lite, søsknene våre litt mer, men det ble ikke så dyrt. I vennefesten hadde det vært galskap å spandere alt, de greide fint å bli dritings på egenhånd. 9. Jeg ville kanskje vært litt mindre nøye på akkurat hvem som fikk komme (jeg var veldig redd for at festene skulle bli for store), i ettertid ser jeg at det var litt unødvendig å bruke så mye energi på. 10. Det eneste jeg kommer på er at jeg ville hatt noen (les: en kvinne) til å hjelpe brudgommen og forloveren hans med knapphullsblomstene. Endret 30. september 2008 av Lady Lovelace
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #5 Skrevet 30. september 2008 1. Hvor mange hadde dere til middag, og hvor mange kun til kaffe? Var det et klart skille (f.eks. slekt/forlovere vs. venner)? 60 til middag, ingen kaffegjester. 4. Hvor mange timer tok middagen? Ca. fire timer. 6. Hadde dere festen på hotell, selskapslokale eller leide dere lokaler? Leide en gammel gård som var omgjort til selskapslokale. 7. Kjøpte dere alkohol via lokalet, eller hadde dere med polvarer, evt. en kombinasjon? Hadde med alt selv. 8. Hadde dere fri bar etter kaffe & kaker? Betalte gjestene det alkoholen kostet? Eller hadde dere en liten sum pr. enhet - hvor mye isåfall - og hvordan ordnet dere det? Vi serverte vin og øl til maten, og lot det stå framme etter kaffen. Så det ble på en måte fritt, bare at vi ikke hadde sprit. Hadde i tillegg konjakk og Bailey's. 9. I ettertid, er det noen av disse punktene dere ville ha gjort annerledes, og hvorfor? Nei. 10. Er det andre ting som dere kommer på i farten, som dere ville gjort annerledes, om dere hadde visst da det dere vet nå? Nei, men er glad for at vi ikke hadde kaffegjester. Syns det virker stress. Men om man har så mange man bare må be, på et stramt budsjett, kan jeg forstå at det blir sånn. Bare pass på at de som eventuelt blir kaffegjester, er folk som bor i nærheten. En uting å be folk langveis fra på kaffe.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2008 #6 Skrevet 30. september 2008 1. 37 til middag. Ingen kaffegjester. 2. Vet ikke om noen som ble fornærmet over manglende invitasjon. Hadde det vært noen, så hadde de klagd for døve ører. 3+5. Hadde ikke kaffegjester. 4. Middagen varte ca. 4 timer inkludert pauser. Tror det var 10-11 taler. 6+7. Vi holdt festen på Englegaard, som er et lite hotell/pensjonat. Anbefales virkelig! Alt av mat- og drikkevarer ble kjøpt via Englegaard. Med unntak av en kransekake og konfekt. 8. Vi hadde kaffe og kaker, samt et begrenset utvalg av drikkevarer. Husker ikke helt hva det var, men hvertfall baileys og konjakk. Folk var så stappmette etter 5-retters (!) at de ikke orket noe særlig mer drikkevarer. Når jeg leser forumet etter å ha giftet meg ser jeg at mange fokuserer på ørsmå detaljer som ikke betyr noe når dagen er over. Mitt råd er å heller tenke på de store tingene. Er lokalet stort nok, og koselig? Får gjestene god mat, og ikke minst nok mat gjennom hele dagen? Hva gjør gjestene mens brudeparet tar bilder? Mange som ikke bryr seg om det, men det er verdt å prøve å lage en hyggelig ramme rundt det for gjestenes skyld. Vi giftet oss på sørlandet, og sendte gjestene på båttur mens vi tok bilder. Der fikk de vin og fingermat. Da vi hadde tatt bilder, møtte vi båten på en brygge og gikk ombord. (Dette høres dyrt ut, men svigermor kjøpte inn vinen på polet, og lagde fingermaten selv. Båten var heller ikke dyr.) Tenk selvfølgelig også på deg og brudgommen. Har dere alt dere trenger? Transport osv. Ikke kjøp inn hauger av dilldal. Det trengs ikke. Bruk pengene på maten, og drikken, og fine blomster. Ikke overless bordet med krimskrams. Husk at det skal være plass til blomsterdekorasjoner, flere glass og bestikk, og tallerkener. To kjoler er voldsomt - synes jeg. Hadde ikke rukket å skifte i bryllupet mitt engang. Alt det andre tar så mye tid. Ble litt langt dette, men konklusjonen er: Man rekker ikke så mye mer enn å gifte seg, ta bilder, spise og danse. Ikke legg opp til andre ting som tar mye tid. Og bruk heller pengene på mat, drikke, blomster og transport for dagen. Hvis gjestene trives er festen vellykket. Blås i krimskramset man finner i butikkene. Og kjære kommende bruder: ikke legg så mye energi i de berømte do-kurvene. De dere fyller opp med paracet, tamponger, kondomer, strømper og jeg vet ikke hva.
Vera Vinge Skrevet 30. september 2008 #7 Skrevet 30. september 2008 Jeg er enig med siste taler. Tenk på de store tingene, som hvordan gjestene har det. Nok mat er viktig. Ingenting er mer stusselig enn å være sulten i et bryllup, enten fordi det ikke var noe fingermat etter kirka, fordi det ikke var nok middag, fordi kakene ikke sto lenge nok framme eller fordi det ikke var nok snacks. Jeg var i et bryllup, hvor det er blant de minnene fra dagen. Sulten. Det er en lang dag for gjestene også.
Leanne Skrevet 30. september 2008 #8 Skrevet 30. september 2008 I denne tråden er jeg ute etter erfaringer fra dere som har giftet dere. Hvis noen ugifte (eller soon-to-be-married) har sterke meninger om det ene eller andre, kan dere ta det i en annen tråd. 1. Hvor mange hadde dere til middag, og hvor mange kun til kaffe? Var det et klart skille (f.eks. slekt/forlovere vs. venner)? hadde vel rundt 35 til middagen.. Det var foreldre, søsken, tanter, onkler og søskenbarn av brudeparet. Forloverne var de eneste vennene som var bedt til middag. Samt toastmasteren, som var en eks av min svigerinne.. han var jo litt familie/ venn.. 2. Var det noen som ble fornærmet fordi de ikke ble bedt til middag (f.eks. tilreisende, eller nære venner)? ingen venner som ble skuffet over det.. har ikke hørt noe om det i alle fall.. 3. Hvor mange timer i forskjell var det på middagsinvitasjonene og kaffeinvitasjonene 3 timer 4. Hvor mange timer tok middagen? 3,5 time 5. Klarte dere å beregne varigheten på middagen riktig, eller måtte kaffegjestene vente på at dere skulle bli ferdig? Hva gjorde de i såfall i mellomtiden? middagen skulle egentlig starte 3, men vi startet halv 3 da vi var ferdig med fotograferingen tidligere enn ventet. Hotellet som stod for maten var klare til servering. Kaffe gjestene kom da vi var klare. Vi hadde middagen i et mindre lokale på hotellet, kaffen skulle være i et annet rom.. så gjestene som kom til kaffen gikk ned dit og ventet i 3-4 min før resten kom ned.. 6. Hadde dere festen på hotell, selskapslokale eller leide dere lokaler? på hotell. Og det var utrolig deilig.. slapp å styre og ordne med mange ting.. 7. Kjøpte dere alkohol via lokalet, eller hadde dere med polvarer, evt. en kombinasjon? alkohol via hotellet 8. Hadde dere fri bar etter kaffe & kaker? Betalte gjestene det alkoholen kostet? Eller hadde dere en liten sum pr. enhet - hvor mye isåfall - og hvordan ordnet dere det? vi spanderte drikke til maten, konjakk til kaffen. Alle gjestene fikk i tillegg 2 bonger hver som de kunne hente drikke for i baren. Resten måtte de kjøpe selv. 9. I ettertid, er det noen av disse punktene dere ville ha gjort annerledes, og hvorfor? nei.. synes alt gikk veldig fint 10. Er det andre ting som dere kommer på i farten, som dere ville gjort annerledes, om dere hadde visst da det dere vet nå? nei.. synes alt gikk veldig fint
Jade Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. oktober 2008 Takk for svar Godt det finnes noen som har gjennomført den store dagen, slik at vi andre kan få nytte av deres erfaringer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå