Darkannie Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Vi har kjoept hus, og de tidligere eierne lot en stor 30 aar gammel moerkebrun seksjon med tilhoerende skjenk staa igjen. Bildene tok jeg foer de hadde flyttet ut, saa alle greiene paa den er deres. MEN, jeg klarer ikke aa bestemme meg om den er stygg og helt umulig aa oppdatere til noe jeg kan tenke aa ha i stuen. Stua er STOR, 62 kvm, de gamle eierne hadde 3 salonger og spisebord i stua, saa det er plass til den. Resten av stua gaar i sort, soelv og hvitt, saa jeg har lekt med tanken aa male dem sort og bytte haandtak....men er fortsatt usikker paa selve utformingen....hva synes dere, og har dere noen gode ideer? Seksjon Skjenk
Gjest Portis Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Første som slo meg inn var at det hadde blitt veldig fint om det ble pusset ned og så beiset/malt med hvitmaling. Vet ikke helt hva det heter, men resultatet blir slik at det ser litt "slitt" ut liksom. Vanskelig å forklare ....
Darkannie Skrevet 29. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2008 Ja, det hadde kanskje vaert noe! Noen som har "oppskrift" paa slikt?
Trillrund Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Vi hadde en svart seksjon, laget av plater med film, så den kunne ikke slipes. Da vi malte stuen lys, malte jeg seksjonen i samme farge og byttet til knotter. Tidligere syntes jeg den var stor og dominerende, men nå går den i ett med veggene, og er blitt så fin så :-)
wind-up bird Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Her er en 'how-to', hvis det var noe sånt dere tenkte på..? Google shabby chic painting eller noe liknende, så får du en god del treff. Jeg er ikke så begeistret for stilen, men jeg vet mange liker den..
hufsa! Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 Vi har kjoept hus, og de tidligere eierne lot en stor 30 aar gammel moerkebrun seksjon med tilhoerende skjenk staa igjen. Bildene tok jeg foer de hadde flyttet ut, saa alle greiene paa den er deres. MEN, jeg klarer ikke aa bestemme meg om den er stygg og helt umulig aa oppdatere til noe jeg kan tenke aa ha i stuen. Stua er STOR, 62 kvm, de gamle eierne hadde 3 salonger og spisebord i stua, saa det er plass til den. Resten av stua gaar i sort, soelv og hvitt, saa jeg har lekt med tanken aa male dem sort og bytte haandtak....men er fortsatt usikker paa selve utformingen....hva synes dere, og har dere noen gode ideer? Seksjon Skjenk Heia,jeg er veldig for å pusse opp ting som er fine men som har gale knotter/farge.Men den var grusom syntes jeg.Hadde ikke kommet inn i mitt hus!Da hadde jeg heller kjøpt noe annet "billig" middlertidig om det står på økonomi..Og at du mangler møbler.Men smaken er som baken,lykke til.
Darkannie Skrevet 29. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. september 2008 Takk for tips! Jeg lurer fortsatt paa om jeg kan forandre paa selve formen, jeg liker ikke det tomrommet som er under skapene og hyllene paa hver seksjonsdel. Lurer paa om det er noe man kan gjoere der.....
Trillrund Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Takk for tips! Jeg lurer fortsatt paa om jeg kan forandre paa selve formen, jeg liker ikke det tomrommet som er under skapene og hyllene paa hver seksjonsdel. Lurer paa om det er noe man kan gjoere der..... Det kan godt hende et er mulig å fjerne "lyslisten" som er under skapet og hyllene. Da vil den nederste hyllen være mer som en vanlig hylle og du vil få en bedre helhet.
Ambriel Skrevet 29. september 2008 #9 Skrevet 29. september 2008 Dette ligner veldig på seksjonen som mamma har hjemme, i mahogny Hun har satt den i en lys spisestue, sammen med mørkt spisebord og mørke spisestoler, synes den er finere i virkeligheten i de rette omgivelsene. På bildet står den jo på et grått gulvteppe og sammen med lyse trevegger, og ser litt malplassert ut. Går jo ann å skifte ut håndtakene på den, og det tror jeg hjelper veldig, dessuten kan du vel dele den opp (hvis det er samme som mammas hvertfall)
Darkannie Skrevet 29. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. september 2008 Dette ligner veldig på seksjonen som mamma har hjemme, i mahogny Hun har satt den i en lys spisestue, sammen med mørkt spisebord og mørke spisestoler, synes den er finere i virkeligheten i de rette omgivelsene. På bildet står den jo på et grått gulvteppe og sammen med lyse trevegger, og ser litt malplassert ut. Går jo ann å skifte ut håndtakene på den, og det tror jeg hjelper veldig, dessuten kan du vel dele den opp (hvis det er samme som mammas hvertfall) Jeg har jo ett langt spisebord i samme mahogny fargen med skinnstoler som skal staa i stua, den vil jo gaa sammen med det.......
Gjest Portis Skrevet 29. september 2008 #11 Skrevet 29. september 2008 I det "tomrommet" kan du jo ha myyyye da Alt fra blomster og kubbelys til et malle-akvarie kanskje? Du kan ha en annen farge på bakenden inni det "tomrommet" for å skape en liten kontrast. Spotlights kan du jo også ha på overdelen inni der som skaper en varm og god stemning.
Darkannie Skrevet 29. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 29. september 2008 Jammen, det er spesielt det tomrommet som jeg syns gjoer den saa....80-talls....hmm, akkurat naa lener jeg mot aa la gubben ta den ned til ungkars stua hans i kjelleren, og beholde skjenken oppe og male den svart eller hvit og skifte haandtak.... Noen som vet hvor mange mm de haandtakene kan vaere?
pittie Skrevet 29. september 2008 #13 Skrevet 29. september 2008 Syns faktisk dette møbelet er av de finere veggseksjonene som finnes der ute. Hmm.. Tomrommet kan kanskje dekoreres? bakveggen altså. Tapetsere den eller lignende, om du maler møbelet. Da blir alt litt mer spennende. ( Så nå at Portis nevnte det samme) Det går og ann å få frest ut noen karmer til å ha på toppen for å få litt mer struktur. Det er vel blant de enkleste tingene en kan gjøre. Men man kan jo alltids gå løs med sag, men tanke på det er dette tomrommet og dybde forskjellen som gjør det så 80 isch En annen tanke som slo meg. Å lage noen skatolldører (slike som åpnes ut/nedover evt oppover) på skrå over tomrommet, så det blir en slags skatollseksjon. hehe Når det gjelder håndtakene, så bare skru ut de som er der, og mål fra midten av hullet til midten av det andre hullet, da får du de mm som oppgis på slike man kjøper. Rundt 60-70mm kanskje?
Gjest Page Skrevet 29. september 2008 #14 Skrevet 29. september 2008 Jeg hadde ingen problemer med å bestemme meg for at disse møblene er stygge - for meg, vel å merke. De bør stemmes ut og plasseres i ungkarshula.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #15 Skrevet 29. september 2008 Sort med nye knotter kna dne bli helt fin, men det kan også hende den ikke vil passe inn. Det avhenger også litt av glassrutene, er de sotet eller ser de bare sånn ut? Den kan bli bra hvis den males i samme farge som veggen, men er glassrutene sotet blir det neppe særlig fint.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #16 Skrevet 1. oktober 2008 Jepp, få den seksjonen ned til ungkarsbula, den er helt lik den som tanta mi hadde på '80-tallet. Skjenken var kjempefin, syns jeg, har nettopp bestilt en med lik løsning (3 skuffer oppe, 3 skap nede) i valnøttfiner. Bytt ut håndtakene på den, så blir utseendet annerledes. Hvis du har bord i samme utførelse blir det veldig fint, tror jeg. Så kan du heller ha noen andre møbler som er lysere, det blir dystert hvis alt er mørkt... Men du liker kanskje det..Darkannie..? ;-) Vent med å kjøpe nye håndtak til du har flyttet inn, det haster vel ikke på timen å bytte dem ut..?
Darkannie Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter #17 Skrevet 1. oktober 2008 Jepp, få den seksjonen ned til ungkarsbula, den er helt lik den som tanta mi hadde på '80-tallet. Skjenken var kjempefin, syns jeg, har nettopp bestilt en med lik løsning (3 skuffer oppe, 3 skap nede) i valnøttfiner. Bytt ut håndtakene på den, så blir utseendet annerledes. Hvis du har bord i samme utførelse blir det veldig fint, tror jeg. Så kan du heller ha noen andre møbler som er lysere, det blir dystert hvis alt er mørkt... Men du liker kanskje det..Darkannie..? ;-) Vent med å kjøpe nye håndtak til du har flyttet inn, det haster vel ikke på timen å bytte dem ut..? Jepp, tror det er dette som blir loesningen!! Jeg eier ikke taalmodighet, saa jeg skulle helst ha vaert ferdig oppusset i gaar jeg, enda vi ikke er flyttet inn engang! Takk for alle tips, dere er supre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå