Gå til innhold

Tilbehør til steik

Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Vi er i ferd med å bestemme meny. Selv om jeg ikke er noen stor steik-elsker, kommer vi nok til å bestemme oss for akkurat det. Vi skal ha en ganske bonderomantisk og gammeldags stil, så det passer godt med tradisjonell stil. Dessuten vil jeg absolutt unngå fisk!

Men litt spenstig, og i alle fall godt tilbehør vil jeg ha! Kokken er visstnok god på saus, som nesten er det viktigste, men jeg vil gjerne ha noe annet enn gulrøtter, brokkoli og selskapserter.

Har dere noen forslag? Vi ender nok opp på enten hjorte- eller kalvesteik. Hva tror dere er best? Er det stramt med hjortekjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23. august?

Da bugner det av gode grønsaker.

Stek med gulrot, broccoli, blomkål, erter OG SVISKER!

Kan ikke tenke meg noe bedre, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Svisker? Tenker på ribbe, jeg da :D Hørtes godt ut!

Joda, grønnsaker er godt, og det er ikke noe i veien for å bruke de tradisjonelle. Har bare skrekk for tørrstekt kjøtt og vasne brokkolibuketter... Det er den verste middagen jeg kan tenke meg! (og der fikk du DEN, svigermor...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mer:

Sprø asparges-bønner

Hele ertebelger

Fennikel

Squash

Paprika

Små maiskolber

Rosenkål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha reinsdyrstek, og restauranten foreslo da dette tilbehøret: viltsaus, rosenkål, minimais, gulrøtter, poteter, tyttebær og waldorffsalat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjortestek: rosenkål, erter og evt champignon

Kalvestek: erter, brokkoli, blomkål

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med wok´ede grønsaker?

Eneste betingelsen jeg har satt for vår middag er ingen erter og ingen kokte poteter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt ut de grønne ertene med hele sukker-ert-kober /vet ikke helt hva det heter jeg :D / !!! Det er svinaktig godt!!!

Dessuten synes jeg det er godt med stekt/varmet frukt til, ihvertfall hvis det er svinestek... Pære, fersken, eple og sikkert mye annet som er godt også... Det er ihvertfall litt annerledes!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt sopp av ulike varianter(sjampinjong, aromasopp, østerssopp og kantareller), Sukkererter, romanesco(ser ut som små lyse grønne grantrær og smaker som en mellom ting av blomkål og brokkoli), småløk som er stekt hele til de er myke og gode, ratataouille(blanding av grønnsaker)- i den kan man velge de grønnsakene man vil ha og som er tilgjengelige (skal bare svisjes i panna), solbærmarinerte pærer.....

Det ble noen forslag det her håper jeg. Jobber selv som kokk, og synes det er STORARTET at folk flest velger litt mer spennende tilbehør enn "kjedelig" standard, selvom det også smaker godt. Smak og behag!!!

Noe annet som er godt som tilbehør spesielt til vilt er rognebærgele eller ripsgele. Mmmmmm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med rosenkål med sprøstekt bacon ??

Dette er utrolig fin kombinasjon (sammen med andre grønnsaker) til vilt .......?? Dette sammen med noen av de andre forslagene her ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde reinsdyrsteik på dagen vår og hadde dette tilbehøret:

-poteter

-viltsaus/brun saus

-Broccoli

-Rosenkål

-Babygulerøtter

Det var kjempegodt. Også med rødvin (la Chasse) ved siden av da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha slik som mange andre her, reinsdyrsteik med rosenkål, mais, waldorfsalat og rødvinssaus..nam! Men et annet forslag som jeg fikk i veninnen mitt sitt bryllup er lettkokte/stekte aprikoser! Det var skikkelig herlig og veldig utradisjonelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...