Gjest NiChia Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Hva gjør dere med dyr som har dødd? Vi har et dverghamster som har dødd i natt og vi vet ikke helt hva vi skal gjøre med det. Å bare kaste det høres litt grusomt ut, men vi føler at å grave det ned er å gå litt langt? Hva ville du gjort?
Gjest Portis Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Jeg har fått høre at jeg er et grusom menneske, fordi jeg har hatt rotter, marsvin m.m. og når de dør, så har jeg pleid å pakke de godt inn og kaste dem. Større dyr som katter og hunder ville jeg levert inn på en dyreklinikk for at de skal sendes videre til kremering.
Lise_ Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 (endret) Begrav den i hagen. En venn er en venn uansett hvilken størrelse. Jeg hadde nok ikke kastet den i søppelet, det hadde jeg ikke hatt hjerte til.. Endret 29. september 2008 av Lise_
Chianty Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Pleier å grave dem ned i hagen jeg da!!
Gjest Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 Hittil har jeg jo bare mistet to dyr. Ene ble kremert hos dyrlegen pga sykdom og andre (marsvin) ble begravd i hagen. Positive er jo at det er lettere å grave jo mindre dyra er.
Gjest NiChia Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 Ok, da har vi bestemt oss for å begrave. Vi har lagdt henne i en boks, men det har blitt såpass sent så vi skal gjøre det i morgen.
The Kitten Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Hva gjør dere med dyr som har dødd? Vi har et dverghamster som har dødd i natt og vi vet ikke helt hva vi skal gjøre med det. Å bare kaste det høres litt grusomt ut, men vi føler at å grave det ned er å gå litt langt? Hva ville du gjort? Hva er galt med å grave det ned?
Trampe Skrevet 30. september 2008 #9 Skrevet 30. september 2008 Og hvis man bor i leilighet i en by og ikke har noe hage? Man kan jo alltids grave ned i skogen, men da må man grave dypt hvis man ikke vil at andre dyr skal grave dem opp igjen.
Gjest NiChia Skrevet 30. september 2008 #10 Skrevet 30. september 2008 Hva er galt med å grave det ned? Egentlig så må jeg innrømme at jeg ikke er helt sikker på det. Men jeg visste ikke helt hva som var "vanlig". Tenkte at det bare var vi som var helt på styr som ville grave ned dverghamsteret. Men to ting til. Vi bor i leilighet som vi leier, skal jeg spørre eieren av leiligheten om jeg får lov å grave det ned? Eller skal jeg bare gjøre det? Vi skal bo her ganske lenge og han har sagt at vi får gjøre som vi vil med hagen vår. Og er det ikke stor sjans for at en katt ellernoe graver det oppigjen og spiser den?
Lise_ Skrevet 30. september 2008 #11 Skrevet 30. september 2008 Egentlig så må jeg innrømme at jeg ikke er helt sikker på det. Men jeg visste ikke helt hva som var "vanlig". Tenkte at det bare var vi som var helt på styr som ville grave ned dverghamsteret. Men to ting til. Vi bor i leilighet som vi leier, skal jeg spørre eieren av leiligheten om jeg får lov å grave det ned? Eller skal jeg bare gjøre det? Vi skal bo her ganske lenge og han har sagt at vi får gjøre som vi vil med hagen vår. Og er det ikke stor sjans for at en katt ellernoe graver det oppigjen og spiser den? Dere kan jo spørre for ordens skyld. Visst dere graver en halvmeter ned vil verken hunder eller katter grave opp igjen. Visst dere strør pepper på graven, holder dyr seg vekke.
rabagast Skrevet 30. september 2008 #12 Skrevet 30. september 2008 Hmm, tror jeg hadde vært litt skeptisk til å begrave en diger hund i hagen uten å spørre huseier først, men en hamster - ikke for å undervurdere hamsteren, men den er jo bitteliten... Og du har sikkert et poeng med at andre dyr kan komme til å grave den opp (ville mistenke hunder mer enn katter, men det gjenspeiler kanskje bare mine personlige preferanser...). Men - jeg har begravd ymse dyr i ymse hager i årenes løp (undulat, hamster, kanin, katt) og de har alltid fått ligge i fred.
Trampe Skrevet 30. september 2008 #13 Skrevet 30. september 2008 Som huseier hadde jeg ikke blitt spesielt happy hvis noen spadde opp hagen min for å grave ned en svær hund. Men en liten hamster er noe helt annet. Du kan jo snakke med huseieren for ordens skyld.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. oktober 2008 #14 Skrevet 12. oktober 2008 Du kan også levere den hos en dyreklinikk. De pleier å ta imot døde dyr og sende de til felleskremering. Jeg vet at noen klinikker tar en liten sum for det, så jeg ville ringt og hørt litt rundt først, om du er uinteressert i å betale for det Kondolerer
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 14. oktober 2008 #16 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg mistet kaninen min for noen dager siden, og jeg og mamma gravde han ned i hagen. Kaninen min hadde jeg hatt i 6 og et halvt år, så jeg syns det er fint å kunne besøke graven hans hvis jeg tenker på han og blir lei meg.. Men okei da, så er jeg 15 år og kanskje "litt sippete" enda når det gjelder noen jeg mister
Lise_ Skrevet 14. oktober 2008 #17 Skrevet 14. oktober 2008 Jeg mistet kaninen min for noen dager siden, og jeg og mamma gravde han ned i hagen. Kaninen min hadde jeg hatt i 6 og et halvt år, så jeg syns det er fint å kunne besøke graven hans hvis jeg tenker på han og blir lei meg.. Men okei da, så er jeg 15 år og kanskje "litt sippete" enda når det gjelder noen jeg mister Absolutt ikke. Du er ikke sippete fordi du er lei deg for kaninen din. Alle blir lei seg visst de mister noen de er glad i. Jeg mistet katten min gjennom nesten 17år i mai i år. Jeg er fortsatt lei meg, og han er dypt savnet. Jeg er overlykkelig som har muliugheten til å gå til graven når jeg føler for det.
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 15. oktober 2008 #18 Skrevet 15. oktober 2008 Absolutt ikke. Du er ikke sippete fordi du er lei deg for kaninen din. Alle blir lei seg visst de mister noen de er glad i. Jeg mistet katten min gjennom nesten 17år i mai i år. Jeg er fortsatt lei meg, og han er dypt savnet. Jeg er overlykkelig som har muliugheten til å gå til graven når jeg føler for det. Det var leit å høre. Må være fælt å miste noen man har hatt så lenge. Jeg kondolerer. <3
Gjest78 Skrevet 15. oktober 2008 #19 Skrevet 15. oktober 2008 Når hamsteren vår døde for et par uker siden leverte vi den inn til en dyreklinikk (vi hadde egentlig avtale om avlivning der samme dagen, men hamsteren rakk å dø først.) Nå har ikke vi noen hage da, så det var ikke så mange andre muligheter.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2008 #20 Skrevet 15. oktober 2008 Og er det ikke stor sjans for at en katt ellernoe graver det oppigjen og spiser den? Det er det som er risikoen ved å begrave dyr. Derfor heter det at man ikke skal begrave med mindre man graver seg minimum 2 meter ned. Nå vil jeg tro at dette er unødvendig med en hamster som atpåtil har fått "kiste", men vi fikk ikke lov av dyrlegen å grave ned en oter vi kjørte på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå